• چهارشنبه / ۲۴ آبان ۱۳۹۶ / ۱۱:۴۶
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 96082414466
  • خبرنگار : 71216

/گزارش آخرین وضعیت منطقه زلزله‌زده غرب کشور/

بخشی از زلزله‌زدگان کرمانشاه هنوز در سرما/اعزام اکیپ‌های پزشکی به مناطق روستایی

بخشی از زلزله‌زدگان کرمانشاه هنوز در سرما/اعزام اکیپ‌های پزشکی به مناطق روستایی

ایسنا/کرمانشاه در سومین روز پس از وقوع زلزله 7.3 ریشتری کرمانشاه امدادرسانی هم‌چنان ادامه دارد و مسئولان از پایان کار آواربرداری خبر می‌دهند و امید می‌رود امدادرسانی به زلزله‌زدگان و آسیب‌دیدگان ناشی از زلزله به‌زودی تکمیل شود. تاکنون نیز برابر آخرین آمارها ۹۳۸۸ مجروح از زمان وقوع زلزله به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند. این در حالی است که شمار جان‌باختگان ۴۳۲ تن اعلام شده است.

بخشی از زلزله‌زدگان کرمانشاه هنوز در سرما هستند/ باید تا فردا شب هر خانواده یک چادر دریافت کند

مشاور عالی استاندار کرمانشاه گفت: باید تا فردا شب هرخانواده مناطق زلزله زده یک چادر دریافت کرده باشد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، «جعفر همتی» در نشست مدیرت بحران که عصر امروز(24 آبان) در سرپل ذهاب برگزار شد، با بیان این‌که همه استان از زلزله 7.3 ریشتری اخیر ملتهب است، گفت: متأسفانه نه تنها در کرمانشاه بلکه در هیچ شهر کشور آمادگی زلزله نداریم.

ستاد بحران داریم، اما امکانات بحران نداریم

وی افزود: ما ستاد بحران داریم اما وسایل و امکانات مقابله با بحران را نداریم، با آغاز زلزله بلافاصله آب و برق مناطق زلزله‌زده قطع شد.

مشاور عالی استاندار کرمانشاه افزود: علیرغم این شرایط اما همه دستگاه‌ها و نیروها انصافاً به سرعت پای کار آمدند.

همتی تصریح کرد: با گذشت سه روز از وقوع زلزله به همت همه دستگاه‌ها آب نیمی از روستاها و تقریباً برق همه مناطق وصل شده است.
 

12 هزار تخته «چادر» توزیع شده است

وی افزود: تاکنون بیش از 12 هزار و 700 چادر در مناطق زلزله‌زده توزیع شده است.

مشاور عالی استاندار کرمانشاه تصریح کرد: دیروز تعداد معدودی مشکلاتی ایجاد کردند که نیروی انتظامی با قوت در سطح مناطق حاضر شدند.

همتی با تأکید بر این‌که سپاه و ارتش با جدیت پای کار هستند، گفت: همه می‌کوشند، اما هنوز رضایت کامل مردم جلب نشده و مشکلات باقی مانده است.

باید تا فردا شب هرخانواده یک چادر دریافت کند

مشاور عالی استاندار کرمانشاه با بیان این‌که بحث آب و غذا و اسکان در چادر اولویت کار است، گفت: پس از این مرحله باید به فکر زمستان و وسایل گرمایشی باشیم.

وی با بیان این‌که بخشی از زلزله‌زدگان هنوز در سرما هستند، خاطرنشان کرد: باید امشب و فردا شب به هر خانوار زلزله‌زده یک چادر داده شود.

همتی افزود:  باید به هر خانواده یک چادر داده شود، چون معلوم نیست پس لرزه‌ها تا کی ادامه دارد.

اعزام اکیپ‌های پزشکی به مناطق روستایی

مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی استان کرمانشاه با اشاره به کافی بودن ظرفیت بیمارستان‌های صحرایی برای پذیرش آسیب دیدگان حادثه زلزله گفت: امکان گسترش ظرفیت این بیمارستان‌ها نیز در صورت لزوم وجود دارد.

«رضا منصوری» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به برپایی دو بیمارستان صحرایی توسط سپاه در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه اظهار کرد: یکی از این دو بیمارستان صحرایی توسط سپاه استان کرمانشاه در شهرستان سرپل ذهاب و دیگری نیز توسط سپاه کردستان در ثلاث باباجانی برپا شده است.

منصوری خاطرنشان کرد: ارتش و فوریت‌های 115 نیز به ترتیب یک و دو بیمارستان صحرایی در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه دایر کرده‌اند.

مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی استان کرمانشاه با اشاره به کافی بودن ظرفیت این بیمارستان‌ها برای پذیرش آسیب‌دیدگان حادثه زلزله تصریح کرد: امکان گسترش ظرفیت این بیمارستان‌ها نیز در صورت لزوم وجود دارد.

منصوری گفت: این بیمارستان‌ها مجهز به همه امکانات از اتاق عمل و ICU گرفته تا بخش ریکاوری و بستری و آزمایشگاه و رادیولوژی هستند.

وی با اشاره به تخریب بیمارستان سرپل ذهاب، افزود: بیمارستان صحرایی برپا شده در این شهرستان ماندگار خواهد بود.

مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی استان کرمانشاه گفت: بقیه بیمارستان‌های صحرایی برپا شده در مناطق زلزله‌زده استان تا زمانی که بیمار داشته باشند به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

منصوری  با اشاره به اعزام 10 دستگاه آمبولانس سپاه به مناطق زلزله‌زده استان، گفت: 166 نیروی تخصصی بسیج جامعه پزشکی به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند.

وی با اشاره به اعزام روزانه اکیپ‌های سیار بسیج جامعه پزشکی به مناطق روستایی زلزله زده استان، گفت: روز گذشته(23 آبان) هشت اکیپ و امروز 10 اکیپ به مناطق روستایی زلزله زده اعزام شده‌اند که با هریک از این اکیپ‌ها پزشک، پرستار خانم و آقا و روانشناس اعزام خواهد شد.

مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی استان کرمانشاه یادآور شد: اعزام این اکیپ‌ها تا اطمینان از مداوای همه مصدومان روستاها به‌صورت روزانه ادامه خواهد داشت.

امدادرسانی مناسب در مناطق زلزله‌زده

استاندار کرمانشاه گفت: روند امدادرسانی در مناطق زلزله‌زده استان به خوبی پیش می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، «هوشنگ بازوند» در جمع خبرنگاران با بیان این‌که زلزله اخیر استان بسیار گسترده بود، اظهار کرد: زلزله 7.3 ریشتری کرمانشاه 1930 روستا و هفت شهرستان استان را درگیر کرد.

وی با بیان این‌که این زلزله در 50 سال اخیر بی‌سابقه بوده است، گفت: خوشبختانه پیش از وقوع زلزله اصلی شاهد زلزله دیگری بودیم که همین امر موجب هوشیاری مردم و کاهش تلفات آن شد.

بازوند با بیان این‌که تجارب خوبی از این زلزله بدست آوردیم، گفت: این زلزله نشان داد زیرساخت‌ها و خطوط آب و برق ما مقاوم نیستند. هم‌چنین نشان داد ساختمان‌های دولتی و خصوصا بیمارستان‌های ما که باید پناهگاه مردم باشند استحکام لازم را ندارند.

وی با بیان این‌که حدود 90 درصد از جغرافیای استان روی خط زلزله قرار دارد، گفت: باید خود را برای چنین حوادثی آماده کنیم و یاد بگیریم چگونه با زلزله زندگی کنیم.

بازوند با بیان این‌که هم‌اکنون امدادرسانی در مناطق زلزله‌زده به خوبی پیش می‌رود، گفت: در بحث اسکان نیز سیاست بر این است که چادرها بگونه‌ای توزیع و برپا شود که زلزله‌زدگان در کنار واحدهای مسکونی تخریب شده خود اسکان گزینند تا آسودگی خاطر بیشتری داشته باشند.

وی افزود: بنا داریم اسکان موقت را با اسکان دائم گره بزنیم، به این معنی که اسکان موقت افراد آسیب‌دیده در دل خانه‌های خودشان باشد.

استاندار کرمانشاه هم‌چنین با اشاره به همت همه مسئولین برای کمک به زلزله زدگان، گفت: از هر مسئولی که به کرمانشاه آمده قول مکتوب گرفته و پیگیر عملی کردن آنها خواهیم بود.

بازوند افزود: ستاد اجرایی فرمان امام(ره) تمام مسئولیت امداد و نجات و خدمات رسانی  به شهرستان ثلاث بابجانی را بر عهده گرفته است.

وی گفت: بانک مرکزی نیز تقبل کرده به هر خانوار آسیب دیده 10 میلیون تومان وام قرض الحسنه پرداخت و بدهی بانکی آنها را به مدت یک سال استمهال کند.

استاندار کرمانشاه در ادامه از فعالین فضای مجازی نیز خواست از دامن زدن و بزرگنمایی برخی مسائل پرهیز کنند و گفت: اگر چند نفر بر حسب نیاز اقلام مورد نیاز خود را برداشته‌اند نباید به شکل نامناسبی بازتاب داده شود.

بازوند با بیان این‌که در این شرایط فضای مجازی باید به کمک استان بیاید، گفت: برای احداث واحدهای مسکونی آسیب دیده به حدود 800 میلیارد تومان منابع نیاز داریم که فضای مجازی باید دراین خصوص تسهیل گر و مطالبه‌گر باشند.

وی هم‌چنین به موضوع تخریب برخی ساختمان‌های دولتی و واحدهای مسکن مهر اشاره کرد و گفت: گروهی از مهندسین آسیب این سازه ها را بررسی کرده و از علت تخریب گزارشی تهیه  و نتیجه به قوه قضاییه ارسال خواهد شد.

برقراری امنیت مطلوب در مناطق زلزله‌زده

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه از برقراری امنیت مطلوب در مناطق زلزله زده خبر داد.

سردار «منوچهر امان‌الهی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به حضور نیروهای انتظامی بلافاصله پس از وقوع زلزله در منطقه گفت: از همان لحظات اول نیروهای پلیس راهنمایی و رانندگی، یگان ویژه و پلیس‌های تخصصی در محل حاضر شدند.

وی از تشکیل قرارگاه عملیاتی پلیس در شهر سرپل ذهاب  خبر داد و گفت: هم‌اکنون مسئولان از قسمت های مختلف ناجا و نیز جانشین فرمانده ناجا در منطقه حضور دارند.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه با اشاره به تقویت انتظامی در شهرهای آسیب دیده گفت: خوشبختانه ظرف دو روز گذشته اتفاق خاصی نداشتیم و تنها روز اول به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها در توزیع اقلام امدادی، برخی افراد که به شدت به این اقلام نیاز داشتند خودسرانه برای برداشتن آن اقدام کردند.

امان‌الهی افزود: دستگاه‌های مسئول باید وظایف خود را به خوبی انجام داده و روش مناسب در توزیع اقلام در پیش گیرند که خوشبختانه با نظمی که از بعدازظهر روز گذشته در امدادرسانی حاکم شده مشکلی خاصی را شاهد نبودیم.

وی تصریح کرد: هم اکنون پلیس در امر توزیع اقلام در کنار دستگاه های دیگر همراهی می‌کند.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه با اشاره به وجود 1000 نیروی پلیس در شهر سرپل ذهاب گفت: امنیت شهر بخوبی برقرار است و از مردم این شهر می‌خواهیم که کم کم به سراغ و خانه‌های خود رفته و اگر دچار آسیب چندانی نشدند حراست از اموال خود را انجام دهند.

امان‌الهی افزود: خانه‌هایی هم که آوار شده صاحبان آنها با هماهنگی پلیس مشکلی برای جابجایی و انتقال اموال خود ندارند.

برآورد تلفات 200 هزار رأس دام عشایر مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه

سرپرست اداره‌کل امور عشایر استان کرمانشاه گفت: برآورد اولیه این است که 200 هزار راس از دام‌های عشایر استان در زلزله تلف شده‌اند.

«حسن احمدی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: بر اساس  برآوردهای اولیه صورت گرفته احتمالاً 200 هزار رأس از دام‌های عشایر استان تلف شده که در حال برآورد خسارت‌ها هستیم.

وی افزود: درصددیم تسهیلات ارزان قیمت را برای خرید دام‌های داشتی تلف شده عشایر دریافت کرده و در اختیار عشایر قرار دهیم که در این راستا اقدامات اولیه انجام شده است.

سرپرست اداره‌کل امور عشایر استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: عشایر شهرستان‌های سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی بیشترین خسارت را در جریان زلزله متحمل شده‌اند.

وی با بیان این‌که حدود چهار خانوار عشایری استان در مناطق زلزله زده اسکان دارند، گفت: هنوز مشخص نشده چه تعداد عشایر استان در زلزله صدمه دیده‌اند.

احمدی اشاره‌ای هم به اقدامات انجام گرفته از سوی مجموعه عشایری استان در پی زلزله داشت و اظهار کرد: از زمان وقوع زلزله روزانه 30 دستگاه تانکر آبرسان کار آبرسانی به مردم مناطق زلزله زده استان کرمانشاه را بر عهده دارند.

سرپرست اداره‌کل امور عشایر استان کرمانشاه یادآور شد: هم‌چنین تاکنون 100 کیسه آرد به صورت نان در اختیار عشایر زلزله‌زده استان کرمانشاه قرار گرفته است.

قطع بودن آب کرند و گیلانغرب هم‌چنان به‌علت کدورت

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه گفت: اکنون فقط آب کرند و گیلانغرب به دلیل کدورت قطع است.

«علی حسین مرادی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت تأمین آب مناطق زلزله‌زده اظهار کرد: آب شرب در سرپل ذهاب، قصرشیرین و ثلاث باباجانی وارد لوله شده و در دسترس مردم قرار دارد.

وی با بیان این‌که در ساختمان‌های تخریب شده مشکل شکستگی خطوط و انشعابات وجود دارد، ادامه داد: این امر موجب می‌شود گاهی با باز کردن شیر، آب وارد لوله نشود.

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: همه نیروها و اکیپ‌های آبفای استان پای کار هستند تا هر گونه شکستگی و مشکل انشعابات را برطرف کنند تا مردم بتوانند به راحتی به آب دسترسی داشته باشند.

مرادی افزود: مشکل کدورت آب در تازه آباد و هرسین نیز برطرف شده است.

به گفته مرادی، اکنون فقط دو شهر کرند و گیلانغرب آن هم به دلیل کدورت بالا، آب ندارند.

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه در خصوص تامین آب کرند یادآور شد: متاسفانه کرند منبع آب جایگزین ندارد و اکنون از طریق آب بسته بندی و تانکر آبرسانی برای مردم انجام می‌شود.

مرادی از تجهیز یک حلقه چاه برای این منطقه خبر داد و پیش بینی کرد با تجهیز این چاه مشکل آب کرند هم حل شود.

وی با بیان این‌که در گیلانغرب هم کدورت آب بالا است، تصریح کرد: در این منطقه هم سیستم تصفیه نصب شده و امیدواریم مشکل گیلانغرب نیز نهایتا تا فردا حل شود.

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه با اشاره به این‌که تاکنون مشکل حاد پس‌زدگی فاضلاب در مناطق زلزله‌زده نداشته‌ایم، خاطرنشان کرد: البته در برخی خانه‌هایی که تخریب شده‌اند انشعابات فاضلاب نیز آسیب دیده است.

به گفته این مسئول، تأمین سرویس بهداشتی مناطق زلزله زده نیز مسئولیت اصلی با هلال احمر است.

مرادی یادآور شد: البته ما برای مناطقی مانند مدارس، اردوگاه ها، پارک‌ها و ... علمک آب در نظر گرفتیم تا آب مورد نیاز برای سرویس‌های بهداشتی تأمین شود.

نیاز ثلاث باباجانی به چادر

فرماندار ثلاث باباجانی با اشاره به نیاز این شهرستان به چادر، گفت: روند امدادرسانی در سطح شهرستان ثلاث باباجانی قابل قبول است.

به گزارش ایسنا، «علی اکبری» فرماندار ثلاث باباجانی اظهار کرد: در بحث چادر در این شهرستان دچار مشکل هستیم.

وی افزود: ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه طی دو روز گذشته تعداد زیادی چادر به این منطقه فرستاده است اما از آنجا که اکثر خانه‌ها تخریب شده و مردم بیرون از خانه‌ها هستند نیاز به چادر داریم.

فرماندار ثلاث باباجانی در مورد نیاز به سایر اقلام مثل آب و غذا، گفت: خوشبختانه اقلام زیادی در بین مردم توزیع شده است و نیازی به اقلام نداریم و تنها مشکل در زمینه چادر است.

اکبری با اشاره به ارسال اقلام مورد نیاز شهرستان ثلاث باباجانی گفت: ارسال این میزان از اقلام نشانه نوع دوستی مردم ایران است که کمک‌های بسیار زیادی به منطقه ما ارسال کردند.

فرماندار ثلاث باباجانی با بیان این‌که همه گروه‌ها برای امدادرسانی بسیج شده‌اند، گفت: علما و معتمدین محل نیز در سطح شهرستان برای بحث امدادرسانی به کار گرفته شده‌اند و روند امدادرسانی در شهرستان ثلاث باباجانی قابل قبول است.

داروهای اهالی «زرده» زیر آوار مانده

دو سه روزی است روستای زرده رنگ و بوی دیگری از خزان به خود گرفته و زلزله چهره خشن‌تری از زندگی را به مردم این روستا نشان داده است. چهره این روزهای روستای زرده با روزهای قبل خیلی فرق دارد، این روزها خیلی از خانه‌های روستا ویران شده‌اند و ساکنانشان بی‌خانمان...

به گزارش ایسنا، این روزها خیلی از زخم های زرده‌ای‌ها سرباز کرده و سینه‌های خیلی‌هاشان به خس خس افتاده و داروهایشان که به دلیل بمباران شیمیایی صدام به آن نیاز مبرم دارند همراهشان نیست و زیر آوارهای خانه‌هاشان مانده...

«شیرمحمد کرمی» دهیار روستای زرده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این‌که زلزله 80 درصد خانه‌های روستای زرده را خراب کرده است، گفت: سرمای هوا به خصوص سرمای شبانه به دلیل نداشتن وسایل گرمایشی خیلی مردم روستا را اذیت می‌کند.

دهیار روستای زرده با اشاره به شیمیایی بودن اکثر مردم روستا، گفت: اکثر مردم روستا داروهایشان زیر آوارها مانده و از نظر تامین دارو هم مشکل دارند.

کرمی با بیان این‌که مردم روستا از نظر اسکان در تنگنا هستند، افزود: با وجود 40 تخته چادری که هلال احمر به این روستا آورده، مردم روستا برای اسکان چادر کافی ندارند.

وی با بیان این‌که 1470 نفر در روستای زرده سکونت دارند، گفت: زلزله 21 آبان در این روستا 14 کشته و 150 زخمی داشت که زخمی ها یا سرپایی مداوا شده و یا برای مداوا به مرکز استان و یا استان های دیگر منتقل شده اند.

کرمی از نیروهای امدادی و خدمات‌رسان خواست با توجه به وضعیت بیماری اکثر ساکنین روستا، توجه بیشتری به روستای زرده داشته باشند.

«ثلاث» 90 درصد خسارت دید/ 36 هزار نفر در این شهرستان «آواره» شدند

فرماندار ثلاث‌ باباجانی گفت: 90 درصد واحدهای مسکونی و روستایی این شهرستان در زلزله اخیر خسارت‌دیده است.

«علی‌اکبر اکبری» در گفت و گو با خبرنگار  ایسنا، با اشاره به وجود 161 روستا در شهرستان ثلاث باباجانی، گفت: همه روستاهای شهرستان از 20 تا 100 درصد خسارت دیدند.

وی افزود: همچنین 90 درصد شهرهای ازگله و ثلاث باباجانی در زلزله اخیر دچار خسارت شدند.

فرماندار شهرستان ثلاث‌باباجانی در خصوص برآورد خسارت زلزله در این شهرستان گفت: هم‌اکنون هفت تیم ارزیابی در حال برآورد میزان خسارت هستند و فعلاً به رقم دقیقی نرسیده‌ایم.

اکبری با اشاره به جمعیت 36 هزار نفری شهرستان ثلاث باباجانی، گفت: تمام جمعیت شهرستان در پی این زلزله آواره شده‌اند.

فرماندار ثلاث باباجانی مهم‌ترین نیاز این شهرستان را پتو و چادر عنوان کرد و افزود: برای اسکان مردم این دو قلم کالا بسیار حیاتی است.

وی با بیان این‌که آب و برق شهرستان وصل است، گفت: نانوایی‌ها هم‌اکنون فعال هستند و پخت نان انجام می‌دهند.

اکبری از امدادرسانی صورت گرفته ابراز خرسندی کرد و افزود: هم‌اکنون کار امدادرسانی به بهترین وجه ممکن در حال انجام است.

درخواست ارسال آب معدنی، کنسرو و مواد غذایی کرده‌ایم

رئیس اتحادیه عمده‌فروشان کرمانشاه گفت: درخواست دادیم آب معدنی، کنسرو و مواد غذایی از استان‌های دیگر برای ما ارسال شود تا بتوانیم پاسخگوی استقبال مردم برای کمک به زلزله زدگان باشیم.

«مرتضی شهبازی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به استقبال بی‌نظیر مردم برای خرید اقلام غذایی و کمک به زلزله‌زدگان، افزود: چون عمده‌فروشان آمادگی نداشتند مقداری دچار کمبود برخی از اقلام در بازار شدیم.

وی ادامه داد: آب معدنی، کنسرو ماهی، کنسرو لوبیا، خرما، بیسکویت و ... بیشترین اقلامی است که توسط مردم خریداری می‌شد و اکنون درخواست دادیم برای این‌که پاسخگوی نیاز مردم باشیم از استان‌های دیگر این اجناس را برای ما بفرستند.

رئیس اتحادیه عمده‌فروشان کرمانشاه یادآوری کرد: پس از این‌که اجناس رسید در میان مغازه‌های سطح شهر توزیع می‌شود تا فروشگاه‌ها دیگر کمبودی برای این اقلام نداشته باشند.

شهبازی از مردم خواست اگر قصد دارند مواد غذایی و اقلام اساسی را برای کمک به زلزله زدگان ارسال کنند از مراکز عمده فروشی خرید کنند، زیرا قرار است این مراکز به مردم تخفیف بدهند و در کار خیر مشارکت کنند و هم خرید به صورت عمده برای مردم هم به صرفه‌تر است.

وی با اشاره به فعالیت 100 واحد عمده فروشی در شهر کرمانشاه، خاطرنشان کرد: این واحدها در بلوار شهید بهشتی، پل حدادعادل، مسکن، کارمندان و ... مستقر هستند.

ارسال 27 محموله کمک مردمی به مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه

27 محموله از  کمک‌های غیرنقدی مرم کرمانشاه به مناطق زلزله‌زده استان ارسال شد.

به گزارش ایسنا، کمک‌های مردمی شامل چادر، پوشاک، آذوقه، دارو و مایحتاج عمومی وسایل و اثاثیه منزل است که به مناطق آسیب‌دیده از زلزله اخیر ارسال شد.

این کمک‌های مردمی با محوریت سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری کرمانشاه و در چهار مرکز جمع‌آوری کمک‌های غیرنقدی جمع‌آوری شده است.

روز گذشته(سه شنبه) شهروندان کرمانشاهی بیش از ۱۳۵ هزار بطری آب معدنی، ۵۴۰۰ تخته پتو، ۳۷ هزار کنسرو و مربا، ۲۱۰ تخته چادر مسافرتی، مقدار قابل توجهی زیرانداز، لباس گرم، دارو و لوازم بهداشتی به هم استان های خود در سرپل ذهاب، قصر شیرین، ثلاث باباجانی، ازگله و سایر مناطق آسیب‌دیده کمک کردند.

این پایگاه‌ها در پارک شاهد، فرهنگسرای شهر(چهارراه جوانشیر)، فرهنگسرای کوثر(ابتدای خیابان گذرنامه) و فرهنگسرای گل نرگس(ابتدای شهرک ژاندارمری) مستقر هستند.

بی‌نظمی در توزیع اقلام ضروری به زلزله‌زدگان

نماینده اسلام‌آباد غرب و دالاهو با بیان این‌که بزرگ‌ترین مشکل نحوه توزیع اقلام مورد نیاز زلزله‌زدگان است، گفت: مشکل در تأمین اقلام مورد نیاز زلزله‌زدگان چون پتو، دارو، غذا و چادر وجود ندارد، مشکل فعلی در نحوه توزیع اقلام به نیازمندان و زلزله‌زدگان است که متأسفانه بی‌نظمی ایجاد کرده است.

«حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده سرپل ذهاب و اسلام‌آباد غرب، گفت: زلزله در گیلان غرب، قصر شیرین و دالاهو و اسلام‌آباد غرب رخ داده اما عمق فاجعه در سر پل ذهاب و روستاهای اطراف است.

وی با اشاره به حضور هیئتی از کمیسیون بهداشت و وزارت بهداشت به مناطق زلزله‌زده سرپل ذهاب، گفت: مسئولان محلی و استان‌های مختلف از لحاظ بهداشتی و درمانی سنگ تمام گذاشتند، کمک‌های امدادی رسیده است. اکنون شرایط از مرحله بحران عبور کرده و اوج بحران گذشته و وارد مرحله توزیع اقلام ضروری شده‌ایم که متاسفانه در این باره ضعف وجود دارد.

فلاحت‌پیشه توضیح داد: در تأمین اقلام ضروری چون چادر، غذا، آب و دارو مشکلی وجود ندارد، بلکه مشکل در توزیع این اقلام است که بی‌نظمی ایجاد کرده به طوری که به‌علت بسیج همگانی برای امدادرسانی و آواربرداری اقلام مورد نیاز به همه نیازمندان و زلزله‌زدگان نرسید، این بی‌نظمی باعث شد که مردم خود وارد توزیع اقلام شوند به همین دلیل برخی نتوانستند اقلام امدادی را دریافت کنند.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو ادامه داد: هم‌اکنون نیروهای نظامی و انتظامی کار توزیع اقلام امدادی را در دست گرفتند که امیدواریم این روند با نظم انجام شود و مشکلی در توزیع وجود نداشته باشد.

وی درباره اسکان موقت زلزله‌زدگان، گفت: هنوز مناطق زلزله‌زده با پس لرزه‌های شدیدی روبروست که برخی از این پس‌لرزه‌ها امکان وارد شدن جراحات را به مردم دارد به همین دلیل اردوگاه‌هایی در مناطق مختلف شهر در نظر گرفته شده تا مردم در آن اسکان یابند البته برخی خواستار چادرهایی برای استقرار مقابل منازل‌شان هستند که باز هم چادر مورد نیاز آنها تامین شده و از این به بعد لازم است که بیشتر مردم همکاری کنند.

فلاحت‌پیشه در خصوص درمان مجروحان زلزله‌زده نیز گفت:‌ با توجه به خراب شدن بخشی از بیمارستان اسلام‌آباد غرب، بیمارستان صحرایی مستقر شده و کار درمان مجروحان در حال انجام است. اکنون اوضاع از حالت بحران گذشته و مسئولان در تلاشند تا آب و برق تمامی مناطق زلزله‌زده وصل شود، حتی در برخی از مناطق مجددا نانوایی‌ها مشغول به کار شدند.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو درباره آسیب‌های وارد شده به مسکن مهر سرپل ذهاب، گفت: بیشترین فوتی‌ها مربوط به مسکن مهر نبوده، مسکن مهر آسیب دیده اما بیشتر کشته شده‌های زلزله از روستاها هستند.

وی درباره تخریب بیمارستان اسلام‌آباد غرب در پی زلزله، گفت: بیمارستان 126 تختخوابی اسلام‌آباد غرب چند ماه گذشته آن هم با تجهیزات جدید افتتاح شد که در پی زلزله بخش عمده آن تخریب شد. آن هم در شرایطی که مجروحان زلزله از مناطق مختلف به غرب استان کرمانشاه یعنی بیمارستان اسلام‌آباد غرب آورده شده بودند.

فلاحت‌پیشه اضافه کرد: در حالی‌که پرستاران و پزشکان مشغول درمان بیماران اعزام شده به این بیمارستان بودند زلزله باعث تخریب این بیمارستان شد، این همان عمق فاجعه است که پزشکان و پرستاران به جای درمان مجبور شدند که مجروحان را سریعاً از بیمارستان خارج کنند و حتی تخت‌های بیمارستانی را در حیاط مستقر کرده و بدون تجهیزات به درمان بیماران پرداختند البته این بیماران بلافاصله به سایر بیمارستان‌ها منتقل شدند.

وی گفت: قطعاً اگر بیمارستان اسلام‌آباد غرب تخریب نمی‌شد آمار مجروحان افزایش پیدا نمی‌کرد چون همین موضوع باعث کند شدن روند درمان مجروحان شد. این خود عاملی است که اکنون مدعی‌العموم به موضوع دلیل تخریب شدن این بیمارستان تازه تاسیس وارد شده است آن هم در شرایطی که بیمارستان دیگری با قدمت 30 ساله تنها آسیب جزئی دیده است.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو با قدردانی از نیروهای ارتش، بسیج و سپاه برای کمک به زلزله‌زدگان، گفت: هر شهر را به چهار قسمت تقسیم می‌کردند تا مردم را از زیر آوار در بیاورند همین اقدام سریع باعث شد که تلفات بیش از این نشود.

فلاحت‌پیشه هم‌چنین حضور رئیس‌جمهور در مناطق زلزله‌زده را دلگرمی دانست و از آن قدردانی و ابراز امیدواری کرد که قول‌های داده شده عملیاتی شود.

آخرین وضعیت کرمانشاه 3 روز پس از زلزله 7.3 ریشتری

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه گفت: تاکنون 28 هزار تخته چادر در مناطق زلزله‌زده استان توزیع شده است.

«رضا محمودیان» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده کرمانشاه اظهار کرد: کار آواربرداری در همه مناطق انجام شده است.

وی ادامه داد: حتی دورترین روستاها نیز مورد رسیدگی قرار گرفته و آواربرداری در آن‌ها انجام شده است و صحبت‌هایی که در خصوص عدم رسیدگی به روستاها مطرح می‌شود صحت ندارد.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه آخرین آمار کشته‌ها را 432 نفر اعلام کرد و یادآور شد: البته نمی‌توان با قاطعیت گفت کسی هنوز زیر آوار نمانده است.

محمودیان با بیان این‌که توزیع اقلام نیز در همه مناطق خصوصاً روستاها انجام شده است، تصریح کرد: فقط 28 هزار تخته چادر توزیع کردیم.

به گفته این مسئول، کمبودی از نظر اقلام اساسی وجود ندارد و به‌صورت زمینی و هوایی در مناطق آسیب‌دیده در حال توزیع است.

وی خاطرنشان کرد: حتی دورترین روستاها هم اگر نیازمند اقلامی باشند به ما اطلاع می‌دهند و کمک برای آن‌ها ارسال می‌شود.

محمودیان با بیان این‌که آب و برق مناطق زلزله‌زده نیز برقرار شده است، یادآور شد: در سرپل ذهاب معابر روشنایی دارند، اما برق خانه‌ها هنوز وصل نشده که آن هم حداکثر تا فردا برقرار می‌شود.

برآورد خسارت 2600 میلیارد تومانی زلزله/ تخریب صددرصدی 16 هزار واحد مسکونی

معاون‌ عمرانی استانداری کرمانشاه از برآورد خسارت 2600 میلیارد تومانی واحدهای مسکونی، اداری و تأسیسات زیربنایی استان در زلزله اخیر خبر داد.

«مجتبی نیک‌کردار» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به برآورد خسارت اولیه 2600 میلیارد تومانی زلزله در استان کرمانشاه، گفت: طبق برآورد اولیه صورت گرفته 800 میلیارد تومان خسارت به واحدهای مسکونی، خدماتی و تجاری  استان در مناطق زلزله‌زده وارد شده است.

وی افزود: هم‌چنین بر اساس برآورد اولیه 1800 میلیارد تومان خسارت به ساختمان‌های دولتی و زیرساخت‌ها و تأسیسات زیربنایی استان در این مناطق وارد شده است.

معاون عمرانی استانداری کرمانشاه خاطرنشان کرد: این ارقام برآورد اولیه است و امکان افزایش آن وجود دارد.

نیک‌کردار با اشاره به آسیب 31 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در زلزله اخیر استان، گفت: از این تعداد 11 هزار واحد مسکونی روستایی و 5000 واحد مسکونی شهری آسیب 100 درصدی دیده‌اند.

وی افزود: شمار واحدهای دولتی خسارت‌دیده اعم از مدارس، ادارت، بیمارستان‌ها و خسارت به تأسیسات زیربنایی شامل آب و برق نیز بسیار زیاد است.

نیک‌کردار با اشاره به جلسه دیروز ستاد مدیریت بحران استان با حضور رئیس‌جمهور، گفت: در این جلسه مصوب شد 800 میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت واحدهای مسکونی آسیب‌دیده در مناطق زلزله‌زده اختصاص داده شود.


وی افزود: همچنین مصوب شد 200 میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض نیز برای این امر به استان اختصاص داده شود.

معاون عمرانی استانداری کرمانشاه تصریح کرد: برای جبران خسارت واحدهای دولتی و تأسیسات زیربنایی نیز قرار است در جلسه هیئت دولت مصوباتی به تصویب برسد.

پیش‌بینی اتلاف 30 درصدی دام‌های مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: پیش‌بینی می‌شود 30 درصدی دام‌های مناطق زلزله‌زده استان تلف شده باشند.

به گزارش ایسنا، «مجید همتی» با اشاره به آمار اتلاف دام‌های مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه اظهار کرد: وجود لاشه دام‌های تلف شده در منطقه منجر به آلودگی های زیست محیطی و شیوع بیماریهای قابل انتقال به انسان می شود.

وی خاطرنشان کرد: اداره‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه همه توان خود را برای حفظ باقی مانده جمعیت دامی با انجام عملیات ضدعفونی، واکسیناسیون و دیگر اقدامات لازم هم‌چنین دفن بهداشتی لاشه‌ها به‌منظور تأمین سلامت مردم منطقه با اعزام اکیپ‌های دامپزشکی به کار گرفته است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان این‌که تاکنون 17 اکیپ دامپزشکی برای این منظور به مناطق زلزله‌زده اعزام شده، تصریح کرد: باید هرچه سریع‌تر نسبت به دفن بهداشتی لاشه‌های تلف شده اقدام کرد که در این راستا ادارات کل دامپزشکی استان‌های معین استان کرمانشاه نیز برای اعزام اکیپ‌های خود اعلام آمادگی کرده‌اند که در صورت نیاز حتماً از آن‌ها مساعدت خواهیم گرفت.

وی با ابراز تأسف و همدردی با مردم و آسیب‌دیدگان، از آن‌ها خواست تا برای دفن بهداشتی تلفات دام‌های خود از توان نظارتی کارشناسان دامپزشکی بهره بگیرند و مراتب را از طریق سامانه تلفنی 1512 و یا سامانه پیامکی 100010001512 به اطلاع کارشناسان دامپزشکی برسانند تا در اسرع وقت نسبت به دفن بهداشتی دام‌ها اهتمام ورزند.

احتمال انتشار «عفونت» در مناطق زلزله‌زده

رئیس گروه بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از احتمال انتشار عفونت در مناطق زلزله‌زده استان خبر داد.

دکتر «حمید خسروی» در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که احتمال انتشار عفونت در مناطق زلزله‌زده وجود دارد، گفت: در بحران‌های این چنینی به‌علت وجود اجساد مانده در زیر آوار احتمال انتشار عفونت وجود دارد.

وی افزود: هم‌چنین لاشه حیوانات و احشام مانده در زیر آوار نیز می‌تواند موجب انتشار عفونت در مناطق زلزله‌زده شود.

خسروی تصریح کرد: برای پیشگیری از عفونت باید به سرعت اجساد از زیر آوار بیرون کشیده شده و کار آواربرداری انجام شود.

رئیس گروه بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: از طرفی افراد باید در این شرایط به شدت بهداشت فردی را در نظر گرفته و آب سالم مصرف کنند.

خسروی با اشاره به قطعی آب در برخی مناطق و روستاها، گفت: افراد در این شرایط باید از آب معدنی استفاده کرده و در صورت عدم دسترسی، چنانچه مجبور به استفاده از آب چشمه و رودخانه هستند باید حتما آن را قبل از مصرف بجوشانند.

خسروی بر دفع بهداشتی زباله و فاضلاب در این شرایط تأکید کرد و افزود: مسئولان باید به این امر توجه داشته باشند، چون نداشتن توجه به این امر می‌تواند زمینه‌ساز بروز بیماری‌های عفونی در منطقه شود.

احتمال استمرار پس‌لرزه‌ها تا ماه‌ها در کرمانشاه

مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه از روند کاهشی پس‌لرزه‌ها در کرمانشاه خبر داد و گفت: تا هشت صبح امروز (24 آبان)، 268 پس‌لرزه در استان رخ داده است.

«فرهاد فروزی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: پس از زلزله بزرگ 7.3 ریشتری تاکنون 268 پس لرزه در استان رخ داده که 23 مورد آن بزرگتر از چهار ریشتر بوده است.

وی ادامه داد: از این تعداد 17 مورد مربوط به همان روز (21 آبان) و بعد از وقوع زلزله اصلی تا 12 شب بوده است.

مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه با بیان این‌که در نخستین روز پس از زلزله 162 پس لرزه داشتیم، خاطرنشان کرد: این پس‌لرزه‌ها با روند کاهشی قابل توجه در روز دوم پس از زلزله(23 آبان) به 69 مورد رسید و امروز نیز تاکنون 20 مورد بود.

فروزی این زلزله را از بعد بزرگی و میزان انرژی که تخلیه شد بی‌نظیر دانست و تصریح کرد: تاکنون سابقه زلزله به این بزرگی در منطقه زاگرس نداشتیم.

وی در خصوص خطرناک بودن پس لرزه‌ها نیز خاطرنشان کرد: در خود شهر کرمانشاه خطر جدی وجود ندارد، اما در مناطق زلزله‌زده با توجه به آن‌که بر اثر زلزله اصلی استحکام ساختمان‌ها کم شده ممکن است با زلزله چهار ریشتری هم دچار آسیب شود.

مسئول شبکه لرزه‌نگاری کرمانشاه با بیان این‌که نمی‌توان مدت زمان ادامه پس لرزه‌ها را دقیق مشخص کرد، افزود: پس لرزه‌ها ممکن است تا ماه‌ها ادامه داشته باشد.

فروزی در خصوص شایعاتی که در فضای مجازی برای وقوع یک زلزله بزرگ مطرح است، گفت: در هیچ کجای دنیا تاکنون ابزاری برای پیش‌بینی دقیق زلزله وجود ندارد.

خسارت و تخریب 40 هزار واحد مسکونی در کرمانشاه

استاندار کرمانشاه گفت: در برآورد اولیه ما حدود ۴۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در زلزله اخیر خسارت‌دیده و یا تخریب شده‌اند.

به گزارش ایسنا، «هوشنگ بازوند» در نشست با رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) اظهار کرد: از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) توقع داریم برای کمک به زلزله‌زدگان، با همه توان به یاری ما بشتابند.

وی افزود: از کمیسیون عمران مجلس نیز می‌خواهیم یک ردیف اعتباری ویژه در بودجه سال آینده برای کمک به زلزله‌زدگان استان اختصاص دهد.
 
استاندار کرمانشاه گفت: اگر در روند بازسازی، بوروکراسی بانک‌ها دست و پاگیر باشد باعث نارضایتی حادثه‌دیدگان می‌شود. 

دکتر «مخبر» رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز با بیان این‌که زلزله کرمانشاه باعث اندوه عمیق مقام معظم رهبری شده است، گفت: آمده‌ایم با همه توان به مردم خدمت کنیم.

وی افزود: تا دو ساعت دیگر 10 هزار پتو به شهرستان ثلاث باباجانی ارسال می‌شود.

مخبر یادآور شد: 50 هزار کنسرو ، ۱۵ هزارکیلو خرما، هزار دستگاه والور و تعدادی پوشاک گرم و اورکت نیز امروز به ثلاث باباجانی فرستاده می‌شود.

خسارت 200 میلیاردی دو بیمارستان/ شکایت از پیمانکار بیمارستان نوساز «اسلام آبادغرب»

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از آسیب دو بیمارستان سرپل‌ ذهاب و فاز توسعه بیمارستان اسلام آبادغرب در زلزله اخیر خبر داد.

دکتر «قباد محمدی» در گفت‌وو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: متأسفانه به‌دنبال زلزله اخیر دو بیمارستان سرپل ذهاب و فاز توسعه بیمارستان اسلام آبادغرب آسیب جدی دیدند.

وی افزود: بیمارستان 96 تختخوابی سرپل ذهاب به لحاظ ظاهری 30 درصد آسیب دیده، اما از آنجا که سازه ساختمان دچار آسیب‌شده قابل استفاده نیست.

محمدی تصریح کرد: متأسفانه در این زلزله فاز توسعه 120 تختخوابی بیمارستان اسلام آبادغرب نیز که امسال به بهره‌برداری رسیده دچار آسیب شده است، بطوری‌که فعلاً قابل استفاده نیست و سازه آن خسارت‌دیده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان این‌که دانشگاه در مراجع قضایی طرح شکایت کرده است، گفت: جای تأسف است که بیمارستان تازه تأسیس که باید امن‌ترین جای یک شهر باشد، پیش از همه ساختمان‌های شهر در زلزله دچار آسیب شود و به همین علت از پیمانکار پروژه شکایت کردیم.

محمدی هم‌چنین با اشاره به آسیب مراکز بهداشتی در سه شهرستان سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی و اسلام آبادغرب گفت: خوابگاه‌های دانشگاه نیز در کرمانشاه دچار خسارت جزیی شدند.

وی برآورد ریالی خسارت‌های وارد شده به بخش‌های درمان استان را 210 میلیارد تومان برشمرد و افزود: عمده این مبلغ مربوط به خسارت دو بیمارستان سرپل ذهاب و اسلام آبادغرب است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha