محمد مبارکی سهشنبه ۱۷ آذر در گردهمایی خانواده علوم اجتماعی، حول محور نقد خویشتن، به سوی یک علوم اجتماعی متکثر وروادار که با همکاری مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران( ایسپا) برگزار شد، با اشاره به اهمیت نقد درونگرا در علوماجتماعی، بیان کرد: یکی از اهداف این برنامه، طرح بحثهای تخصصی پیرامون نقد خویشتن و چالشهای تکثر و رواداری در علوماجتماعی است.
وی همچنین از تلاشهای مستمر دانشجویان و اساتید در برگزاری این برنامه قدردانی و تأکید کرد: هدف این برنامه، ایجاد فضایی برای گفتوگو و تحلیل علمی مسائل درونی جامعهشناسی بهویژه در کشور ماست.
مبارکی در ادامه با اشاره به چهار مرحله کلیدی رشد و تکامل جامعهشناسی در ایران، به تبیین تاریخچه این علم در کشور پرداخت و افزود: از جمله این مراحل میتوان به «مرحله آموزش»، «مرحله پژوهش»، «مرحله بحران» و «مرحله نقد و بررسی اجتماعی» اشاره کرد.
او بر لزوم توجه به چالشهای درونی این رشته در کنار نقد مسائل بیرونی تاکید کرد و افزود: در کنار نقد مسائل اجتماعی و اقتصادی بیرونی، اکنون زمان آن فرا رسیده که به نقد درونی ساختارهای علمی خود نیز بپردازیم.
مبارکی در ادامه با اشاره به تاریخچه علوم اجتماعی در ایران و مراحل مختلف تکامل این علم، تصریح کرد: از زمان ورود جامعهشناسی به ایران، این علم چهار مرحله اصلی را طی کرده است؛ مرحله اول؛ آموزش جامعهشناسی – که در آن دکتر غلامحسین صدیقی و دکتر مهدوی نقش ویژهای در تالیف کتابها و آموزش مفاهیم جامعهشناسی به دانشجویان داشتند، مرحله دوم؛ پژوهش جامعهشناسی – که با تاسیس موسسه مطالعات اجتماعی دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۷، تمرکز بر پژوهشهای علمی در این حوزه آغاز شد، مرحله سوم؛ بحران جامعهشناسی – که پس از انقلاب و به دلیل دیدگاههای بدبینانه نسبت به جامعهشناسی به عنوان یک علم غربی، فعالیتهای این حوزه با بحران روبهرو شد، مرحله چهارم؛ نقد و بررسی اجتماعی – که از دهه ۷۰ به بعد، جامعهشناسان به تحلیل و نقد ساختارهای اجتماعی پرداخته و انجمن جامعهشناسی ایران رشد و گسترش یافت.
وی در ادامه به وضعیت کنونی علوم اجتماعی در ایران اشاره کرد و گفت: امروزه ما وارد مرحله جدیدی از فعالیتهای جامعهشناسی شدهایم که به آن "نقد خویشتن" میگوییم. در این مرحله، در کنار نقد مسائل بیرونی مانند سیاست، اقتصاد و جامعه، لازم است که جامعهشناسان به نقد درونی ساختارهای خود بپردازند و مشکلات و چالشهای درونحوزهای خود را شناسایی کنند.
مبارکی همچنین افزود: این نقد درونی به ما کمک میکند که بهطور علمیتر به مشکلات جامعه خود نگاه کنیم و بتوانیم راهحلهای کاربردیتری برای توسعه و بهبود جامعه ایران ارائه دهیم.
بهگزارش ایسنا، این برنامه همچنین با برگزاری دو پنل تخصصی شامل پنل دانشجویی و پنل استادان همراه بود. در پنل دانشجویی، دانشجویان رشتههای جامعهشناسی و علوم اجتماعی به بحث و تبادل نظر درباره چالشهای علمی و اجتماعی پرداختند و نظرات خود را در مورد تکثر و رواداری در علوم اجتماعی مطرح کردند.
در پنل استادان، اساتید دانشگاهها و پژوهشگران برجسته به بررسی ابعاد مختلف نقد خویشتن و اهمیت آن در توسعه علمی و اجتماعی پرداختند.
انتهای پیام