عباس خسروانی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به ضعف شهرداری در ساخت پارکینگ های عمومی در شهر اظهار کرد: با افزایش جمعیت شهر اراک و توسعه آن، موضوع کسری پارکینگ به یک معضل شهری تبدیل شده که روز به روز بر دامنه آن افزوده می شود و متاسفانه با نحوه مدیریتی که در حال حاضر وجود دارد چشم انداز روشنی برای حل آن دیده نمی شود و این موضوع باعث نارضایتی شهروندان اراکی و حتی بروز مسائل اجتماعی شده است.
وی تصریح کرد: شورای شهر اراک برای این موضوع اعتبار خوبی قرارداده و همواره بر آن تاکیدات مکرر کرده است و این شهرداری است که در قبال این مسئله، مسئولیت مستقیم اجرایی ایجاد پارکینگ عمومی و محلهای را به عهده دارد.
خسروانی گفت: شورای ششم با علم به چالشهای ترافیکی موجود در شهر، احداث پارکینگ های طبقاتی را در دستور کار برنامه های خود قرار داد و بارها طی یک سال و نیم گذشته به شهردار در خصوص اجرایی کردن این پروژه تذکر داده است.
وی با بیان اینکه در شهرداری یک حساب اختصاصی به نام حساب حذف پارکینگ وجود دارد که تخلفات ساختمانی ناشی از عدم تامین پارکینگ به این حساب واریز می شود تا شهرداری از این محل پارکینگ های تامین نشده در ساختمان ها را جبران کند، افزود: طبق قانون، پول این حساب فقط باید در حوزه ساخت پارکینگ عمومی هزینه شود، البته خوشبختانه این قانون توسط دیوان عدالت اداری باطل شده و همه سازندگان موظف هستند پارکینگ ساختمان خود را تامین کنند و دیگر نمی توانند با پرداخت جریمه این موضوع را حل و فصل کنند.
این عضو شورای شهر اراک بیان کرد: حدود ۵۰ میلیارد تومان پول در این حساب موجود است که متاسفانه شهرداری طی یک سال گذشته علیرغم وجود پول و تاکیدات و تذکرات شورا نتوانست اقدامی در این زمینه انجام بدهد و ارزش این پول روز به روز کاهش یافت و امروز باید دو برابر هزینه شود تا اقداماتی که می شد در سال قبل انجام داد را انجام دهد و این کم کاری مصداق بی توجهی به بیت المال است.
وی اضافه کرد: با توجه به توجیه اقتصادی که ساخت پارکینگ های خصوصی در شهر دارد، می شد با بخش خصوصی هم وارد مذاکره شد که متاسفانه در این زمینه هم شهرداری کم کاری کرد و حرکتی انجام نداد در حالی که می شد با تعریف پروژه های مشارکتی چندین مجتمع پارکینگی در اراک ساخت و تا حد زیادی معضل ترافیکی شهر را حل کرد و سیاست پیاده محور کردن هسته مرکزی شهر را اجرایی کرد.
خسروانی گفت: احداث پارکینگ در سطح شهر یک کار کاملا تخصصی است و اینطور نیست که ما هر جا زمینی پیدا کردیم پارکینگ احداث کنیم بلکه یک مدیر شهری هوشمند و کاربلد باید میان حمل و نقل شهری، ترافیک، تقاضای سفر و احداث پارکینگ یک رابطه متناسب برقرار کند و همه این موارد را در تملک و احداث پارکینگ لحاظ کند در غیر این صورت احداث پارکینگ به صورت غیر کارشناسی به جای حل مشکل، باعث تشدید ترافیک شهری خواهد شد.
انتهای پیام