به گزارش ایسنا به نقل از سایت چکاوا، نریشن انواع مختلفی دارد و برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد. حتی سایتهای زیادی مانند چکاوا به صورت تخصصی بر روی تولید نریشن کار میکنند تا بتوانند دیگران را از این طریق، به اهدافشان برسانند. شما میتوانید با استفاده از جادوی صدا، افراد زیادی را تحت تاثیر قرار دهید و هر آنچه میخواهید را در ذهن شنونده ماندگار کنید. در ادامه اطلاعات بیشتری در این خصوص به شما ارائه خواهیم داد.
نریشن چیست؟
واژه نریشن (narration) در فارسی، به عنوان گویندگی یا شیوه روایت معنی میشود. اگر بخواهیم به طور دقیق این واژه را به شما توضیح دهیم، باید بگوییم که هنر تبدیل متن به صوت را نریشن میگویند، البته نه هر صوتی! گویندگی در این تکنیک باید به گونهای انجام شود که بتواند توجه مخاطب را جلب کرده و روی او تاثیر بگذارد.
در واقع گوینده با مهارت خود و اصول یا ساختاری که در گویندگی به کار میگیرد، روی ذهن و احساسات شنونده تاثیر میگذارد. او با روح بخشیدن به متون، آنها را به عمق قلب مخاطب منتقل خواهد کرد.
آشنایی با انواع نریشن
از جمله مهمترین انواع نریشن، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- نریشن تولید پادکست
- تولید کتاب صوتی
- تبلیغات و بازاریابی
- ساخت برنامههای مستند
- ساخت ویدیوهای آموزشی
- ساخت ویدیوهای طنز
- دوبله انیمیشنها
- موشن گرافیک
کاربردهای مهم نریشن
در حال حاضر از نریشن در صنعت سینما و تلویزیون برای دوبله فیلمها و انیمیشنها، صداگذاری روی مستندها و... استفاده میشود. برای تولید برنامههای رادیویی هم از این تکنیک استفاده میکنند.
نریشن در حوزه تبلیغات هم بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. این روزها همه با تاثیر صدا روی افراد آشنا هستند و سعی دارند از این طریق، کسب و کار خودشان را تبلیغ کرده و برندشان را در ذهن مخاطبان ماندگار سازند.
افرادی که در حوزه تولید فیلمهای آموزشی فعالیت دارند هم برای افزایش فروش دورههای خود و همچنین تاثیرگذاری بیشتر آنها، از این تکنیک استفاده میکنند. به طور کلی هر جا که نیاز به گویندگی با یک صدای جذاب و دلنشین باشد، میتوان از این تکنیک استفاده کرد.
نریتور چه کسی است؟
کسی که از صدای خوبی برخوردار بوده و صد البته مهارتهای کافی در زمینه گویندگی را هم دارد، به عنوان نریتور شناخته میشود. نریتورها خانم یا آقا بوده و در رنج سنیهای مختلفی قرار دارند. حتی برخی از نریتورها از لهجه و گویشهای مختلفی هم برخوردارند تا بتوانند پروژههای متنوعی را به خوبی اجرا کرده و مخاطبان هدف را تحت تاثیر قرار دهند.
کسانی که به هر دلیلی نیاز به نریشن دارند، باید متناسب با پروژه خود از یک یا چند نریتور کمک بگیرند. برای مثال افرادی که برای یک شهر خاص محتوای صوتی تولید میکنند، باید از نریتورهای محلی کمک بگیرند که میتوانند با لهجه مردم همان منطقه صحبت کنند.
ویژگی های نریتور
اینطور نیست که هر کسی دارای صدای خوبی باشد، بتواند به عنوان نریتور فعالیت کند. گویندگی یک مهارت است و فعالیت در این حوزه نیاز به تخصص بالایی دارد. نریتورها میتوانند تمام حس و حال متن را در قالب صدا به مخاطب القا کنند. از این طریق، ذهن مخاطب را درگیر خواهند کرد. از جمله مهمترین ویژگیها و مهارتهای یک نریتور خوب، میتوان موارد زیر را نام برد:
داشتن علاقه و استعداد
بدون شک اولین و مهمترین ویژگی یک نریتور خوب، داشتن علاقه و استعداد در این زمینه است. متاسفانه به کرات دیده شده که افراد بدون داشتن علاقه و فقط صرفاً به این دلیل که صدای خوبی دارند، وارد این حوزه شدهاند. این افراد بعد از مدت کوتاهی متوجه میشوند که در کارشان هیچ پیشرفتی ندارند و نریشهایی که تولید میکنند، هیچ تاثیر خاصی روی مخاطب ندارد.
به قول معروف "آنچه از دل برون آید بر دل مینشیند." وقتی که یک گوینده بدون هیچ علاقهای اقدام به ساخت محتوای صوتی کند، آن محتوا حس و حال خاصی را به شنونده منتقل نخواهد کرد و واضح است که فقط یک متن خاص بدون هیچ شور و اشتیاقی بازگو و روخوانی میشود.
توانایی کنترل لحن صدا
یک نریتور حرفهای برای درگیر کردن مخاطب، به خوبی لحن صدای خود را تغییر خواهد داد. به این صورت که در بخش خاصی صدای خود را آرام کرده و به ناگهان با اوج گرفتن لحن صدایش، باعث ترشح آدرنالین در بدن شنونده میشود. این یکنواخت نبودن صدا، به محتوای صوتی جذابیت میبخشد و باعث حیرت مخاطب خواهد شد.
توانایی منتقل کردن احساسات
حس و حال هر متن و شخصیتهای داخل آن، بسیار متنوع خواهد بود. گوینده باید بتواند احساسات نهفته در متن را به مخاطب انتقال دهد. برای مثال اگر در یک کتاب صوتی، یکی از کاراکترها با عصبانیت جمله خاصی را بیان میکند، این عصبانیت باید در صدای گوینده کاملا پیدا باشد و شنونده آن را درک کند. یا زمانی که در متن غم خاصی نهفته است، گوینده باید عمق این اندوه را به مخاطب نشان دهد. تمامی این مهارتهاست که باعث متمایز شدن یک نریتور حرفهای از افرادی میشود که فقط صدای خوبی دارند.
توانایی تلفظ و ادا کردن درست کلمات
تمام نریتورها باید با تلفظ درست کلمات و اسامی آشنا باشند تا مخاطب سردرگم نشود. از همین رو نریتورهای حرفهای معمولا قبل از اجرا، متن را به خوبی میخوانند و اگر تلفظ درست کلمهای را ندانند، در مورد آن تحقیق خواهند کرد.
مراحل ساخت یک نریشن
معمولا برای ساخت یک نریشن، سه مرحله اصلی زیر طی میشود:
- مرحله اول: در ابتدا متن مورد نظر با همراهی یک تیم حرفهای که به خوبی با اصول نگارشی و قواعد زبان فارسی آشنا هستند، نگارش خواهد شد.
- مرحله دوم: در این مرحله یک یا چند نریتور، اجرای متن را به عهده میگیرند و فایل صوتی آن را ضبط خواهند کرد.
- مرحله سوم: در آخر هم فایل صوتی ویرایش میشود و افکتها یا موسیقی متن جذابی روی آن قرار میگیرد.
سفارش نریشن
صداها ماندگارترین تاثیر را روی مخاطبان شما خواهند داشت. شما می توانید با سفارش نریشن، کسب و کار خود را با صدایی دلنشین به دیگران معرفی کنید و از این طریق، بیشترین تاثیر را روی آنها داشته باشید. برای سفارش نریشن باید به دنبال بهترین نریتورها باشید که بتوانند با مهارت و صد البته صدای مخملی خود، اثری بینظیر خلق کنند. برای این منظور، میتوانید به وب سایت چکاوا نیز سر بزنید.
در این وب سایت، نریشنهای جذاب زیادی وجود دارند که به صورت رایگان در اختیار شما قرار گرفتهاند. البته اگر به یک نریشن اختصاصی نیاز دارید هم نگران نباشید؛ چرا که شما میتوانید از میان گویندگان این سایت، شخص مورد نظر خود را انتخاب کرده و بعد از آن، تولید نریشن سفارشی خود را به آنها بسپارید.
از دیگر خدمات پرطرفدار این مجموعه میتوان به مواردی همچون ساخت پادکست، دوبلوری، صدای اپراتور، پیشواز تلفن همراه و... اشاره کرد. برای ثبت سفارش خود کافیست متن مورد نظرتان را به صورت آنلاین برای این مجموعه ارسال کنید و بعد از انتخاب گوینده، هزینه آن را پرداخت نمایید. در نهایت هم فایل سفارشات را به صورت آنلاین تحویل میگیرید.
سخن پایانی
در این مطلب سعی کردیم در مورد نریشن و کاربردهای آن با شما صحبت کنیم. همانطور که متوجه شدید، نریشن یکی از بهترین راهها برای تولید محتوای صوتی و تاثیرگذاری روی مخاطبان است. این تکنیک در حوزههای مختلف و با اهداف متنوعی مورد استفاده قرار میگیرد و میتواند مزایای زیادی برای کسب و کارها به همراه داشته باشد.
اگر شما هم به هر دلیلی نیاز به یک محتوای صوتی با کیفیت دارید، حتما باید انجام این کار را به افراد حرفهای و کاربلد بسپارید که میتوانند با لحن صدای خود، در قلب و مغز مخاطب نفوذ کنند.
انتهای رپرتاژ آگهی