محمدمهدی عبدالهی امروز چهارشنبه ۱۹ آذر در همایش قیر و آسفالت در شیراز با اشاره به سهم بالای راههای فارس در شبکه حملونقل کشور، تغییر رویکرد از حملونقل جادهای به ریلی و هوایی و استفاده از فناوریهای نوین قیر و آسفالت را ضروری دانست.
وی با بیان اینکه حملونقل در کشور بهصورت متوازن پیش نرفته افزود: ۹۵ درصد حملونقل کشور و استان فارس جادهای و خودرومحور است و تنها پنج درصد سهم حملونقل ریلی، هوایی و دریایی است. این تمرکز نامتوازن باعث افزایش تلفات جادهای و کاهش عمر راهها شده است؛ چون بیشترین تردد بار از جاده انجام میشود، درحالیکه اگر برنامهریزی درستتری انجام میشد، بخش قابلتوجهی از بار میتوانست توسط ریل جابهجا شود.
مدیرکل راه و شهرسازی فارس با اشاره به عمر کم آسفالت در کشور اظهار کرد: عمر متوسط آسفالت در کشور حدود سه سال است، درحالیکه در بسیاری از کشورها بیش از ۱۲ سال عمر میکند. این اختلاف نشاندهنده فرسودگی فناوریهای اجرا و دستگاههای تولید آسفالت است که باعث میشود کیفیت پخش و تولید آسفالت در استاندارد مطلوب نباشد.
عبداللهی با تأکید بر نقش قیر در افزایش طول عمر آسفالت گفت: قیرهای pg، قیرهای پلیمری و قیرهای اصلاحشده که اکنون توسط شرکت قیر هرمز پاسارگاد تأمین میشود، میتواند به افزایش پایداری، چسبندگی و دوام آسفالت کمک کند و طول عمر راهها را بهطور قابلتوجهی افزایش دهد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مصرف سالانه قیر در راههای فارس اشاره کرد و افزود: سالانه حدود ۵۰۰۰ تن قیر در راههای استان مصرف میشود و پنج هزار تن در بافتهای فرسوده البته نیاز ما بسیار بیشتر است اما محدودیت اعتباری اجازه افزایش را نمیدهد. بخش دیگر این مصرف در حوزه راهداری و دیگر توسط شهرداریها مصرف میشود.
مدیرکل راه و شهرسازی فارس با اشاره به ضرورت بهسازی و تعمیر بهموقع محورها گفت: اگر در سالهای ابتدایی آسیب مسیرها نسبت به بهسازی اقدام شود، هزینه آن یکسوم تا یکپنجم هزینه ترمیم پس از تخریب کامل خواهد بود. بنابراین استفاده از قیرهای اصلاحشده و پلیمری میتواند هزینه نگهداری محورها را به میزان قابلتوجهی کاهش دهد.
انتهای پیام