• سه‌شنبه / ۴ مهر ۱۳۹۶ / ۰۰:۳۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96070402128
  • خبرنگار : 71417

/به روز رسانی شد/

نتایج رسمی همه‌پرسی کردستان عراق پنجشنبه اعلام می‌شود

نتایج رسمی همه‌پرسی کردستان عراق پنجشنبه اعلام می‌شود

نتایج اولیه شمارش آرای همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق، از پیشتازی موافقان استقلال حکایت دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه سومریه نیوز عراق، کمیسیون عالی همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق اعلام کرد، میزان رای آری در همه‌پرسی استقلال از ۹۰ درصد فراتر رفت.

آخرین به روز رسانی ساعت ۱۱:۰۰

کمیسیون عالی همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق افزود: براسای شمارش ۲۸۲ هزار رای یعنی ۹ درصد آرای رای دهندگان بیش از ۹۳ درصد به جدایی رای مثبت داده‌اند.

کمیسیون مذکور ادامه داد: روند شمارش آرا هم‌چنان ادامه دارد و با شمارش این میزان رای مشخص شد ۹۳.۲۹ درصد به جدایی از عراق رای آری و ۶.۷۱ درصد به این جدایی رای منفی داده‌اند.

نماینده کمیسیون گفت: نتایج احتمالا تغییر کند چون شمارش آرا ادامه دارد و نتایج رسمی روز پنجشنبه اعلام می‌شود.

طبق بیانیه‌های جدید، حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن از مجموع پنج میلیون ۲۰۰ هزار تن در این همه‌پرسی شرکت کردند.

این در حالی است که دولت عراق اجرای مصوبات شورای وزارتی امنیت ملی این کشور را در واکنش به همه‌پرسی شروع کرده است.

کمیسیون عالی همه‌پرسی اقلیم افزود: مشارکت بیش از ۷۲ درصد شامل استان‌های اربیل، سلیمانیه، دهوک و مناطق مورد مناقشه بین اربیل و بغداد یعنی استان‌ کرکوک، شهرستان سنجار، شهرک بعشیقه در استان نینوا، شهرستان طوز خورماتو در استان صلاح‌الدین به اضافه شهرستان خانقین، شهرک‌های مندلی، جلولاء و قره تپه در استان دیالی بود.

منابع رسمی گفتند، میزان مشارکت در اربیل از ۸۰ درصد تجاوز کرد در حالی که در دهوک نزدیک به ۹۰ درصد بود و در استان‌های سلیمانیه و حلبچه نیز از ۵۵ درصد تجاوز کرد.

شیروان زراری، سخنگوی کمیسیون انتخابات و همه‌پرسی در کنفرانسی خبر اعلام کرد، میزان مشارکت در همه‌پرسی به بیش از ۷۲ درصد رسید.

مراکز اخذ رای راس ساعت هفت عصر روز دوشنبه بعد از تمدید یک ساعته بسته شد.

در همین حال، نیروهای امنیتی عراق به دستور حیدر العبادی، نخست‌وزیر این کشور در برخی خیابان های کرکوک مستقر شدند و مقام‌های امنیتی کرد اعلام کردند که پس از پایان رأی‌گیری رفت‌وآمد خودروها تا اطلاع بعدی در این شهر ممنوع خواهد بود.

شهر نفت‌خیز کرکوک رسما جزو اقلیم کردستان نیست اما کردها، این شهر را بخشی جدانشدنی از کردستان می‌دانند و همه‌پرسی را در این شهر هم برگزار کردند.

العبادی به نیروهای امنیتی تحت فرمان دولت مرکزی دستور داد که برای اقدام نظامی برای حفاظت از شهروندان در مناطق مورد مناقشه از جمله کرکوک آماده باشند.

حشد شعبی نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده‌ که حاضر است برای حفاظت از شهروندان در کرکوک و سایر مناطق مورد مناقشه با پیشمرگه‌های کرد وارد نبرد شود.

نجم‌الدین کریم، استاندار کرکوک این اقدام دولت مرکزی عراق را محکوم کرده و خواستار خویشتنداری شده است.

منابع خبری نزدیک به حکومت اقلیم گزارش دادند که مردم در کرکوک برای جشن به خیابان‌ها آمده‌اند. استاندار کرکوک از مردم خواسته از تیراندازی هوایی برای شادمانی خودداری کنند تا تنش ایجاد نشود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۰۷-۰۴ ۰۹:۲۰

مرگ بر امریکا و مرگ بر اسرائیل نقشه جدید است که ملت ها را به جان هم دیگر بیاندازند فقط شنونده باید عاقل باشد تا در منطقه چنین ملت های هستند امریکا و اسرائیل هر غلطی می خواهند انجام می دهند

avatar
۱۳۹۶-۰۷-۰۴ ۰۹:۲۸

مبارکشون باشه

avatar
۱۳۹۶-۰۷-۰۴ ۱۰:۲۰

چی مبارکشون باشه؟ دراسپانیا هم کاتالونیا می خوان جدا شن اما نه اتحادیه اروپا اجازه می ده نه امریکا نه سازمان ملل. عراق یک کشوره تیکه کردنش به این آسونی نیست. ضمن اینکه یه افغانستان جدید طایفه ای ساخته می شه. مبارکشون نیست باعث تباهیشون می شه.عقل هم خوب چیزیه

avatar
۱۳۹۶-۰۷-۰۴ ۱۲:۰۲

کاسه از آش داغتر!!!

avatar
۱۳۹۶-۰۷-۰۴ ۱۰:۴۶

این حق طبیعی ملتها و اقوام گوناگون است که سرنوشت خودشان را به دست بگیرند و حفظ تمامیت ارضی توهمی بیش نیست و نباید بهانه ای برای نادیده گرفتن حق طبیعی اقوام گوناگون و سرکوب آنها باشد.

avatar
۱۳۹۶-۰۷-۰۴ ۱۳:۲۹

هرگونه تصميم در باره تغيير جغرافياي يك كشور بايد با مشاركت تمام مردم آن كشور باشد نه اینکه يك ديکتاتور و مزدور بيگانه در گوشه اي از كشور اقدام به برگزاری رفراندوم سرا پا تقلب و تجزيه كشور بكند

avatar
۱۳۹۶-۰۷-۰۴ ۱۱:۴۳

شهر نفت‌خیز کرکوک رسما جزو اقلیم کردستان نیست اما کردها، این شهر را بخشی جدانشدنی از کردستان می‌دانند و همه‌پرسی را در این شهر هم برگزار کردند. این رو از کجا اوردید؟ ببخشیدمعنی کرکوک به فارسی و عربی وترکی چی میشه؟ اگه اینجوری بود 80 درصد رای نمیاورد

avatar
۱۳۹۶-۰۷-۰۴ ۱۳:۱۵

نتيجه اين انتخابات جعلي و سرشار از تقلب از پيش تعيين شده است شما چقدر ساده هستيد؟

avatar
۱۳۹۶-۰۷-۰۴ ۱۳:۳۷

مردم کرد عراق الان سرشون داغه بعدا میفهمن وقتی جوانهاشوو نو بی خودی قربونی جاه طلبی بارزانی کردن سرشون چی اومده

avatar
۱۳۹۶-۰۷-۰۴ ۱۴:۳۴

به نظر من ایران، عراق و ترکیه باید با کردستان عراق وارد جنگ بشن و رهبرانشون رو سریع تبعید کنند و کلیه کردها رو خلع سلاح کنند والا کردهای ایران و ترکیه هم هوای کشور کردنشین و مستقل شدن میزنه به سرشون! باید تا مجبور نشدیم که هموطنان کردمون رو بکشیم و سرکوب کنیم این بارزانی لجام گسیخته را افسار کنیم تا تمامیت ارضی کشورمون حفظ و دهن کجی محکمی هم به اسرائیل که این آتیش از گورش بلند میشه بکنیم و این فتنه را در نطفه خفه کنیم و قطعاً هم رهبر معظم و اندیشمندمون این نقشه خنازیر صهیونیسم رو با شکست مواجه خواهند کرد. همه جور صهیونیسمی داشتیم الا کرد که اونم اومد به میدون

avatar
۱۳۹۶-۰۷-۰۴ ۲۰:۳۳

آتیشت خیلی تنده، پیاده شو با هم بریم ،حرصت گرفته از استقلال کردستان عراق داری کردهای ایران رو تحریک میکنی همون بلا رو سر ایران بیاری ؟ "تا مجبور نشدیم که هموطنان کردمون رو بکشیم و سرکوب کنیم " این حرفت یعنی خودت رو آماده کشتن کوردها کردی و صد در صد مطمئن باش کوردها هم خودشون از تو و امثال تو آماده تر کردن برای کشتن همفکرهای تو ،راهی که کوردستان پیش گرفته همون راهی هست که خیلی از کشورهایی که الان هستن رفتن و امروز یا فردا کوردستان هم باید این راه رو میرفت که امثال تو خودشون و ذاتشون رو نشون بدن

avatar
۱۳۹۶-۰۷-۰۴ ۲۲:۱۵

چقدر نامربوط حرف زدی

avatar
۱۳۹۶-۰۷-۰۵ ۰۱:۲۹

استقلال حق این ملت و هر ملت مظلوم دیگر است و مرگ بهتر از ذلت زندگی زیر بیرق حکومتهای خودکامه و استعمارگر است

avatar
۱۳۹۶-۰۷-۰۵ ۱۰:۴۵

فاشیست!

avatar
۱۳۹۶-۰۷-۰۴ ۱۴:۳۹

ای خاک بر سر کسانی که به نتانیاهو دل خوشند

avatar
۱۳۹۶-۰۷-۰۴ ۱۶:۴۰

ایشالله هیچ اتفاقی تو منطقه نیفته منم نگرانم واقعا اصلا اتفاق خوبی نیفتاد

avatar
۱۳۹۶-۰۷-۰۴ ۱۶:۳۰

خون ما کردها برای این استقلال ریخته شده از دهها پیش و اجازه نمیدیم کسی برای تصمیم بگیره و امر و نهی کنه، خودمون سلاح خودمون رو بهتر تشخیص می دهیم.

avatar
۱۳۹۶-۰۷-۰۴ ۱۸:۲۳

به نظرم حالا که دیگه رفراندوم برگزار و میخان جدا شن، کسی نباید مانعشون بشه. اگر مانعشون بشه دشمن شناخته میشه و حداقل 50 سال اختلاف و دشمنی ایجاد میشه. ایران باید سیاست داشته باشه، الان سکوت کنه ببینه چی میشه، بعد که جدا شدن به رسمیت بشناسه و روابط قوی داشته باشه. هم به خاطر اینکه از اقوام اریایی و ایرانی هستند هم به خاطر سالها رنج و عذابی که در عراق کشیدند. میتونه یه متحد واقعی ازشون بسازه، فرصت خوبی هست. مسلما کردها با این عراقی ها صد سال دیگه هم بمونن اینده ای ندارن. خودمون را گول نزنیم و به نظر و تصمیم کردهای عزیز کشور همسایه احترام بزاریم. نگذاریم با این بی سیاستی ها دشمن دیگه ای در منطقه برای خودمون بسازیم درحالی که میتونیم یه دوست واقعی از نژاد خودمون داشته باشیم.

avatar
۱۳۹۶-۰۷-۰۵ ۰۱:۴۰

نقطه اشتراک سه کشور ایران و ترکیه و عراق نسبت به اقليت کرد فقط سرکوب، عقب ماندگی و فقر و بیکاری است و اینکه استقلال کردستان موجب نگرانی آنهاست فقط بخاطر نحوه برخورد نژادپرستانه و تحقیر آمیز با یک ملت بزرگ و با تمدن قدیمی است.نسبت دادن این استقلال طلبی به اسرائیل و غیره فقط فرافکنی و تجاهل است اگر شما جای کردها بودید بازهم خود را مستحق چنین تهمتها و تفسیرهای آبکی عده ای خودخواه و بی انصاف می دانستید.