• یکشنبه / ۳۰ مهر ۱۳۹۶ / ۱۶:۰۳
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 96073017302
  • منبع : نمایندگی زنجان

رئیس انجمن خانه روان‌شناسان و مشاوران ایران:

60 درصد بیماری‌های جسمی، ریشه در روان افراد دارد

60 درصد بیماری‌های جسمی، ریشه در روان افراد دارد

رئیس انجمن خانه روان‌شناسان و مشاوران ایران گفت: بر اساس آمار 60 درصد بیماری‌های جسمی ریشه در روان افراد دارد.

به گزارش ایسنا، محمدابراهیم مداحی ظهر امروز در همایش مشاوران با موضوع "بهداشت روان و مدرسه کارآمد"، اظهار کرد: باید با دید مثبتی نسبت به فعالیت مشاوران در جامعه نگاه شود. در حال حاضر افسردگی، سرماخوردگی روان‌شناسی است و نباید به افراد دارای مشکلات روانی به دید یک بیمار نگاه شود چرا که این افراد نیازمند اصلاح سبک زندگی هستند.

رئیس انجمن خانه روان‌شناسان و مشاوران ایران، خاطرنشان کرد: 97 درصد بودجه سلامت در کشور صرف بیماری‌های فیزیکی می‌شود و تنها 3 درصد از هزینه‌های سلامت، صرف روان افراد می‌شود؛ در حالی که بر اساس آمار 60 درصد بیماری‌های جسمی ریشه در روان افراد دارد.

مداحی یادآور شد: باید در حوزه روان ظرفیت‌سازی اتفاق بیافتد؛ برای نمونه آموزش و پرورش با 13 میلیون جمعیت دانش‌آموزی و سه میلیون جمعیت فرهنگیان، یک ظرفیت 35 میلیون نفری را در کشور دارد.

وی تصریح کرد: خانه روان‌شناسان در استان‌های کشور تاسیس می‌شود و این خانه در استان زنجان تاسیس شده و به‌زودی در سایر استان‌های باقی مانده کشور نیز کار خود را آغاز می‌کند؛ باید توجه کرد که خانه روانشناسان خود ظرفیت خوبی است تا مشاوران فعالیت خود را نظام‌مند کنند.

مداحی اظهار کرد: دانشگاه‌های کشور نیز در آموزش افراد ناموفق عمل کرده و دانشگاه‌ها باید فرآیند آموزش، پژوهش و مهارت‌آموزی را به افراد ارائه دهند، در حالی که این فرآیندها در دانشگاه‌ها ناقص ارائه می‌شود.

مداحی همچنین در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: مشاوران در مدارس با همه توان در حال فعالیت هستند؛ چرا که مشاوران در مدارس با مسائل و مشکلات دانش‌آموزان درگیر هستند و در بسیاری از مواقع دانش‌آموزان ویترینی از مشکلات خانواده‌ها هستند و انعکاسی از رفتار آنان محسوب می‌شوند.

این مسئول ادامه داد: مشاوران مدارس هم با خانواده‌ها و هم با دانش‌آموزان درگیر است اما مسئله اصلی ایراد به انگیزه و فعالیت مشاوران در مدارس نیست. همچنین ضرورت دارد که مشاوران باید به‌روز شده و مهارت‌آموزی داشته باشند؛ همچنین باید مشاوران تکنیک‌های مشاوره را به صورت مستمر دریافت کرده و کارگاه برای این افراد برگزار شود.

وی افزود: مشکلات دانش‌آموزان ایستا نبوده و دائما در حال تغییر است و در همین رابطه هر روز با نوع جدیدی از مشکلات مواجه هستیم و نمی‌توان مشکلات امروز دانش‌آموزان را با نگاه 10 سال پیش دید؛ همچنین باید توجه داشت که سبک زندگی در حال تغییر است و برای مقابله با مشکل، شناخت درستی از مشکلات به دست آورد و این نقد تنها مربوط به آموزش و پرورش نبوده و کل جامعه مشاوران را در برمی‌گیرد.

رئیس انجمن خانه روان‌شناسان و مشاوران ایران خاطرنشان کرد: مشکلات موجود در حرفه مشاوران تنها منحصر به فعالان این حوزه در مدارس نبوده اما به دلیل اینکه این افراد غالبا دارای مدرک تحصیلات تکمیلی نیستند بیش از سایرین نیاز آموزش و یادگیری در فرآیند فعالیت خود دارند.

مداحی یادآور شد: مشاوران نیازمند فراگرفتن سبک‌های پیچیده درمان نیستند و این افراد تنها باید اشتباه مخاطبان خود در زمینه سبک زندگی را بیاموزند؛ همچنین باید نظام آموزشی کاربردی در کشور فعال شود و در این زمینه آموزش و پرورش و انجمن‌های علمی و ... می‌توانند فعالیت موثری داشته باشند.

وی تصریح کرد: برای هر آسیب دو تراز تهیه و اتمام در نظر گرفته شده و تراز تهیه دوره پیش از نوجوانی و تراز اتمام پس از نوجوانی است ولی نمی‌توان به صورت قطعی گفت سایر دوره‌ها از اهمیت کمی به لحاظ آسیب‌شناسی برخوردار هستند اما آسیب‌های خود را بیش از سایر دوره‌ها نشان می‌دهند.

همچنین معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: در حال حاضر 300 مشاور در استان در 391 مدرسه دوره اول متوسطه فعالیت‌های مشاوره مدارس را تحت پوشش قرار داده‌اند و اداره‌کل اموزش و پرورش استان زنجان در تلاش است تا بتواند بیش از 44 صفتی که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به آن اشاره شده است را در فعالیت‌های بهداشت و روان مد نظر قرارداده و در راستای کسب آن صفات برای دانش آموزان گام بردارد.

محمود عباسی ادامه داد: بر ‌اساس تحلیل‌ها و تحقیقات آکادمیک به عمل آمده، استان زنجان به لحاظ رتبه شادی در کشور مقام نخست را داراست و به دنبال آن هستیم که دانش‌آموزان این استان به شادی حقیقی دست یابند و همین که دانش‌آموزان نسبت به سال‌های قبل برون‌گراتر شده‌اند خوب است و باید در این راستا فعالیت‌های بیشتری صورت گیرد.

وی افزود نباید مشاوران بیش از حد نیاز نقش اجرایی و اداری پیدا کنند و به جای مراجعه‌محور بودن باید خود به دنبال راه‌هایی برای جذب دانش‌آموزان در جهت رفع مشکلات احتمالی آن‌ها باشند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان خاطرنشان کرد: مشاوران باید خروجی دوره‌های توانمندسازی خود را در مدارس پیاده کنند و اداره‌کل آموزش و پرورش نیز باید نشست‌های مشترکی با سایر ادارات و نهادها در جهت تبدیل مدارس به مدارس زندگانی برگزار کند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha