• یکشنبه / ۸ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۱:۳۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96110804275
  • خبرنگار : 71415

دیده‌بان حقوق بشر سوریه: ترکیه از هرآنچه که به کردها آسیب بزند، حمایت می‌کند

دیده‌بان حقوق بشر سوریه: ترکیه از هرآنچه که به کردها آسیب بزند، حمایت می‌کند

رئیس گروه سوری ناظر بر جنگ این کشور موسوم به "دیده‌بان حقوق بشر سوریه" در مصاحبه‌ای گفت: عملیات اخیر ترکیه در شمال سوریه منجر به یک درگیری چندجانبه میان ائتلاف‌های مخفی شده و ظاهرا ترکیه از هرچیزی که به کردها آسیب بزند، حمایت می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از دویچه وله، رامی عبدالرحمان، رئیس دیده‌بان حقوق بشر سوریه که نهادی نزدیک به مخالفان سوریست و مرکز آن در لندن قرار دارد، در مصاحبه با این شبکه درخصوص تحولات اخیر مربوط به عملیات "شاخه زیتون" ترکیه در منطقه عفرین سوریه گفت: در حال حاضر ارتش ترکیه در حال اجرای حملاتی در 10 کریدور در شمال و غرب منطقه عفرین است. ترکیه و شبه‌نظامیان تحت حمایتش یعنی ارتش آزاد سوریه به خاطر مقاومت سرسختانه کردها پیشرفت کندی داشته‌اند. در شش روز گذشته آنها تنها دو روستا را به همراه بخش‌هایی از پنج روستای دیگر تصاحب کردند. این با توجه به تعدد و شدت حملات هوایی ترکیه و اظهارات این کشور در ابتدای عملیات، چندان قابل ملاحظه نیست.

عبدالرحمان در ادامه این مصاحبه که بخش‌هایی از آن دیروز منتشر شد،  اظهار داشت: در واقع سربازان ترکیه به ندرت در داخل مناطق تحت کنترل کردها در عفرین پیشرفت داشته‌اند اما برخلاف گزارش‌های منتشر شده منابع ما تایید کرده‌اند که مجموعا 133 تن کشته شده‌اند شامل 47 شبه‌نظامی کرد، 51 شبه‌نظامی ارتش آزاد سوریه، چهار سرباز ترکیه‌ای و 31 غیرنظامی که در حملات هوایی و توپخانه‌ای ترکیه کشته شده‌اند. دو غیرنظامی نیز در حملات نیروهای کرد کشته شدند.

عبدالرحمان در ادامه درخصوص ادعاهای یگان‌های مدافع خلق کرد در مورد اعزام ده‌ها شبه‌نظامی خارجی این یگان‌ها به درگیری‌ها در عفرین گفت: این خارجی‌ها عمدتا به نبرد علیه داعش پیوستند. براساس آنچه که ما می‌دانیم در عفرین هیچ شبه‌نظامی خارجی در کنار یگان‌های مدافع خلق کرد حضور ندارد. حتی اگر که خارجی‌هایی وجود داشته باشند آنها تغییری در نبرد به وجود نخواهد آورد. آنها تنها ارزش نمادین خواهند داشت و به ایجاد دیدگاه عمومی مثبت به نفع یگان‌های مدافع خلق کرد در جهان کمک خواهند کرد.

او درباره شبه‌نظامیانی که برای ترکیه می‌جنگند، گفت: در آن سمت تعداد زیادی شبه‌نظامی عرب و ترکمان ارتش آزاد سوریه عمدتا اعزامی از حلب، ادلب و دیرالزور وجود دارند. ادعاهایی وجود دارد که جبهه النصره به کمپین علیه یگان‌های مدافع خلق کرد پیوسته است اما درست نیستند و ادعاهای دیگر درباره پیوستن شبه‌نظامیان چچنی به نیروهای ترکیه نیز کذب هستند. تا به حال تنها سوری‌ها بوده‌اند که در کنار ارتش ترکیه مشغول به جنگ بوده‌اند.

او درباره اینکه چرا ارتش آزاد سوریه که هدفش سرنگونی حکومت بشار اسد بوده نیروهایش را از ادلب به جنگ علیه کردها فرستاده گفت: علت این موضوع آن است که هیچ یک از این گروه‌ها عملا برای خود سوریه نمی‌جنگند. آنها دستورکار خارجی را به پیش می‌برند. دراین مورد آنها مشغول پیروی از دستورکار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه هستند. آنها نه علیه داعش و نه علیه حکومت سوریه در دیرالزور نجنگیده‌اند اما حالا به یکباره به عملیات نظامی ترکیه علیه کردها پیوستند. برخی از شبه‌نظامیان ارتش آزاد سوریه به سبب عملیات نظامیان سوریه از حمص خارج شدند اما اکنون در حال جنگیدن در عفرین هستند. چند روز پیش دمشق کنترل 320 روستا در استان ادلب را بازپس گرفت. همه شبه‌نظامیان عقب رانده شده در این روستاها نیز به عفرین نقل مکان کردند. همچنین بسیاری از گروه‌های مخالف نیز می‌خواهند از یگان‌های مدافع خلق کرد به خاطر حمله به جمعیت اعراب محلی انتقام بگیرند. ما درباره این حملات گزارش کرده‌ایم اما شدت آنها اینگونه که رسانه‌های قطری و ترکیه‌ای گزارش می‌دهند، نیست.

رامی عبدالرحمان درباره گزارش درخصوص اینکه کردها حاضر به تسلیم عفرین به بشار اسد به خاطر جلوگیری از افتادن آن به دست ترکیه هستند، گفت: در واقع این تقاضایی است که روس‌ها مطرح می‌کنند. آنها کردها را تحت فشار قرار داده‌اند تا کنترل عفرین را به دمشق واگذار کنند. روسیه می‌خواهد همه مناطق غرب فرات تحت کنترل دولت سوریه باشد اما کردها درخواست‌های آنها را رد کردند و در پاسخ روسیه نیز به ترکیه چراغ سبز داد تا به عفرین حمله کند. آنها می‌خواهند مقاومت کردها را درهم بشکنند تا کنترل منطقه را واگذار کنند و آمریکا نیز در قبال آنها هیچ کاری انجام نمی‌دهد.

رئیس دیده‌بان حقوق بشر سوریه همچنین درباره اینکه چرا ترکیه حاضر به کمک به حکومت سوریه و روسیه به رغم مخالفتش با بشار اسد شده گفت: تنها دشمن حقیقی ترکیه در سوریه کردها هستند. ترکیه به شبه‌نظامیان افراط‌گر از همان سال 2011 اجازه تردد از مرزهایش را به همین خاطر داد. ترکیه از هرچیزی که به کردها صدمه بزند حمایت می‌کند. حدود یکسال پیش ترکیه نیروهای مسلحش را از شرق حلب خارج کرد و پس از آن نیروهای بشار اسد آنجا را محاصره کردند تا از این شبه‌نظامیان علیه یگان‌های مدافع خلق کرد استفاده کرده و جلوی ارتباط منطقه عفرین با دیگر مناطق تحت کنترل کردها را بگیرند. ترکیه با خارج کردن نیروهایش از حلب عملا آن را تسلیم دمشق کرد.

عبدالرحمان درباره آینده اقدامات کردها گفت: آنها دیگر هیچ انتخابی ندارند و مجبور هستند تا آخر کار بجنگند. آنها اگر می‌خواستند تسلیم فشارهای روسیه شوند خیلی وقت پیش باید این کار را می‌کردند. در عفرین 1.1 میلیون غیرنظامی شامل 600 هزار کرد و 500 هزار عرب آواره وجود دارد. یگان‌های مدافع خلق کرد نیز حدود 10 هزار شبه‌نظامی در این منطقه دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha