• شنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۶ / ۱۴:۳۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96072916462
  • خبرنگار : 71592

تاکید رئیس جمهور عراق بر لزوم مذاکره برای حل بحران کرکوک

تاکید رئیس جمهور عراق بر لزوم مذاکره برای حل بحران کرکوک

رئیس جمهور عراق امروز (شنبه) خواهان دستیابی به راه‌حل‌های فوری و قانع کننده برای عبور از بحران فعلی در مناطق مورد مناقشه و توقف تهدیدات نظامی و تجاوزها شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، فواد معصوم، رئیس جمهور عراق در سخنرانی خود در جشن سالروز تاسیس مجلس اعلای اسلامی عراق بر ضرورت مذاکره‌ با هدف تحقق تفاهم عمیق میان طرف‌های درگیری، تضمین اتحاد و تمامیت ارضی عراق تاکید کرد.

وی گفت: مذاکره و گفتگو برای عبور از خطر تفرقه، جدایی و جنگ به ویژه در این دوره خطرناک و نزدیک به تشدید اختلافات عمیق که بارزترین آن بحران ناشی از همه‌پرسی کردستان می‌باشد، دارای اهمیت است.

وی با یادآوری شعار "اختلافات آری، مخالفت هرگز" جلال طالبانی، رئیس‌جمهور فقید عراق به نقل از سخنان شهید مشهور محراب گفت: این مساله می‌طلبد که همه طرف‌ها به اصل آشتی و توافق بر پایه قانون اساسی به عنوان مرجع جامع و حافظ تفاهم‌ها، توافق‌ها و ابتکار عمل‌ها پایبند باشند. همچنین این اصل ضامن ساخت میهنی برای همگان بدون تبعیض نژادی و احیای دستاوردهای متعدد در چارچوب اتحاد عراق است.

وی افزود،‌ ادامه مذاکره بین طرف‌های مختلف و فشرده‌سازی آن و اشتیاق در رسیدن به تفاهم‌های حقیقی براساس پایبندی کامل به قانون اساسی به حفظ حقوق همگان بدون استثنا و احترام به آنها به عنوان شریکان برابر در میهن و در ساخت آینده نه محدود ساختن آنها به هر شکلی که بودند، منجر می‌شود و این تنها تضمین حال حاضر برای رسیدن به راه‌حال‌های ملموس و فوری است که کمک می‌کند از این بحران عبور کرده و برای تحقق اهداف مشترک و بررسی کاستی‌ها و اشتباهات همکاری داشته باشیم، هرچند در دیدگاه‌ها و مواضع اختلافات شدیدی وجود داشته باشد.

معصوم در ادامه افزود، باید برای دستیابی به تفاهمی که منجر به شکوفایی،‌ پیروزی، اتحاد و تمامیت ارضی عراق می شود، همه فرصت و انرژی خود را صرف مذاکره کنیم. ما به توانایی ملت خود برای عبور از این بحران و خروج از آن به شکل متحدتر و با عزمی استوارتر برای حرکت به جلو در راستای حل مشکلات فعلی و توسعه نظام سیاسی دموکراسی و حفظ قانون اساسی این نظام و ساختن آینده‌ای روشن اطمینان کامل داریم و این چیزی است که ما همه ملت را برای فعالیت در آن دعوت می‌کنیم.

پس از برگزاری همه‌پرسی جدایی در ۲۵ سپتامبر روابط بین دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق متشنج شد و حیدر العبادی، نخست وزیر عراق مجبور به اعمال اقدامات متعدد از جمله توقف پروازهای بین‌المللی در فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه شد و از اقلیم خواست همه گذرگاه‌های مرزی را تسلیم دولت بغداد کند.

العبادی در ۱۶ اکتبر ۲۰۱۷، با همکاری ساکنان استان کرکوک و نیروهای پیشمرگ امنیت را در این استان اعمال کرد و پس از عقب‌نشینی نیروهای کرد، نیروهای فدرال توانستند بر این شهر کنترل یابند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha