• سه‌شنبه / ۱۰ تیر ۱۳۹۹ / ۱۶:۰۰
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99041007836
  • خبرنگار : 30054

سکته قلبی، نمک سریال‌های ایرانی!

سکته قلبی، نمک سریال‌های ایرانی!

دیدن یک سریال ایرانی بدون سکته قلبی مثل خوردن یک املت بی نمکه! مثلاً فرض کنید مادر خانواده با شنیدن علاقه‌ی پسرش به دختری که موردپسندش نیست، دچار حمله قلبی نشود یا مثلاً پدر خانواده بعد از شنیدن خبر ورشکستگیش، به خاطر سکته قلبی در بیمارستان بستری نشود!

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام کرج تبلیغ، سکته قلبی علاوه بر اینکه از گذشته تاکنون یکی از ارکان اصلی سریال‌های ایرانی محسوب می‌شد، در واقعیت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های قلبی است. همیشه در تلویزیون دیده‌ایم که فرد بعد از شوک ناگهانی یا تحمل استرس زیاد، دچار حمله قلبی شده؛ اما حقیقت این است که اضطراب، استرس و شوک‌های ناگهانی تنها یکی از دلایل بروز سکته‌های قلبی می‌باشد. اگر شما آمار سکته قلبی را در اینترنت و شبکه‌های خبری جستجو کنید، در انتها به یک جمله خواهید رسید: سالانه هزاران نفر بر اثر سکته قلبی می‌میرند و این در حالی است که ۸۰ درصد این سکته‌ها، قابل‌ پیشگیری است.

دلایلی که باعث حمله قلبی می‌شوند

برای پیشگیری از یک بیماری بهتر است ابتدا آن را بشناسیم، بنابراین در ادامه بیشترین مواردی که باعث بروز حمله قلبی می‌شود را به‌طور خلاصه بررسی می‌کنیم.

فشارخون بالا:

فشارخون بالا باعث رسوب چربی در دیواره سرخرگ‌ها می‌شود. به همین دلیل افرادی که فشارخون بالایی دارند، رگ‌های قلبشان تنگ‌شده و خون کمتری به عضله قلب می‌رساند. اگر این رسوب چربی تا جایی ادامه یابد که رگ‌های قلب بسته‌شده و خونی به قلب نرسد، فرد دچار سکته قلبی می‌شود.

دیابت:

به‌طورکلی احتمال بروز بیماری‌های قلبی در افراد مبتلابه دیابت، دو تا چهار برابر بیشتر است. افرادی که به دیابت نوع یک و دو مبتلا هستند به علت قند خون بالا در معرض حمله قلبی قرار می‌گیرند. به‌خصوص اگر این بیماری با چاقی، کمبود فعالیت فیزیکی و سیگار کشیدن همراه باشد، خطرناک‌تر است.

مشکلات کلیوی:

ارتباط بین قلب و کلیه‌ها را می‌توان با یک فلش دوطرفه توصیف کرد؛ به این معنی که بیماری‌های قلبی می‌توانند باعث آسیب کلیه شوند و عملکرد نامناسب کلیه هم می‌تواند باعث بروز بیماری‌های قلبی بشود. بنابراین اگر قلب یا کلیه‌ها دچار مشکل شوند، خطر نسبتاً زیادی وجود دارد که در عملکرد عضو دیگر نیز اختلال ایجاد شود. به همین منظور شخصی که دچار مشکل می‌شود باید با مراجعه به متخصص قلب و متخصص کلیه، عملکرد این اعضای حیاتی را مورد بررسی قرار دهد.

سندرم متابولیک:

متابولیک به معنی سوخت‌وساز مواد غذایی در بدن است و سندرم متابولیک حالتی است که در آن فرد دچار چاقی، فشارخون بالا و قند خون بالا می‌شود. خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با رسوب چربی در سرخرگ‌ها در این افراد زیاد است و در نهایت ممکن است منجر به بروز حمله قلبی در فرد بشود.

استرس و اضطراب:

به‌طورکلی استرس‌های مزمن زندگی، نقش زیادی در بروز سکته قلبی دارند. استرس‌های شدید مانند درگیری‌های خانوادگی، هیجان‌های ناگهانی و شنیدن خبرهای بد به‌خصوص در افرادی که قلب ضعیفی دارند احتمال بروز حمله قلبی را بالا می‌برد.

سابقه خانوادگی حمله قلبی:

ژن‌ها می‌توانند خطر بیماری‌های قلبی را از والدین به فرزندان منتقل کنند. در صورتی‌ که پدر یا برادر فردی در سنین پایین‌تر از ۵۵ سال دچار بیماری‌های قلبی شده باشند یا مادر و خواهرش در سنین پایین‌تر از ۶۵ سال به این بیماری‌ها مبتلا شده باشند، خطر بروز بیماری‌های قلبی مختلف از قبیل بیماری عروق کرونری، نارسایی قلبی و حمله قلبی در او نیز وجود دارد.

پسوریازیس:

پسوریازیس یک بیماری پوستی است که به علت فرستادن سیگنال‌های اشتباه دستگاه ایمنی بدن اتفاق می‌افتد. پسوریازیس انواع مختلفی دارد و در نقاط مختلف بدن ایجاد می‌شود. پسوریازیس ممکن است باعث بروز حمله قلبی و دیگر بیماری‌های قلبی شود به همین دلیل افراد مبتلابه این بیماری باید ازنظر شاخص‌های قلبی مورد معاینه قرار بگیرند.

درمان‌های فوری برای حمایت از بیماران حمله قلبی

وقتی بیماری با حمله قلبی به بیمارستان مراجعه می‌کند، پس از انجام آزمایش خون و گرفتن نوار قلب، بسته به شرایط بیمار، نوع درمان متفاوت خواهد بود. بااین‌وجود درمان‌های اولیه عبارت‌اند از:

· اکسیژن‌رسانی از طریق قرار دادن لوله‌ای در بینی

· کنترل فشارخون

· تجویز داروهای ضد انعقاد مانند آسپرین

· داروهای حل‌کننده لخته و آنژیوپلاستی اورژانسی (چند ساعت پس از حمله قلبی در صورت ایجاد لخته در عروق آسیب‌دیده)

اقدامات لازم برای پیشگیری از حمله قلبی

حال که دلایل بروز حمله قلبی را بررسی کردیم بهتر است بدانید با انجام اقدامات ساده‌ای می‌توان احتمال بروز حمله قلبی را کاهش داد. برخی از این اقدامات عبارت‌اند از:

· تغذیه سالم

· ورزش منظم

· کنترل وزن مناسب

· ترک سیگار

· کنترل استرس

· مراقبت‌های منظم پزشکی

چطور یک متخصص قلب و عروق خوب پیدا کنیم؟

به‌طورکلی مراجعه به یک متخصص قلب و عروق خوب و با سابقه در تشخیص بهتر نوع بیماری و روش درمان، تأثیر بسزایی دارد. شما می‌توانید هنگام انتخاب یک پزشک، سابقه و سال‌های فعالیت او را مورد بررسی قرار دهید. به همین منظور ما در بانک مشاغل کرج تبلیغ، لیستی از بهترین متخصصین قلب و عروق کرج را جمع‌آوری کرده‌ایم که شما می‌توانید با بررسی اطلاعات هر یک از آنان، راحت‌تر انتخاب کنید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha