دومین رویداد نخبگانی حل مسائل حکمرانی با رویکرد دینی برگزار شد

دومین رویداد نخبگانی حل مسائل حکمرانی با رویکرد دینی، مخصوص طلاب سطوح عالی و خارج حوزه علمیه و فارغ‌التحصیلان دانشگاه با گرایش علوم انسانی، به همت اندیشکده دین و حکمرانی و با همکاری کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، معاونت راهبردی قوه قضاییه و مرکز نوآوری‌های اجتماعی مبتدا و با حمایت بنیاد ملی نخبگان برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، رویداد نخبگانی «دین و حکمرانی» سه هدف «آموزش تخصصی فرآیندهای اقدام جهت حل مسائل حکمرانی»، «ایجاد جریان نخبگانی حوزوی و تیم‌سازی پایدار در راستای حل مسائل حکمرانی» و «اتصال نخبگان حوزه و دانشگاه و ایجاد بستر جهت اتصال حلقه‌های تخصصی به نهادهای حاکمیتی در راستای حل مسائل حکمرانی» را دنبال می‌کند.
این رویداد در دو بخش و شش گام و در یک بازه زمانی ۴۵ روزه به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می‌شود. بخش اول آموزش مهارت حل مسئله است که از ۹ تیر تا ۱۶ تیر ماه برگزار شد. شرکت کنندگان در بخش اول رقابت، با مسئله‌یابی و ارائه راهکار سیاستی آشنا شدند. مهم‌ترین تمایز این رقابت با سایر رقابت‌های مسئله محور، بخش دوم رویداد است که در آن، شرکت کنندگان با توجه به دانسته‌های علمی خود به ابعاد فقهی مسئله و حل آن توسط فقه غنی شیعی می‌پردازند.
 
مسائلی که در این رقابت علمی بررسی خواهد شد، عبارتند از:

اعتبار اسناد عادی؛

فرآیند رسیدگی به دعوای اعسار از هزینه دادرسی و

رسیدگی غیرقضایی به دعوای انحصار وراثت.

 
در فرآیند اجرایی این رقابت علمی پنج گام طی می‌شود:
گام اول: آموزش مسئله‌یابی
در این گام شرکت کنندگان در مرحله اول با ویژگی‌های یک مسئله واقعی آشنا می‌شوند و می‌آموزند که چگونه مسئله واقعی را از میان مسئله‌نماها، تشخیص دهند. در مرحله دوم که مهم‌ترین بخش حل مسئله است، ریشه یابی مسأله، آموزش داده می‌شود.
 
گام دوم: مسئله‌یابی چالش‌های مهم قوه قضائیه
حال که شناخت مسئله و ریشه‌یابی آن آموزش داده شده، هنگام آن رسیده است که شرکت کنندگان، با مسائل اصلی رقابت که یکی از مهم‌ترین چالش‌های قوه قضائیه هستند آشنا شوند تا آموزش‌های خود را در راستای حل مسائل واقعی و عینی پیاده کنید. این گام نیز همانند گام نخستین، دارای دو مرحله است؛ ابتدا چالش مورد نظر توسط کارشناسان قوه قضائیه تشریح می‌شود و در ادامه با راهبری کارشناسان قوه قضائیه، تیم های حاضر به ریشه‌یابی این چالش‌ها می‌پردازند.
 
گام سوم: آموزش ارائه راهکار سیاستی
در این گام، آموزش‌هایی در نظر گرفته شده تا شرکت‌کنندگان با سازوکار لازم برای طراحی راهکار آشنا شوند و بیاموزند که چگونه برای هدفشان که همان حل مسئله است، برنامه‌ریزی و سناریونویسی کنند.
 
گام چهارم: بررسی راهکارهای مربوط به چالش‌های قوه قضائیه
پس از آنکه روش ارائه راهکار آموزش داده شد، وقت آن رسیده که حاضران در رقابت، با هم‌اندیشی و مشورت مربیان، آموخته‌های خود را در راستای حل مسائل قوه قضائیه به کار بندند تا راهکار اولیه خود را از حالت مفهومی و کلی خارج کرده، به صورت راهکار عملیاتی، جزئی و دقیق تبدیل نمایند.
 
گام پنجم: پژوهش فقهی یا ارائه راهکار سیاستی
این گام سرآغاز بخش دوم رقابت است؛ تیم‌های شرکت کننده باید اندوخته‌های خود را در قالب یک راهکار سیاستی یا پژوهش فقهی ارائه نمایند.
 
همچنین نشست‌های مسئله محور در راستای ایجاد ظرفیت‌های قانون‌گذاری پیرامون چالش‌های رویداد در کتابخانه مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.
 
در مرحله اول این رقابت که از ۹ تیر ماه آغاز شد، حدود ۱۳۰ نفر از طلاب و دانشجویان علوم انسانی شرکت کردند که ۹۰ نفر از آنها به مرحله دوم راه یافتند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۱ تیر ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۵
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1401042114076
  • خبرنگار :