• سه‌شنبه / ۲۵ مهر ۱۳۹۶ / ۰۸:۵۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96072513890
  • خبرنگار : 71516

/به روز رسانی شد/

عقب‌نشینی پیشمرگ‌ها از اکثر مناطق مورد مناقشه عراق

عقب‌نشینی پیشمرگ‌ها از اکثر مناطق مورد مناقشه عراق

نیروهای پیشمرگ امروز (سه‌شنبه) از مناطق مورد مناقشه در استان‌های دیالی و نینوا عقب‌نشینی و زمینه را برای حضور نیروهای حشد شعبی جهت تسلط بر این مناطق باز کردند. در حالی که نیروهای عراقی بر چاه‌های نفت کرکوک نیز تسلط یافتند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، منابع نظامی عراق در استان دیالی گفتند، نیروهای پیشمرگ کرد از تمامی مناطق استان که قبلا در آنها مستقر بودند عقب‌نشینی کردند؛ مناطقی که کردستان آنها را مورد مناقشه با دولت بغداد می‌داند.

همچنین اوضاع شهرستان طوز خورماتو در استان صلاح‌الدین عادی شده است.

این منابع افزودند، مناطقی که نیروهای پیشمرگ‌ از آنها عقب‌نشینی کرده‌اند قره تپه، مندلی، جلولاء و خانقین است مناطق گسترده‌ای که در استان دیالی قرار دارند.

به گفته این منابع، عقب‌نشینی نیروهای کرد همراه با حالت کوچ گروهی تعداد زیادی از خانواده‌های کرد به دلیل نگرانی از وقایع احتمالی است.

یک مسؤول اتحادیه میهنی کردستان عراق در شهرستان مخمور نیز گفت: نیروهای عراقی از این شهرستان عقب‌نشینی کرده‌اند. این نیروها بعد از این عقب‌نشینی به سمت اربیل رفته‌اند.

در نینوا نیز منابع امنیتی استان گفتند، نیروهای پیشمرگ از تعدادی مناطق مورد مناقشه در استان عقب‌نشینی کردند. به خصوص از مناطقی که بعد از دهم ژوئن ۲۰۱۴ در آنها مستقر شده بودند.

به گفته این منابع، نیروهای پیشمرگ از سنجار نیز که در غرب موصل واقع است خارج شدند و زمینه را برای ورود حشد شعبی به شهر فراهم کردند.

غیاث سورچی، مسؤول اطلاع‌رسانی اتحادیه میهنی کردستان عراق در موصل امروز (سه‌شنبه) اظهار داشت: نیروهای ارتش عراق و حشد شعبی بر مرکز شهر سنجار تسلط یافتند.

نیروهای عراقی بدون مقاومت پیشمرگ‌ها وارد سنجار شده و پرچم‌های اقلیم کردستان را در شمال عراق پایین کشیدند.

فرماندهی محور غرب دجله در نیروهای پیشمرگ‌ درباره اوضاع سنجار گفت: پیشمرگ‌های ایزدی صبح امروز با مجموعه ایزدی‌های حشد شعبی توافق کردند از هرگونه درگیری و خونریزی اجتناب کنند.

وی در این بیانیه آورد، ایزدی‌های داخل حشد شعبی وارد شهر سنجار شدند.

گروه ایزدی عراق وابسته به حشد شعبی کنترل خود بر شهر سنجار را که اکثر ساکنان آن ایزدی هستند، گسترش داد.

یکی از ساکنان این شهر گفت: این گروه که به اسم لالش معروف است، بر سراسر سنجار تسلط یافته در حالی که نیروهای پیشمرگ از این شهر عقب‌نشینی کرده‌اند.

منابع آگاه اعلام کردند، نیروهای حشد شعبی در ادامه بازپس‌گیری مناطقی که در دست پیشمرگ‌ها بود، وارد شهر سنجار شدند. سنجار در غرب استان نینوا در شمال موصل واقع است.

همچنین بعشیقه نیز در شرق موصل شاهد عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگ بود. تمام این مناطق جزو مناطق تحت مناقشه با بغداد است.

از سوی دیگر، نیروهای نظامی گفتند، نیروهای عراقی به سمت شهر ربیعه در مرزهای مشترک با سوریه گسیل شده‌اند که در شمال شرق موصل قرار دارد تا آن را هم از پیشمرگ‌ها پس بگیرند.

همچنین مسؤولان گذرگاه پرویزخان بین عراق و ایران اعلام کردند، نیروهای حشد شعبی بر بخشی از این گذرگاه که تحت کنترل اقلیم کردستان عراق است، مسلط شدند.

این گذرگاه بین ایران و عراق و در ۲۰ کیلومتری شهرستان کلار از توابع استان سلیمانیه اقلیم است.

حدود ۴۰ هزار سرباز ارتش‌ عراق، نیروهای واکنش سریع، مبارزه با تروریسم و یگان‌های زرهی عملیات برقراری امنیت در کرکوک را نیمه‌های شب دوشنبه آغاز کردند که این عملیات منجر به بازپس‌گیری تاسیسات نفتی‌، نظامی، فرودگاه و استانداری کرکوک از دست پیشمرگ‌ها بدون هیچ مقاومتی از سوی آنها شد.

یک منبع دولتی نیز فاش کرد، نخست وزیر عراق تصمیم دارد بر اساس قانون اساسی و اختیارات قانونی خود تسلط دولت فدرال را بر سراسر عراق بگستراند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha