• سه‌شنبه / ۲ آبان ۱۳۹۶ / ۰۹:۵۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 96080200812
  • خبرنگار : 71477

/به‌روز رسانی شد/

اعلام تحریم‌های آمریکا علیه میانمار

اعلام تحریم‌های آمریکا علیه میانمار

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، واشنگتن در حال انجام اقدامات و در نظر گرفتن طیفی از اقدامات بیشتر علیه میانمار به خاطر رفتارش با اقلیت مسلمانان روهینجاست که این اقدامات شامل تحریم‌های هدفمند براساس قانون "مگنیتسکی" است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: ما نگرانی شدید خود را نسبت به رویدادهای اخیر در استان راخین میانمار و بدرفتاری‌های خشونت‌آمیز و آزاردهنده با مسلمانان روهینجا و دیگر اقلیت‌ها در این کشور را ابراز می‌کنیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: بسیار ضروری است که هر فرد یا نهادی که مسؤول این خشونت‌هاست از جمله عاملان غیردولتی و طرفدارانشان به سزای عمل خود برسند.

آمریکا هم‌چنین اعلام کرده کمک نظامی به میانمار را متوقف کرده و محدودیت‌هایی را علیه نظامیان و نهادهای نظامی آن کشور به اجرا گذاشته است.

وزارت خارجه ایالات متحده با صدور بیانیه‌ای گفته است که ارتش میانمار و نیروهای وابسته به آن را مسئول کشتار و آوارگی مسلمانان روهینجا و سایر اقلیت‌های قومی در ایالت راخین در آن کشور می‌داند و ضمن قطع کمک‌های نظامی، تسهیلاتی را که قبلا در اختیار برخی نظامیان این کشور قرار داده بود لغو می‌کند و محدودیت‌هایی را علیه آنان به اجرا می‌گذارد. در این بیانیه، میانمار همچنان با نام قدیمی آن "برمه" خوانده شده است.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که "برمه در سال‌های اخیر از نیم قرن حکومت خودکامه به در آمده و تحولی عمده به سوی جامعه‌ای باز و دموکراتیک را تجریه کرده است." این بیانیه با تاکید بر ادامه حمایت ایالات متحده از روند حرکت به سوی دموکراسی و انتخابات آزاد در میانمار، گفته است که "همزمان، ما نگرانی عمیق خود را در مورد حوادث اخیر در ایالت راخین و بدرفتاری و فشار توانفرسایی که جامعه روهینجا و سایر اقلیت‌ها تحمل کرده‌اند ابراز می‌داریم."

وزارت خارجه آمریکا گفته که لازم است "افراد و نهادهای مسئول این فجایع، از جمله عناصر غیردولتی و عوامل سرکوب، مسئول شمرده شوند و مورد بازخواست قرار گیرند." این بیانیه گفته است که به همین منظور، ایالات متحده "علاوه بر محدودیت‌های کنونی در مورد روابط بسیار محدود ما با نیروهای مسلح برمه و تحریم فروش هر نوع تسلیحات و تجهیزات نظامی به آن کشور که از قبل برجا بوده، اقدامات دیگری را جهت کمک به پایان دادن به خشونت‌های جاری به اجرا می‌گذارد."

وزارت خارجه آمریکا گفته است که از روز ۲۵ اوت سال جاری، که به گفته ارتش میانمار، زمان آغاز عملیات نظامی علیه "شبه نظامیان" مخالف دولت در راخین بوده، آمریکا محدودیت‌های قبلی در مورد سفر نظامیان ارشد آن کشور را که با استقرار دولت غیرنظامی و حرکت به سوی دموکراسی لغو شده بود بار دیگر به اجرا گذاشت. همچنین، محدودیت‌های موضوع قانون "مقابله با اقدامات ضد دموکراتیک هیئت حاکمه نظامی برمه" مورخ سال ۲۰۰۸ میلادی که بخشی از آنها لغو شده بود، مجددا شامل افراد مرتبط با حوادث کنونی در راخین می‌شود.

طبق این قانون، آمریکا واردات هر نوع سنگ قیمتی از میانمار را، که سومین منبع اصلی درآمد ارزی آن کشور است، ممنوع کرد و دارایی‌های نظامیان ارشد میانمار و افراد وابسته به آنان در آمریکا مسدود شد.

طبق تصمیم اخیر دولت آمریکا، نظامیان، واحدهای نظامی و تمام کسانی که در عملیات کنونی در شمال ایالت راخین مشارکت دارند از برنامه‌های آمریکا برای کمک به میانمار محروم می‌شوند و دعوت از مقامات ارشد و نیروهای امنیتی برمه برای شرکت در برنامه‌های و فعالیت‌های تحت حمایت آمریکا تا اطلاع ثانوی لغو شده است.

به گزارش بی.بی.سی وزارت خارجه آمریکا گفته است که این کشور همسو با نهادهای بین‌المللی و سایر شرکای خود، از میانمار می‌خواهد که به نمایندگان هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد، سازمان‌های امدادرسانی و رسانه‌های همگانی جهان اجازه دسترسی آزادانه و بدون محدودیت به مناطق درگیری را بدهد. در این بیانیه همچنین آمده است که ایالات متحده در رایزنی با متحدان و شرکای خود موضوع پیگرد عاملان حوادث اخیر در راخین را در سازمان ملل، شورای حقوق بشر و سایر نهادهای مربوطه دنبال می‌کند و علاوه بر آن، سازوکارهای تنبیهی موجود تحت قوانین آمریکا از جمله تحریم‌های هدفمند برای مجازات آنان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

وزارت امور خارجه آمریکا از دولت و ارتش میانمار خواسته است که هر چه زودتر برای تضمین صلح و امنیت در راخین دست به اقدامات لازم بزنند و به تعهدات خود در چارچوب معاهدات و توافق‌های بین‌المللی در زمینه حقوق بشر عمل کنند. همچنین از دولت میانمار خواسته شده است تا شرایط لازم برای بازگشت و امنیت آوارگان ایالت راخین به محل سکونت آنان را فراهم آورد، به ریشه‌یابی و مقابله با "تبعیض سازمان یافته" علیه مسلمانان روهینجا بپردازد و به توصیه‌های کمیسیون مشورتی سازمان ملل برای حل این بحران، از جمله اعطای حق شهروندی به اقلیت روهینجا عمل کند.

در پایان این بیانیه آمده است که ایالات متحده آمادگی کامل جهت حمایت و کمک به چنین روندی را دارد.

از اواخر اوت سال جاری میلادی هنگامی که حملات شبه‌نظامیان روهینجا باعث یک واکنش نظامی شدید شد، هزاران تن از مسلمانان روهینجا به بنگلادش فرار کرده و نیروهای امنیتی میانمار را به تجاوز، کشتار و آتش زدن خانه‌هایشان متهم کرده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا این بیانیه را در آستانه سفر قریب‌الوقوع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به این منطقه در اوایل ماه آتی میلادی منتشر کرد.

ترامپ در جریان این سفر در نشست کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه‌.آن) که شامل میانمار نیز می‌شود، شرکت خواهد کرد.

این اطلاعیه بیانگر جدی‌ترین واکنش آمریکا تاکنون به بحران مسلمانان روهینجا بوده است.

وزارت خارجه آمریکا گفت: ما مکانیزم‌های تنبیهی موجود تحت قوانین آمریکا را مدنظر داریم که شامل تحریم‌های هدفمند قانون مگنیتسکی است.

براساس قانون مگنیتسکی آمریکا تحریم‌های روادیدی را علیه افرادی که گمان می‌کند ناقض حقوق بشر هستند، اعمال می‌کند. این قانون ابتدا شامل اعمال تحریم‌ها علیه ناقضان حقوق بشر در روسیه بود.

در ادامه این بیانیه آمده است: اقداماتی که تاکنون انجام گرفته شامل ممنوعیت سفر برای اعضای کنونی و سابق ارتش میانمار و ممنوع کردن یگان‌ها و افسران موجود در استان راخین از دریافت کمک‌های آمریکاست. ما تاکنون دعوتنامه‌ها از نیروهای امنیتی ارشد میانمار برای شرکت به رویدادهایی که با حمایت آمریکا برگزار می‌شوند را لغو کرده‌ایم.

این بیانیه افزود: واشنگتن همچنین در حال رایزنی با شرکا و متحدانش درخصوص گزینه‌های تنبیهی در سازمان ملل، شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای مرتبط است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha