• سه‌شنبه / ۵ دی ۱۳۹۶ / ۱۰:۱۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96100502375
  • خبرنگار : 71402

اعتراضات به قانون مصونیت غیرنظامیان دخیل در خنثی‌سازی کودتای ۱۵ ژوئیه ترکیه

اعتراضات به قانون مصونیت غیرنظامیان دخیل در خنثی‌سازی کودتای ۱۵ ژوئیه ترکیه
عکس تزئینی است

حکم اضطراری جدیدی در ترکیه که به نفع غیرنظامیان دخیل در خنثی‌سازی کودتای ناکام صادر شده است و به آنها مصونیت می‌دهد، موجی از نارضایتی به وجود آورده است. منتقدان نگرانند که به این بهانه، جوخه‌های مرگ علیه معترضان ضد دولتی شکل بگیرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، قانون جدیدی که یکشنبه به تصویب رسید،‌ تاکید دارد افرادی که کودتای ناکام ژوئیه ۲۰۱۶ را "سرکوب" کردند با پیگرد قانونی مواجه نمی‌شوند. پیش از آن، این قانون فقط شامل حال مقام‌ها و ماموران اجرای قانون می‌شد.

دولت ترکیه فتح‌الله گولن، روحانی ترک‌تبار ساکن آمریکا را مقصر این کودتا می‌داند و پس از آن حالت فوق‌العاده اعلام کرد. گولن این اتهامات را رد می‌کند. حدود ۲۵۰ تن کشته و ۲۱۹۳ تن در جریان تلاش برای مقابله با کودتا زخمی شدند. دست‌کم ۳۴ تن که ظن آن می‌رود با کودتاچیان بوده باشند، کشته شدند.

عبدالله گل، رئیس‌جمهوری پیشین ترکیه که از متحدان رئیس‌جمهوری کنونی است، دوشنبه این قانون را "نگران‌کننده" خوانده و خواستار بازنگری در آن شد. حزب اپوزیسیون جدیدی موسوم به "حزب خوب" میگوید این حکم می‌تواند گروه‌ها را برای حمله و کشتن معترضان اپوزیسیون تحریک کند و آن را به کودتای ناکام نسبت دهد.

معنای ضمنی قانون مذکور این است که اگر فردی به توقف یک "تروریست" کمک کند، مورد قضاوت قرار نمی‌گیرد. بنابراین آن فرد می‌تواند کسی را به قتل برساند و مدعی شود که آن فرد تروریست بوده و از آن مصونیت استفاده کند. مفهوم این قانون برای موارد آتی این است که اگر مردم علیه دولت تظاهرات کنند و یک حامی دولت فردی را بکشد، آنها مصونیت حقوقی دارند چرا که از دولت حفاظت کرده‌اند.

‌با این حال ماهیر اونال، سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه مدعی است این قانون را تنها می‌توان برای تحولات مرتبط با ۱۵ و ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۶ به کار بست و محدوده آن محدود است.

حدود ۵۰ هزار تن از زمان کودتای ناکام به اتهام ارتباط با گولن و فعالیت‌های تروریستی بازداشت شدند. روزنامه‌نگاران و قانونگذاران اپوزیسیون هم دادگاهی شدند. حکم دیگری هم که یکشنبه به قانون تبدیل شد، اخراج ۲۷۵۶ کارمند دولتی اخراج شدند و ۱۱۵ تن بازگردانده شدند و شمار اخراجی‌ها تحت حالت فوق‌العاده را به بیش از ۱۱۰ هزار تن رساند.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha