• شنبه / ۶ آبان ۱۳۹۶ / ۱۵:۰۶
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 96080603314
  • خبرنگار : 71523

ارائه پیشنهادی برای ایجاد فاصله قیمتی بین سوخت مایع و گاز

ارائه پیشنهادی برای ایجاد فاصله قیمتی بین سوخت مایع و گاز

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از ارائه پیشنهادی جهت ایجاد فاصله قیمتی بین سوخت مایع و گاز ارائه داد و گفت: منتظر مصوبات وزارتی هستیم.

به گزارش ایسنا، منصور ریاحی که در نشست خبری صبح امروز به منظور تشریح کنفرانس بین‌المللی انگوا با بیان این که ایران ۱۸ درصد ذخایر گازی جهان و ۴۶ درصد ذخایر گازی خاورمیانه را داراست، گفت: ما می‌توانیم کارهای بزرگی در زمینه استفاده از این منبع طبیعی انجام دهیم. در حال حاضر ایران فقط در ۱.۵ درصد گاز جهان شریک است و این رقم نشان می‌دهد که باید به سمت صنایع پایین دستی پیش رویم تا سیاست‌گذاری صحیحی داشته باشیم.

وی با تاکید بر این که گاز جزو صنایع خوش آتیه است، اظهار کرد: باید به این منبع طبیعی از وجوه سیاسی، اقتصادی، زیست محیطی و غیره نگاه ویژه‌ای داشته باشیم. برای مثال هنگامی که در سال ۱۳۸۸ دولت تهدید به سقوط از سوی آمریکا شده بود سی ان جی به کشور کمک کرد و در آن زمان که آمریکا به دنبال این بود که به وسیله بنزین ایران را ساقط کند ایران توانست توسط سی‌ان‌جی خلاهای احتمالی را جبران کند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این که سی ان جی برای ایران کارکرد سیاسی و امنیت عرضه و انرژی ایجاد کرد، ادامه داد: در حال حاضر روزانه ۱۵ تا ۱۶ میلیون لیتر و در برخی اوقات ۲۰ میلیون لیتر مصرف بنزین و روزی ۲۱ میلیون مترمکعب مصرف سی ان جی در کشور است که این رقم مصرف سی ان جی با توجه به عدم مصرف بنزین، صرفه‌جویی ارزی به دنبال دارد.

ریاحی با اشاره به این که در ۲۴۰۰ جایگاه موجود در کشور ۵۴.۵ میلیارد مترمکعب سی ان جی مصرف می‌شود، افزود: برای احداث جایگاه‌های سی ان جی سه میلیارد دلار سرمایه گذاری صورت گرفته که از این طریق ۲۴ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی شده است.

وی با تاکید بر این که نرخ بازگشت سرمایه در سی ان جی بسیار آسان است، اظهار کرد: دوره بازگشت سرمایه در این صنعت بسیار کوتاه است به طوری که نرخ بازگشت سرمایه بالاتر از ۳۰ درصد است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به تاثیر مثبت مصرف سی ان جی در مسائل زیست محیطی، بیان کرد: سی ان جی سوخت پاک و سبز است و منجر به کاهش بیماری‌ها شده و با توجه به این که ایران دهمین کشور تولید گازهای گلخانه‌ای در دنیا است، باید در مصرف این سوخت بازنگری شود. باید بین هزینه و درآمد در سوخت سی ان جی تعادل برقرار شود تا از کارایی و اثربخشی برخوردار باشد.

ریاحی در ادامه با تاکید بر این که ایران از نظر تعداد خودروی گازسوز مقام دوم دنیا بعد از چین و مقام سوم دنیا از نظر احداث جایگاه بعد از چین و پاکستان را دارد، اظهار کرد: در حال حاضر فقط هفت ساعت کمپرسورها در مدار سرویس قرار دارند که این مدت با توجه به این که ۱۶ میلیون مترمکعب ظرفیت بی استفاده داریم باید به ۱۴ ساعت برسند.

وی با بیان این که سی ان جی ۲۲ درصد سهم سبد سوخت کشور را دارا است، گفت: باید در این مورد برنامه ریزی صورت گیرد تا سهم این سوخت پاک در سبد انرژی به ۳۵ درصد برسد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه با بیان این که هنوز صنعت سی ان جی کشور وارد بازار جهانی نشده، ادامه داد: با توجه به برآورد جذابیت‌ها سی ان جی به راحتی می‌تواند وارد بازار بین‌المللی شود و بخش خصوصی باید در این مورد تشویق شود.

ریاحی با تاکید بر این که باید از فضای خوب ایجاد شده پس از برجام جهت جذب سرمایه‌گذاری خارجی استفاده شود، افزود: باید بخش خصوصی سهم بیشتری از اقتصاد گازی داشته باشد و در دل زنجیره تامین تولید و عرضه حضور داشته باشد تا بتوانیم نتایج مثبتی کسب کنیم، ضمن این که باید در راستای سرمایه‌گذاری مشترک داخلی و خارجی و همچنین بازاریابی مشترک فعالیت کنیم.

وی با تاکید بر این که ایران در حال حاضر در صنعت سی ان جی به خودکفایی رسیده است، ادامه داد: ما در زمینه‌ی مخازن و بخش تجهیزاتی ۱۰۰ درصد خودکفا شده و آماده ورود به بازار صادرات هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه با بیان این که در صورت اجرایی شدن صادرات گاز به عراق می‌توانیم احداث پنج جایگاه عرضه سی ان جی را در این کشور عملیاتی کنیم، اظهار کرد: علاوه بر این در زمینه ساخت خودرو احداث کارخانجات مخزن سازی و ساخت تجهیزات سی ان جی و همچنین انتقال تکنولوژی می‌توانیم در خارج از مرزها فعالیت کنیم.  

ریاحی با تاکید بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی، گفت: باید در تقاضای بخش خودرو تحریک ایجاد کنیم، زیرا در حال حاضر ۱۸ تا ۲۰ میلیون ظرفیت خالی وجود دارد که باید پشتیبانی شود.

وی نظام قیمت گذاری سی ان جی را یکی از حلقه‌های مفقوده این صنعت دانست و اظهار کرد: باید برای تشویق مردم جهت استفاده از این سوخت جذابیت ایجاد کنیم در این راستا پیشنهادی را جهت فاصله قیمتی بین سوخت مایع و گاز ارائه کرده و منتظر مصوبات وزارتی هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به برنامه تغییر نرخ کارمزدها نیز بیان کرد: با هماهنگی حوزه تلفیقی از یکم فروردین ماه سال ۱۳۹۶ بازپرداخت‌ها انجام می‌شوند و تا یک ماه و نیم آینده عملیاتی خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha