• جمعه / ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۱:۵۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99031609265
  • خبرنگار : 71610

تلاش کویت برای حل بحران شورای همکاری خلیج فارس با حمایت آمریکا

تلاش کویت برای حل بحران شورای همکاری خلیج فارس با حمایت آمریکا

منابع بلندپایه عرب از تلاش کویت برای حل بحران میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس خبر دادند.

به گزارش ایسنا، روزنامه القبس کویت به نقل از منابع بلندپایه عرب در حوزه خلیج فارس فاش کرد که این کشور درصدد کم‌رنگ کردن بحران میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس و کاستن هجمه‌های رسانه‌ای شدید میان آنها است که طی روزها و هفته‌های اخیر علنی شده است.

این روزنامه نوشت: این اقدام کویت با حمایت کامل آمریکا صورت می‌گیرد. آمریکا خواستار حل و فصل این بحران حتی به صورت جزئی است.

طبق این گزارش، آمریکا می‌خواهد موضوع بسته شدن حریم هوایی قطر را حتی به صورت جزئی حل کند؛ چراکه آمریکایی‌ها معتقدند، تداوم استفاده دوحه از حریم هوایی ایران می‌تواند به تهدید حساب نشده علیه نیروهای آنها منجر شود.

القبس در ادامه آورده است: همچنین تهران از بازده مالی استفاده از حریم هوایی خود به منظور مقابله با رویکرد آمریکا جهت تنگ‌تر کردن محاصره اقتصادی علیه ایران استفاده می‌کند.

بلومبرگ نیز پنجشنبه گزارش داد که مقامات آمریکا و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس فاش کردند که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا؛ عربستان سعودی و امارات را تحت فشار گذاشته تا ممنوعیت‌های اعمال شده بر پروازهای خطوط هواپیمایی قطر در حریم هوایی این دو کشور را متوقف کنند.

بحران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس پنجم ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی آغاز شد که بدترین بحران از زمان تشکیل شورای همکاری خلیج فارس در سال ۱۹۸۱ میلادی محسوب می‌شود که طی آن، عربستان، امارات، بحرین و مصر روابط خود با قطر را قطع کردند. این چهار کشور ارتباطات دریایی، زمینی و هوایی خود با قطر را به عنوان اقدامی تنبیهی به خاطر اتهامات "حمایت دوحه از تروریسم و مداخله در امور داخلی کشورهای این منطقه" متوقف کردند؛ اتهاماتی که دوحه آنها را رد می‌کند.

تلاش‌های مکرر برای پایان دادن به این اختلاف که امروز (جمعه) وارد سال چهارم خود شد، شکست خورده‌ است و تلاش‌های کنونی نیز با مقاومت شدید عربستان مواجه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha