• چهارشنبه / ۸ آذر ۱۳۹۶ / ۰۵:۲۱
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 96090703741
  • خبرنگار : 71523

در آستانه نشست ۱۷۳ اوپک

تصمیم‌گیری اوپک برای کاهش تولید به سال آینده موکول می‌شود

تصمیم‌گیری اوپک برای کاهش تولید به سال آینده موکول می‌شود

یک کارشناس انرژی با اشاره به اجلاس روز پنجشنبه اوپک، اظهار کرد: در جلسه روز آینده اوپک توافق کاهش تولید یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه ای تمدید خواهد شد و تصمیم گیری درمورد کاهش حجم تولید به نیمه دوم سال میلادی موکول می‌شود.

مرتضی بهروزی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این که کشورهای عربستان سعودی و روسیه به عنوان دو تولیدکننده بزرگ اوپک و غیراوپک بیشتر از همه کشورها به قیمت بالای نفت نیاز دارند، افزود: چنانچه قیمت جهانی نفت کاهش پیدا کند عربستان سعودی و روسیه به دلیل حجم بالای تولید بیشتر از همه کشورها ضرر خواهند کرد؛ بنابراین به نظر من عربستان سعودی و روسیه به عنوان دو تولیدکننده بزرگ اوپک و غیراوپک از تمدید کاهش تولید استقبال می‌کند.

وی افزود: در جلسه روز آینده اوپک تمدید توافق کاهش تولید دور از ذهن نیست. این که حجم کاهش تولید کاهش پیدا کند یا خیر بستگی به قیمت‌ها در سال جدید میلادی دارد. به نظر من در نشست آتی اوپک کاهش یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه‌ای توسط اوپک و غیراوپک تمدید خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی در مورد احتمال عضویت کشور جدید به تعهد کاهش تولید توضیح داد: از آنجایی که قیمت‌ها با همین تعداد کشور تثبیت شده است بعید می‌دانم کشورهای عضو اوپک و غیراوپک خواهان ورود کشور جدیدی باشند. چنانچه قیمت جهانی نفت در حال حاضر پایین بود احتمال اضافه شدن کشور جدید بیشتر بود.

به گزارش ایسنا، اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ (۱۰ آذرماه ۹۵) برای تثبیت بازار نفت و جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت تصمیم گرفتند عرضه نفت خود را به ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برسانند و این به معنای کاستن روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه از تولید این کشورهای عضو این سازمان بود. توافق مقدماتی این تصمیم (۲۸ سپتامبر، هفتم مهرماه ۱۳۹۵) در نشست فوق العاده الجزیره صورت گرفته شد.

۱۰ روز پس از نشست نوامبر ۲۰۱۶ وزیران نفت و انرژی اوپک، تولیدکنندگان عضو و غیراوپک در وین گردهم آمدند و بر سر کاهش حدود ۶۰۰ هزار بشکه‌ای از سوی کشورهای غیرعضو این سازمان توافق شد. روسیه با تعهد کاهش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای، بزرگترین تولید کننده غیرعضو اوپک است.

توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک از یکم ژانویه ۲۰۱۷ اجرایی شد و در نشست ۱۷۲ این سازمان، وزیران نفت و انرژی اوپک بار دیگر تصمیم گرفتند توافق کاهش عرضه را تا مارس ۲۰۱۸ تمدیدکنند و پس از آن کشورهای غیرعضو اوپک در نشستی مشترک با اعضای این سازمان دوباره متعهد به مشارکت در برنامه جهانی کاهش عرضه شدند.

نشست ۱۷۳ وزیران نفت اوپک برای تصمیم‌گیری درباره چگونگی عرضه نفت، پنج‌شنبه ۹ آذر (۳۰ نوامبر ۲۰۱۷) در وین - پایتخت اتریش - برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha