هر جا که تحریم شدیم، بیشترین رشد را داشته‌ایم

رئیس دانشگاه آزاد استان تهران با اشاره به اعمال تحریم علیه ایران در حوزه‌هایی چون بیوتکنولوژی، نانو تکنولوژی، سلول‌های بنیادی، انرژی هسته‌ای و صنعت نظامی، گفت: هر جا که تحریم شدیم، بیشترین رشد را داشته‌ایم.

به گزارش ایسنا، دکتر جواد محمدی امروز در کنفرانس «ائتلاف جهانی علیه آپارتاید علمی برای صلح، عدالت، امنیت و سلامت جهانی» که به مناسبت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در حوزه علم دستورات فراوانی بر اساس مبانی دینی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به قوانین و اسناد بالادستی اشاره کرد.

وی ادامه داد: در قوانینی چون سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، سند تعاملات بین‌المللی و سند نقشه جامع علمی کشور به طور جدی به موضوع علم و فناوری پرداخته شده و تاکید شده تا دولت زمینه تعاملات علمی را ایجاد کند و این امر از افتخارات ایران نیز به شمار می‌رود.

محمدی، حوزه‌های علم و فناوری را نقطه مشترک همه جوامع دانست و اظهار کرد: در صورتی که تعاملات این حوزه توسعه یابد، به ایجاد شبکه نخبگانی و ارتقای دیپلماسی علمی منجر خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد استان تهران دیپلماسی علمی را یکی از بهترین روش‌های نزدیکی کشورها و ملت‌ها به یکدیگر عنوان کرد و یادآور شد: کشورهایی چون عراق، سوریه، لبنان، یمن و جبهه مقاومت از کشورهایی هستند که نیازمند کمک‌های علمی هستند و ایران می‌تواند در این زمینه نقش ایفا کند.

وی خاطرنشان کرد: دیپلماسی علمی می‌تواند در راستای تحقق دیپلماسی نخبگانی مؤثر باشد.

رئیس پژوهشگاه زیست فناوری با تاکید بر اینکه تحریم‌ها تنها علیه ایران نیست، یادآور شد: هر کدام از کشورهایی که نام بردم، دارای نقاط قوتی هستند که می‌توانند با ایجاد یک جبهه متحد به رفع نیازها همت گمارند.

وی افزود: هر یک از این کشورها در حوزه‌های علم و فناوری نیازمندی‌هایی دارند که می‌توان در قالب‌هایی چون تبادل استاد و دانشجو، برگزاری رویدادهای علمی، اجرای پروژه‌های مشترک و تاسیس نشریات مشترک این نیازها را مرتفع کرد.

وی تاکید کرد: در هر حوزه‌ای که ما را تحریم کردند، ما بیشترین رشد را داشته‌ایم، چون اتکا به نیروهای داخلی بیشتر شده است.

محمدی یادآور شد: ما در حوزه فناوری‌هایی چون بیوتکنولوژی، نانو تکنولوژی، سلول‌های بنیادی، انرژی هسته‌ای و صنعت نظامی بیشترین تحریم‌ها را داشته‌ایم، ولی با مدیریت عالی و اتکا به نیروهای داخلی می‌توانیم قله‌های فتح را طی کنیم و الهام‌بخش باشیم.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۱ آبان ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402082115126
  • خبرنگار : 30057