• چهارشنبه / ۲۶ مهر ۱۳۹۶ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 96072614924
  • خبرنگار : 71474

معاون وزیر راه خبر داد

آخرین وضعیت ساماندهی جاده‌های شمالی/ ریل هفته آینده به ارومیه می‌رسد

آخرین وضعیت ساماندهی جاده‌های شمالی/ ریل هفته آینده به ارومیه می‌رسد

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح ساماندهی جاده‌های شمالی کشور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم از نهایی شدن چهار بانده سازی جاده فیروزکوه تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش ایسنا، خیرالله خادمی در حاشیه بازدید از پروژه جاده هراز اعلام کرد: یکی از برنامه‌های مهمی که از چهار سال قبل و همزمان با ورود دکتر آخوندی به وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار گرفت، ساماندهی مجدد جاده‌های شمالی به منظور کاهش بار ترافیکی و بهبود کیفیت این راه‌ها بود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور طرح چهار بانده سازی جاده فیروزکوه را یکی از این پروژه‌ها قلمداد کرد و گفت: این طرح که از رودهن به سمت قائمشهر و سپس ساری و استان گرگان ادامه پیدا می‌کند، از چند سال قبل در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر تنها ۳.۵ کیلومتر از چهار بانده سازی آن باقی مانده است.

به گفته وی، این طرح برای تکمیل شدن نیاز به تامین اعتبار برای تملک اراضی برخی از واحدهای مسکونی در منطقه زیراب و شیرگاه دارد که این موضوع ۳۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: کل این پروژه ۱۸۵ کیلومتری به ۱۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل نهایی نیاز دارد. این پروژه در سال 1394 معادل ۱۰۰ میلیارد و در سال گذشته نیز ۱۲۰ میلیارد تومان تزریق اعتبار داشته است. با تکمیل منطقه باقی مانده می‌توان انتظار داشت بخش قابل توجهی از بار ترافیکی ایام پیک سفر کاهش پیدا کند.

خادمی با اشاره به طرح ساماندهی جاده هراز به عنوان یکی دیگر از پروژه‌های مهم جاده‌های شمالی تصریح کرد: کار ساماندهی این پروژه نیز از سال ۱۳۸۹ آغاز شده اما در سال‌های ابتدایی تنها بخش‌های آسان آن پیگیری شده بود. در سال قبل حدود ۱۵ کیلومتر و در سال ۱۳۹۴ نیز حدود ۱۴ کیلومتر از این پروژه افتتاح شد تا در مجموع چهار بانده سازی حدود ۵۵ کیلومتر از مسیر هراز به پایان برسد.

وی اضافه کرد: این محور برای استان مازندران با توجه به اینکه کوتاه‌ترین مسیر برای اتصال به تهران به شمار می‌رود، اهمیت بالایی دارد و از نظر جذب تورریسم نیز بسیار مهم است. از این رو تلاش شده در کنار کار اجرایی بحث‌های مربوط به زیباسازی پروژه نیز به طور همزمان در دستور کار قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه پروژه هراز یکی از دشوارترین طرح‌های زیرساختی کشور به شمار می‌رود، تاکید کرد: این پروژه نیاز به ساخت ۱۸ کیلومتر تونل، سه کیلومتر پل و ۳۳ کیلومتر دیوار حائل دارد که هم به منابع اعتباری زیادی نیاز دارد و هم نوع عملیات اجرایی را بسیار دشوار می‌کند. در کنار آن با توجه به اینکه امکان انسداد جاده در زمان پیگیری طرح‌های عمرانی وجود ندارد، کار باید در حین باز بودن بار ترافیکی دنبال شود.

به گفته خادمی، این طرح تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت داشته و برای تکمیل ۴۵ کیلومتر باقی مانده نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان تامین اعتبار نیاز دارد که در صورت رسیدن منابع مالی لازم می‌توان انتظار داشت تا دو سال دیگر به پایان برسد.

آخرین وضعیت آزادراه تهران - شمال

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره آخرین وضعیت پروژه آزادراهی تهران شمال نیز گفت: این طرح که پس از ۱۷ سال کار اجرایی تنها ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، در طول سه سال گذشته به بالای ۸۵ درصد پیشرفت رسیده است و امروز می‌توان از تکمیل بخش قابل توجهی از زیرسازی‌های مربوط به آن سخن گفت. با توجه به اینکه در این طرح از روش روسازی بتونی استفاده می‌شود و البته جدیدترین استانداردهای اروپایی نیز در آن به کار رفته، قطعا نتیجه بسیار مثبت خواهد بود و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال جاری بتوان قطعه نخست این طرح را به بهره‌برداری نهایی رساند.

خادمی در پاسخ به سوال ایسنا درباره میزان اعتبار تزریق شده به این آزادراه توضیح داد: تاکنون در این طرح حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان منابع اعتباری وارد شده است و پیش‌بینی ما برای تکمیل قطعه نخست حدود ۴۵۰ میلیارد تومان است؛ هر چند مجری پروژه اعلام کرده اعتبارات لازم حدود ۶۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

وی با بیان اینکه ساخت محور قزوین- تنکابن (الموت) نیز با سرعت بالایی در دستور کار قرار دارد اظهار کرد: این محور که می‌تواند اتصال به استان‌های شمالی را تسهیل کرده و راهی مهم برای اتصال قزوین به استان‌های شمالی باز کند، تاکنون پیشرفتی ۴۵ درصدی داشته و برای تکمیل نهایی که به ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار جدید نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اضافه کرد: محور دیگری که در طول این سال‌ها کار اجرایی بر روی آن پیگیری شده، برطرف کردن گلوگاه‌های ترافیکی آزادراه قزوین به رشت است که سال گذشته حدود ۳۲۰۰ متر از آن نهایی شد و البته هنوز حدود هشت کیلومتر از طرح باقی مانده که ما امیدواریم در آینده نزدیک قرارداد آن نهایی شود. پیش بینی ما این است که برای تکمیل آن به حدود ۴۸۰ میلیارد تومان منابع اعتباری احتیاج خواهد بود.

خادمی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ محور با ۱۶ پروژه آزادراهی در کشور در دست ساخت است، بیان کرد: طول این طرح‌ها حدود ۱۲۰۰ کیلومتر می‌شود که در کنار آنها ۲۴۰۰ کیلومتر آزادراه نیز در حال مطالعه است. رویکرد ما این است که در آینده نزدیک حدود ۵۰۰۰ کیلومتر آزادراه فعال در کشور داشته باشیم. زیرا در حال حاضر بحث آزادراه از کل راه‌های فعال ایران کمتر از نیم درصد است. در کنار آزادراه شرکت ساخت کار احداث ۷۵۰۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه را نیز در دستور کار دارد که سالانه تقریبا ۱۵۰۰ کیلومتر آن نهایی شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی درباره آخرین وضعیت پروژه‌های ریلی نیز توضیح  داد: در حال حاضر ۲۲ طرح با طول بیش از ۳۴۰۰ کیلومتر در دست احداث است که پیش‌بینی می‌کنیم در سال جاری حدود ۹۱۹ کیلومتر آن به بهره‌برداری برسد که در نوع خود رکوردی جدی به شمار می‌رود. راه‌آهن کرمانشاه که ریل‌گذاری‌اش به پایان رسیده ظرف دو ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و ریل‌گذاری راه‌آهن ارومیه نیز که تنها سه کیلومتر از آن باقی مانده ظرف هفته آینده نهایی می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اضافه کرد: راه‌آهن رشت نیز در مراحل پایانی خود قرار دارد که با ساخت ۳۲ کیلومتر ریل جدید نهایی خواهد شد. ما در تلاشیم در کنار راه‌آهن رشت خط دوم ریلی تبریز را نیز به بهره‌برداری نهایی برسانیم.

خادمی در پاسخ به این سوال که نحوه تامین ریل پروژه‌های جدید چگونه مدیریت می‌شود نیز اظهار کرد: طرح‌های در دست ساخت فعلی به دو دسته تقسیم می‌شوند. در طرح‌هایی که پیمانکار احداث و روسازی را بر عهده دارد، ریل از سوی همین بخش تامین می‌شود و در پروژه‌هایی که این دو مرحله جدا هشتند، شرکت ساخت این تامین را پیگیری می‌کند. در قالب فاینانسی که چند سال قبل نهایی شد، هند بخش قابل توجهی از ریل مورد نیاز را به طرح‌های ایرانی می‌رساند که تاکنون از این طریق ۱۵۰ هزار تن ریل وارد کشور شده است. در کنار آن قراردادی نیز با ذوب‌آهن داریم که در صورت رساندن ریل ملی تمام این محصول از سوی شرکت ساخت و راه‌آهن خریداری خواهد شد. طرحی نیز برای وارد کردن شمش ریل به کشور وجود دارد تا تولیدکنندگان داخلی بتوانند از آن استفاده کنند که در این زمینه نیز مذاکرات خوبی با کشور هند انجام شده است که در صورت نهایی شدن می‌تواند برای شرکت‌های داخلی استفاده‌ای قابل توجه به همراه داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha