• شنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۶ / ۱۴:۳۳
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 96072916465
  • خبرنگار : 71464

رئیس مرکز آمار ایران تاکید کرد

ضرورت اصلاح قانون آمار/قرار نیست مدرن‌سازی از همین فردا اتفاق بیفتد

ضرورت اصلاح قانون آمار/قرار نیست مدرن‌سازی از همین فردا اتفاق بیفتد

رئیس مرکز آمار ایران می گوید برای رفتن به سمت نظام آماری ثبتی مبنا نیاز به اصلاح قانون داریم.

به گزارش ایسنا، امید علی پارسا امروز ٢٩ مهر ماه در نشستی که به مناسبت روز ملی آمار برگزار شده بود با اشاره به اینکه باید به سمت مدرن‌سازی آماری برویم، گفت: بسترسازی مدرن‌سازی آماری از این سال شروع می‌شود و سه قوه باید همکاری کنند، زیرا در حال گذار از آمارهای سنتی به مدرن هستیم. اگر بخواهم نقش مدرن‌سازی آمار را بررسی کنیم باید بگویم دستگاه‌ها نقش اول را دارند و با راه‌اندازی سامانه‌های قوی و متناسب با نیازهای اداری و پاسخگویی آماری ایجاد شود.

پارسا ادامه داد: برای رسیدن به مدرن‌سازی آماری پیش‌نیازهایی لازم است که یکی از آنها اصلاح قانون است که باید ضمانت اجرایی داشته باشد. برنامه داریم که دیگر برای سرشماری در خانه‌ها نمی‌رویم، بلکه همه فعالیت‌ها توسط دستگاه‌های اجرایی، تخصصی ذیربط انجام می‌شود و یک تصویر واقعی از آن در مرکز آمار ارائه خواهد شد، بنابراین آمارها با کیفیت خواهند بود.

رئیس مرکز آمار ایران ادامه داد: قرار نیست مدرن‌سازی آمار از همین فردا اتفاق بیفتد، ولی در تلاشیم کمتر از ۷، ۸ سال آینده این اتفاق صورت بگیرد.

وی به موضوع نظام سنتی آماری اشاره کرد و گفت: دستگاه‌ها در این نظام منفعلند و آمارها بر نظر کارشناسی بوده و حتی برخی نیز از ارائه آمار خودداری می‌کنند.

پارسا از حذف سرشماری‌ها خبر داد و گفت: در نظام آماری مدرن، اطلاعات مبتنی بر آمار ثبتی مبنا انجام خواهد شد که دقیق است. در سال ۱۴۰۰، سرشماری به شیوه سنتی انجام نمی‌شود. روش نمونه‌گیری البته به قوت خود باقی می‌ماند و مرکز آمار ایران تعامل خود با مردم را ادامه می‌دهد.

رئیس مرکز آمار ایران بیان کرد: روش ثبتی مبنا یک شیوه فراقوه‌ای برای جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات است و تمامی قوا و دستگاههای اجرایی باید برای اجرای موفق آن از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

وی بیان کرد: در روش کنونی سرشماری که برای سرشماری سال ۱۳۹۵ نیز به کار گرفته شد، هر ۵ تا ۱۰ سال، یک بار سرشماری انجام می‌شود؛ اما در روش ثبتی مبنا سرشماری با کمک پایگاههای اطلاع رسانی سایر دستگاهها انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha