• دوشنبه / ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۰:۰۲
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 98112115241
  • منبع : نمایندگی قزوین

تمرکز بر اقتصاد دانش‌بنیان چشم‌انداز جهاددانشگاهی قزوین

تمرکز بر اقتصاد دانش‌بنیان چشم‌انداز جهاددانشگاهی قزوین

ایسنا/قزوین سرپرست معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی استان قزوین با اشاره به اینکه بر اساس چشم‌انداز جهاد دانشگاهی بر اقتصاد دانش‌بنیان تمرکز خواهیم داشت، گفت: تنها قید برای طرح‌های پژوهشی، کاربردی بودن آن‌هاست؛ طرح‌ها درنهایت باید منجر به درآمدزایی شوند، در عرصه پژوهش طرح‌هایی مدنظر ما هستند که هدف اصلی‌شان، تجاری‌سازی و ایجاد ارزش‌افزوده باشد.

امین خاکباز، سرپرست معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی استان قزوین در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: نوآوری و فناوری به یکدیگر نزدیک هستند و در جهاددانشگاهی قزوین بر تجاری‌سازی پژوهش و فناوری تمرکز داریم.

وی با اشاره به اینکه مدل‌های نوآوری نسل به نسل تغییر کرده است، افزود: یکی از مدل‌های روز در نوآوری مدل نوآوری باز است که در این مدل شرکت یا سازمان موردنظر مرزهای خود را کمرنگ کرده و مرزهای سازمان بسته نیست.

سرپرست معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی استان قزوین تصریح کرد: نوآوری و فناوری به یکدیگر نزدیک هستند؛ در تلاش هستیم جهاد دانشگاهی را به‌عنوان یک سازمان باز که امکان ورود طرح‌های مختلف به آن وجود دارد به نوآوران و فناوران و فعالان زیست‌بوم نوآوری استان معرفی کنیم؛ در حقیقت به‌دنبال به ثمر نشاندن طرح‌های پژوهشی دیگر پژوهشگران هستیم و امیدواریم بتوانیم شیرینی نوآوری‌ها را به زندگی جاری مردم بیاوریم.

وی عنوان کرد: ایجاد مسیر شناسایی و جذب طرح‌های فناورانه، غربالگری طرح‌ها و تعیین نحوه ورود در هر طرح، درآمدزایی از طرح‌های انتخاب‌شده، شناسایی خلأهای فناورانه و ایجاد بستر پژوهشی برای یافتن راه‌حل ازجمله اقداماتی است که در آینده انجام خواهیم داد.

خاکباز گفت: جهاددانشگاهی در برنامه کوتاه‌مدت به‌دنبال کاربردی کردن پژوهش‌ها است؛ جهاددانشگاهی اگر در زمینه‌ای خلأ وجود داشته باشد با پژوهش وارد میدان خواهد شد تا خلأ موردنظر مرتفع و پژوهش وارد مرحله تجاری‌سازی شود.

به دنبال تجاری‌سازی دانش پژوهشگران هستیم

وی بیان کرد: بودجه وزارت علوم حدود سه درصد بودجه کل کشور را شامل می‌شود و این در حالی است که بودجه پارک‌های علم و فناوری که تجاری‌سازی دانش را بر عهده دارند یک‌دهم درصد بودجه وزارت علوم است و این نشان می‌دهد که عملاً بودجه تجاری‌سازی بسیار اندک است.

سرپرست معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی استان قزوین اشاره کرد: بسیاری از پژوهشگران در شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت کرده و بعد از یک برهه زمانی با شکست روبه‌رو می‌شوند، دنبال این هستیم تا کمک کنیم پژوهشگران بتوانند طرح‌های خود را تجاری‌سازی کنند.

وی خاطرنشان کرد: تنها قید برای طرح‌های پژوهشی، کاربردی بودن آن‌هاست؛ طرح‌ها درنهایت باید منجر به درآمدزایی شوند، در عرصه پژوهش طرح‌هایی مدنظر ما هستند که هدف اصلی پژوهش، تجاری‌سازی و ایجاد ارزش‌افزوده باشد.

خاکباز با تأکید بر اینکه دانش آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است، تشریح کرد: بر اساس چشم‌انداز جهاد دانشگاهی بر اقتصاد دانش‌بنیان تمرکز خواهیم داشت و در مسیر کاربردی کردن پژوهش‌ها دو مسیر تعریف کرده‌ایم؛ مسیر نخست آن است که ما برای تجاری‌سازی پژوهش‌هایی که در قزوین و شهرهای اطراف آن انجام‌شده کمک کنیم، در مسیر دوم پژوهش‌های انجام‌شده در دیگر شهرها که قابلیت اجراشدن در قزوین دارند را حمایت و تجاری‌سازی کنیم.

سرپرست معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی استان قزوین در پایان با تأکید بر اینکه رویکرد ما نوآوری پژوهشی است، یادآور شد: جهاددانشگاهی قزوین تسهیل‌گر، کسب‌وکار خواهد بود و عموماً خدماتی را ارائه خواهیم داد که در دیگر دستگاه‌های اجرایی چنین خدماتی ارائه نمی‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha