• دوشنبه / ۲۹ آبان ۱۳۹۶ / ۱۴:۰۵
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 96082916815
  • منبع : نمایندگی سمنان

مدیرکل میراث‌فرهنگی سمنان:

آثار تاریخی ایوانکی نیازمند معرفی بیشتر است

آثار تاریخی ایوانکی نیازمند معرفی بیشتر است

ایسنا/سمنان مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان از تقبل نیمی از هزینه مرمت آثار تاریخی خصوصی از سوی میراث این استان به شرط مشارکت 50درصدی مالکان این آثار خبرداد و گفت: شهر ایوانکی دارای ظرفیت‌های بالای گردشگری و تاریخی است و نیاز به معرفی بیشتر دارد.

به گزارش ایسنا، حسین خواجه‌بیدختی در بازدید از آثار تاریخی و جاذبه‌های شهر ایوانکی، گفت: این شهر نیاز به تعیین بافت مصوب برای انجام مطالعه در زمینه مرمت و احیای بناهای تاریخی دارد.

 وی یکی از بزرگترین مشکلات بناهای تاریخی را مشخص نبودن مالک یا مالکان پلاک‌های ثبتی عنوان کرد و افزود: در صورت تمایل مالکان، امکان مرمت و احیاء این بناها وجود دارد.

بیدختی از انعقاد تفاهم نامه با شهرداری ایوانکی برای مرمت و احیای تعدادی از بناهای تاریخی در این شهر برای ایجاد انگیزه در مالکان بناهای تاریخی خبر داد و گفت: برخی از این بناها با انجام مرمت اضطراری، دارای قابلیت سرمایه‌گذاری شده اند. بر این اساس کار مرمت اضطراری مدرسه ثنایی و یک حمام تاریخی در ایوانکی و زیباسازی بدنه شماری از بناها که در منظر عمومی قرار دارند، در دستور کار مشترک میراث فرهنگی و شهرداری ایوانکی قرار گرفته است.

وی افزود: با توجه به حضور مدیریت جدید در صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی کشور و وجود متقاضی سرمایه‌گذاری، به زودی شاهد جذب سرمایه‌گذار در کاروانسرای ایوانکی و جذب گردشگر در این منطقه خواهیم بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: در صورتی که مالکان بناهای تاریخی اقدام به حفظ و مرمت بنا داشته باشند، این اداره کل نیز تا 50 درصد در مرمت بنا مشارکت می‌کند.

بخشدار ایوانکی نیز خواستار بررسی مشکلات آثار تاریخی ایوانکی و بافت تاریخی این شهر شد.

رضا حسنی با بیان اینکه وجود آثار تاریخی فرصت مناسبی برای ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری در منطقه است، خواستار جذب سرمایه گذار برای کاروانسرای ایوانکی شد.

وی گفت: با بهره‌گیری از ظرفیت فرودگاه مستقر در ایوانکی می‌توان در زمینه طبیعت‌گردی و توسعه گردشگری در مناطق کویری و کاروانسرای قصر بهرام، استفاده کرد.

به گزارش ایسنا، ایوانکی یکی از شهرهای شهرستان گرمسار است که در مسیر جاده سمنان - تهران  و در 30 کیلومتری مرکز شهر گرمسار قرار دارد. ایوانکی که قدمتی در حدود پیش از تاریخ دارد در کتابهای رومی بنام شاراکس معروف است، ایوانکی  دارای آثار و ابنیه بسیار قدیمی است که یکی از این آثار کاروانسرای شاه عباسی ایوانکی است. این کاروانسرا در 33 کیلومتری شهر گرمسار و در یک کیلومتری بخش ایوانکی واقع شده و یکی از کاروانسراهای زیبا دوره صفوی در استان محسوب می‌شود.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha