• دوشنبه / ۳ مهر ۱۳۹۶ / ۱۲:۲۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96070301722
  • خبرنگار : 71089

ییلدیریم: رفراندوم کردستان عراق هزینه‌ بالایی برای منطقه دارد/ اعمال تحریم‌هایی را در نظر داریم

ییلدیریم: رفراندوم کردستان عراق هزینه‌ بالایی برای منطقه دارد/ اعمال تحریم‌هایی را در نظر داریم

نخست‌وزیر ترکیه رفراندوم استقلال کردستان عراق را غیرمشروع خواند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری سی‌ان‌ان ترک، بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه در پاسخ به حمایت اسرائیل از رفراندوم استقلال کردستان عراق گفت: این رژیم محاسبات خاص خود را دارد و همچنین در داخل رژیم مشکلاتی وجود دارد. برهمین اساس هیچگونه تعجبی نیست که از این مساله به نفع خود استفاده کند. اسرائیل می‌خواهد با این مساله موقعیت خود را ارتقا دهد.

وی درباره اتخاذ تدابیر امنیتی در قبال رفراندوم کردستان عراق گفت: مردم نگران نباشند ما وارد جنگ تمام عیار نمی‌شویم. عملیات ما موردی و در دفاع از مرزهایمان خواهد بود.

او درباره همکاری‌های مشترک میان ایران، عراق و ترکیه گفت: یک حساسیت مشترک در قبال این رفراندوم وجود دارد ما این مساله را از نگاه یک جنگ قومی نمی‌بینیم. 

ییلدیریم اضافه کرد: ما در برابر اقدامی که به اشتباه بر آن اصرار ورزیده می‌شود پاسخ خواهیم داد.رفراندوم کردستان عراق هزینه‌ بالایی برای منطقه دارد.

ییلدیریم اضافه کرد: این رفراندوم براساس یک لجبازی در حال انجام است. این رفراندوم غیرمشروع است. ما نتایج این رفراندوم را به رسمیت نمی‌شناسیم زیرا چنین اتفاقی هیچگونه فایده‌ای برای صلح و ثبات نخواهد داشت. تنها باعث افزایش بحران می‌شود. در واقع این رفراندوم بدون در نظر گرفتن آینده دیگر گروه‌های قومیتی از جمله ترکمن‌ها، ایزدی‌ها و ترک‌ها اتخاذ شده است.

وی ادامه داد: در واقع تصمیم این رفراندوم به صورت شخصی گرفته شده است. در همین راستا تصمیماتی در سه محور تحریم اقتصادی، دیپلماتیک و حتی در حوزه نظامی اتخاذ شده است. اکنون در سرآغاز یک مرحله بسیار ناخوشایند قرار داریم. در حوزه حریم هوایی و گذرگاه‌های مرزی با کردستان عراق گام‌هایی برخواهیم داشت. هدف ما رد اقدامات جدایی طلبانه است. این مساله در درجه اول برای عراق و سپس برای همسایگان مشکل ساز است.

او افزود: از این پس مدیریت و کنترل گذرگاه‌های مرزی و حریم هوایی در دست دولت مرکزی است. خطوط انتقال نفت شامل این مساله می‌شود. اکنون دولت مشروع پیش‌روی ما بغداد است. در حال حاضر دیدارها ادامه دارد. اجرای آن مدت زمانی طولانی می‌کشد اما درخواست رسمی آنها را دریافت کردیم، از امروز این روند آغاز می‌شود.

وی گفت: بارزانی مشکلاتی در اداره کشور دارد. ما این رفراندوم را تهدیدی علیه امنیت ملی کشورمان می‌دانیم. آمریکا نیز اعلام کرد که این رفراندوم کار درستی نیست.

ییلدیریم درباره روابط ترکیه و آلمان اضافه کرد: آنکارا در نامه‌ای مکتوب پیام تبریک خود را به مرکل اعلام کرده است. مرکل متوجه شد که پرداختن به مسائلی علیه ترکیه فایده‌ای برای او در انتخابات نداشته است. نباید آلمان بستری برای حضور پ.ک.ک و سازمان فتو باز کند. باید مرکل با باز کردن صفحه جدیدی روابط دو کشور را بهبود بخشد.

نخست وزیر ترکیه اعلام کرد: ترکیه مطالبات خود را به آمریکا اعلام کرده است. مکانیزم‌های تصمیم گیری متفاوتی در این کشور وجود دارد. ما این مطالبات خود را پیگیری خواهیم کرد. نیازی به هرگونه رفتار احساسی وجود ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha