• چهارشنبه / ۱۰ آبان ۱۳۹۶ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96081005907
  • خبرنگار : 71516

با دفاع از مذاکرات آستانه؛

لاوروف: نشست سوچی رقیب تلاش‌های سازمان ملل در ژنو نیست

لاوروف: نشست سوچی رقیب تلاش‌های سازمان ملل در ژنو نیست

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که نشست‌های آستانه کارآمدی خود را ثابت کرده و دور نخست این نشست‌ها تغییر چشمگیری در حل و فصل بحران سوریه به وجود آورد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی با یلدز بولاک بیجلی، وزیر خارجه سورینام گفت: درخواست برکناری نظام بشار اسد، رئیس جمهور سوریه که مخالفان مورد حمایت غرب در آغاز بر آن پافشاری می‌کردند سازنده نبود. روند ژنو به دلیل عناصر رادیکالی بین مخالفان بسیار دچار لغزش می‌شد برخی از مخالفان با متحد شدن با دیگر گروه‌ها و برگزاری مذاکرات با دولت سوریه مخالف بودند.

لاوروف تاکید کرد، ایده برگزاری کنفرانس مردمی در رقابت با تلاش‌های سازمان ملل در ژنو نیست بلکه هدف آن گسترش سطح مشارکت در روند سیاسی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تاکید کرد: ما این طرح را در رقابت با تصمیم‌گیری‌های سازمان ملل نمی‌دانیم و نمی‌خواهیم روند آن را تغییر دهیم بلکه هدف از ان اجرای کل مصوبات سازمان ملل به طور کامل و شفاف است.

وی گفت: روند آستانه بعد از شکست توافق روسیه و آمریکا درباره تفکیک مخالفان میانه‌رو از جبهه النصره و داعش آغاز شد. طرف آمریکایی نتوانست به تعهدات خود درباره این توافق پایبند باشد و بعد از آن طرف روسی تصمیم گرفت شرکایی را انتخاب کند که قدرتمند باشند به تعهداتشان عمل کنند برای همین روند آستانه آغاز شد. دور نخست این روند تغییر چشمگیری در حل و فصل بحران بود.

لاوروف تأکید کرد: روند آستانه شامل سه کشور ضامن ترکیه، ایران و روسیه بود و هیئتی از دولت سوریه و مخالفان مسلح در آن حضور داشتند. تمامی تلاش‌ها برای ازسرگیری مذاکرات ژنو مربوط به مشارکت مخالفانی بود که برای مدتی طولانی در سوریه زندگی نمی‌کردند و زمام رهبری و تأثیر در میدان جنگ را نداشتند.

وی گفت: مذاکرات آستانه کارآمدی خود را ثابت کرد. طی این مذاکرات مناطق کاهش تنش تشکیل شد و اکنون صحبت درباره حضور پلیس نظامی کشورهای ضامن در مرزهای این مناطق است. منطقه کاهش تنش در جنوب سوریه با مشارکت روسیه، آمریکا و اردن ایجاد شد.

لاوروف تأکید کرد: کندی قابل ملاحظه‌ای در تلاش‌های مربوط به مذاکرات ژنو صورت گرفت. تا به این لحظه موعد و تاریخ جدید این مذاکرات اعلام نشده است. طرح تأسیس کنگره مذاکرات مردمی سوریه نیز اقدام جدیدی برای گسترش دایره شرکت کنندگان در حل و فصل بحران سوریه است.

وی درباره طرح‌های جدید برای مذاکرات سوریه گفت: من تنها درباره طرح فرانسه برای تشکیل کارگروه تماس صحبت‌هایی شنیده‌ام اما آماده بررسی تمامی طرح‌هایی هستیم که در روند حل و فصل نقش داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha