مهرداد کیانی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به توسعه حمل و نقل پاک در شهر کرج اظهار کرد: کرج نخستین شهر ایران است که از اتوبوس برقی به صورت گسترده بهرهبرداری کرده است. خط اتوبوسهای تندرو برقی ظرف سه ماه ساخته و راهاندازی شد و اگر به مرکز شهر مراجعه کنید، استقبال چشمگیر شهروندان را خواهید دید. موضوعی که قبل از این اصلاً وجود نداشت.
وی افزود: اعتقاد ما این است که شهری توسعه پیدا میکند که حمل ونقل عمومی در دسترس، استاندارد و کارآمدی داشته باشد. تلاش این است که به این استاندارد نزدیک شویم.
کیانی درباره توسعه ناوگان اتوبوسرانی بیان کرد: در حال مذاکره برای خرید ناوگان جدید هستیم. ۴۰۰ میلیارد تومان نقد برای این موضوع اختصاص یافته و ۶۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز تأمین خواهد شد تا اتوبوسهای جدید خریداری شود.
شهردار کرج درباره اجرای فاز دوم بیآرتی افزود: اجرای فاز دوم معطل تأمین رام اتوبوسهاست. از نظر عمرانی مشکل خاصی وجود ندارد و به محض تأمین ناوگان، کار آغاز میشود.
وی درباره مسیر و طراحی فاز دوم گفت: در شهر کرج مشکلات زیرساختی وجود دارد که این مشکلات به راحتی قابل حل نیست و باید با تعامل با مردم و فرهنگ سازی، با آن کنار بیاییم.
کیانی خاطر نشان کرد: شهر کرج زمانی تنها ۳۵ هزار نفر جمعیت داشت، اما امروزه جمعیت آن بالای دو میلیون نفر است. در واقع عرض معابر همان است و امکان توسعه نیست.
شهردار کرج ادامه داد: بنابراین راهی جز کاهش وابستگی به خودروی شخصی و حرکت به سمت حمل و نقل عمومی، مترو و بیآرتی نداریم. این موضوع زمانبر است و نیاز به همراهی و مساعدت شهروندان واقدامات فرهنگی دارد.
وی درباره اینکه نوع بافت شهری چقدر اجازه توسعه حمل ونقل عمومی را میدهد، با اشاره به ویژگیهای منحصر به فرد شهر کرج گفت: کرج محدودیتهایی دارد که هیچ شهر دیگری در ایران با آن مواجه نیست. تبریز، اصفهان، شیراز و مشهد بر اساس یک الگوی تاریخی توسعه یافتهاند، اما کرج در دهه ۷۰ با پیوستن سه شهر مهرشهر، رجایی شهر و کرج به یک کلانشهر تبدیل شد.
شهردار کرج ادامه داد: در دهه ۹۰ نیز با مرکز استان شدن، حجم عظیمی از تقاضا به کرج سرازیر شد، بدون اینکه زیرساختها توسعه پیدا کند. اما در حال حاضر با اجرای مطالعات دانشگاهی، برنامههای اصلاحی در حال اجراست.
پروژههای عمرانی برای رفع گرههای ترافیکی
شهردار کرج با اشاره به پروژههای در دست اقدام افزود: یکی از بزرگترین مشکلات ترافیکی، میدان حصارک است که عملیات عمرانی آن آغاز شده و ظرف چند ماه آینده تکمیل میشود. همچنین در شیخآباد گره ترافیکی داریم که پروژه عمرانی آن تعریف شده و در حال اجراست.
وی افزود: در مورد گره ترافیکی کنارگذر مهرشهر همکاران ما مشغول کار هستند و هفته گذشته با دستور قضایی چند ملک واقع در مسیر تملک شد. در ورودی آتشگاه نیز پروژه عمرانی آغاز شده و در حال احداث است.
شهردار کرج با اشاره به برخی گرههای مهم که رفع شدهاند، بیان کرد: میدان جمهوری و موذن یکی از مشکلات و گرههای بزرگ ترافیکی بود که خوشبختانه حل شد.
کیانی افزود: شهر کرج شهری در حال توسعه شدید است و حجم عظیمی از مهاجرت به این شهر وارد میشود، اما توسعه زیرساختها با سرعت رشد جمعیت هماهنگ نیست. با این حال، در این دوره مدیریت شهری پروژههای متعدد اجرا شده و مردم نیز به این موضوع اذعان دارند.
انتهای پیام