• یکشنبه / ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 97032008927
  • خبرنگار : 71290

ملائک: در شرایط فعلی حضور ایران در اجلاس شانگهای به نفع ما خواهد بود

ملائک: در شرایط فعلی حضور ایران در اجلاس شانگهای به نفع ما خواهد بود

یک تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با تاکید بر این‌که حضور ایران در اجلاس شانگهای در شرایط فعلی خیلی به نفع ما خواهد بود، گفت: همکاری ما نه با سازمان شانگهای بلکه با چین و روسیه تحریم‌ها را کم اثر نمی‌کند بلکه می‌تواند زاویه حیات و فعالیت سیاسی ایران را تغییر دهد.

محمد حسین ملائک در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به حضور ایران در اجلاس شانگهای اظهارکرد: حضور رئیس جمهور در این اجلاس در فضای متفاوت‌تری نسبت به روابط قبلی ما با چین است زیرا دولت چین جداگانه و قبل از اجلاس از رئیس‌جمهور کشورمان دعوت کرده تا ملاقاتی داشته باشند و این مساله به خودی خود مهم است به این مفهوم که تمام توافق‌های قبلی ما مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: باید بدانیم که دولت طی 4 -5 سال گذشته به شدت ضد چینی عمل کرده و کمک چندانی به توسعه روابط با چین نکرده و حتی برخی از پروژه‌های اجرایی از دست چین خارج شده و مجددا از آن‌ها خواسته شده تا پروژه‌ها را آغاز کنند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی همچنین با بیان این‌که نظام جمهوری اسلامی نظامی سطحی نیست و وضعیت جدی در مقابل نظام بین‌الملل دارد و بلوغ سیاسی به وجود ‌آمده در روابط خارجی کشور ارزشمند است، گفت: همکاری با شانگهای برای ما اهمیت دارد و تا حدودی هم این اهمیت برای سازمان همکاری شانگهای وجود دارد،‌ البته ما با یک رقابت در درون سازمان شانگهای روبرو شدیم، رقابتی که اجازه نمی داد وارد این سازمان شویم.

سفیر پیشین ایران در چین ادامه داد: از سوی دیگر ما علاقه‌مند بودیم تا زودتر وارد این سازمان شویم که کارشناسان بحث‌های زیادی درباره نفع و ضرر حضور در این سازمان انجام دادند. اما با توجه به این که ما کشوری هستیم که براساس استقلال خودمان حرکت می‌کنیم این مساله وجود داشت که چگونه می‌شود ایران در مقابل این سازمان باشد و ساز ناکوکی نزند و این موضوع جلوی ورود ما به  این سازمان را گرفته بود و هنوز هم این چنین مانعی وجود دارد.

ملائک با بیان این که ما در توسعه برنامه‌های سازمان شانگهای نقش زیادی نداریم،‌ اظهار کرد: البته حضور ما در این اجلاس در شرایط فعلی خیلی به نفع ما خواهد بود گرچه 90 درصد روابط ما با چین توجیه می‌شود.

وی درباره این که آیا تعامل ایران با شرق به‌عنوان رویکرد تحقق منافع ملی در سیاست خارجی تا چه اندازه می تواند در جهت کم اثرسازی اقدامات تحریمی آمریکا تبیین شود؟ گفت: تحریم‌های آمریکا اثرات خودش را دارد و همکاری ما نه با سازمان شانگهای بلکه با چین و روسیه این تحریم‌ها را کم اثر نمی‌کند بلکه می‌تواند زاویه حیات و فعالیت سیاسی ایران را تغییر دهد در واقع تا حدودی تغییرات استراتژیک ایجاد می‌شود.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی همچنین ابراز کرد: باید در نظر داشته باشیم طی 5-6 سال آینده مساله جاده ابریشم درآمدی برای ما ندارد به‌عنوان مثال یکی از موارد برقی کردن راه آهن تهران-مشهد است که زمان آغاز آن مشخص نیست لذا مباحث مربوط به جاده ابریشم طی چند سال آینده در حد حرف و موضوعات نظری است.

سفیر پیشین ایران در چین در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین، وقتی تحریم صورت گیرد پروژه‌های بزرگ ما متوقف می‌شود اما به شکل دیگری می توانیم کارها را با چین دنبال کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha