رئیس مرکز تخصصی صنعت فولاد دانشگاه تهران مطرح کرد

جرقه نوآوری در صنعت با اختصاص یکسال از دوره کارشناسی رشته‌های فنی به کارآموزی عملی

رئیس مرکز تخصصی صنعت فولاد دانشگاه تهران، اختصاص یکسال از دوره کارشناسی رشته‌های فنی و مهندسی به کارآموزی عملی را زمینه‌ساز بروز هرچه بیشتر خلاقیت و نوآوری‌ها و در نهایت تقویت‌کننده ارتباط صنعت و دانشگاه دانست.

به گزارش ایسنا، به کوشش مرکز تخصصی صنعت فولاد دانشگاه تهران شماری از دانشجویان مهندسی عمران این دانشگاه در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری از پروژه اسکلت فلزی الماس با هدف آشنایی با سازه‌های فولادی و بتونی، نحوه اتصالات، استفاده و اجرای مقاطع فولادی در بلند مرتبه‌سازی‌ها و پروژه‌های فولادی بازدید کردند.

دکتر امیررضا قیامی‌آزاد، دانشیار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تهران و رئیس مرکز تخصصی صنعت فولاد این دانشگاه در این بازدید با بیان این‌که دانشجویان در بازدید قبل با روش‌های تولید مقاطع فولادی، ساخت و تولید فولاد در کارخانه‌های شهرک صنعتی شمس‌آباد از نزدیک آشنا شدند، اظهار کرد: اکنون و در این بازدید دانشجویان از نزدیک با نحوه به‌کارگیری مقاطع فولادی، استفاده و اجرای آن در ساختمان‌ها و پروژه‌های فولادی آشنا شدند که به نوعی تکمیل‌کننده دروس سازه‌های فولادی برای مقطع کارشناسی و سازه‌های فولادی پیشرفته برای مقاطع ارشد و دکتری است.

وی با بیان این‌که دانشجویان در این بازدید از نزدیک مباحث نظری کلاس درس را مشاهده کردند، گفت: این بازدیدها کمک به درک بهتر مفاهیم نظری می‌کند به‌عنوان مبحث اتصالات در سازه‌های فولادی از موضوعات مهم در مهندسی عمران است که دانشجویان در این بازدید از نزدیک با این مبحث آشنا شدند.

این دانشیار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تهران با بیان این‌که این بازدید علمی در راستای تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت ساختمان‌سازی انجام شد، ادامه داد: از دیگر اهداف بازدیدهای دانشجویی آشنایی آن‌ها با محیط صنعتی و گفتمان صنعتکاران است و مقدمه‌ای برای ورود دانشجویان به محیط صنعت است.

دکتر قیامی‌آزاد، با اشاره به دیدار صنعتگران با حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی کاهش مدت زمان تحصیل دانشجویان فنی مهندسی از ۴ به ۳ سال را از موضوعات مطرح در این شورا برشمرد و افزود: به تعبیر حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه، دانشجویان رشته مهندسی طی ۳ سال مباحث نظری را در دانشگاه می‌آموزند و یکسال لباس رزم صنعت را می‌پوشند تا با محیط صنعت و کار در این محیط آشنا شوند.

حضور دانشجویان در بخش‌های مختلف کارگاهی و صنعتی راهی برای درک بهتر مباحث نظری

وی، با تأیید این موضوع و با بیان این‌که دانشجویان فنی مهندسی باید در بخش‌های مختلف کارگاهی و صنعتی حاضر شوند تا ضمن درک بهتر از مباحث نظری از نزدیک با محیط صنعتی آشنا شوند، گفت: طبق قوانین دانشگاه و به‌لحاظ حقوقی و قانونی این بازدید کاملاً اختیاری بود و الزامی به حضور دانشجو نبود و حتی برای این دانشجویان علاقه‌مند امتیازی هم قائل نمی‌شود اما با یکساله شدن دوره کار آموزی، دانشجو طی این یکسال ملزم می‌شود به‌عنوان مثال ماهانه یک بار از پروژه‌های مرتبط با رشته فنی خود بازدیدی داشته باشد که این موضوع می‌تواند به حل مشکل ارتباط دانشگاه با صنعت کمک کند.

رئیس مرکز تخصصی صنعت فولاد دانشگاه تهران، ادامه داد: پیرو جلسه با دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی هم به این موضوع ورود کرد و و این کاهش مدت تحصیل تئوری رشته‌های فنی مهندسی را مورد موافقت قرار گرفت امید می‌رود با ابلاغ این مصوبه مباحث تدریس شده از تئوری محض در برخی از دانشگاه‌ها خارج و دروس فنی و عملی به آن اضافه شود.

دکتر قیامی‌آزاد، با اشاره به طرح شدن مکرر این پرسش در دولت‌های مختلف که چرا دانشگاه نیاز صنعت را برطرف نمی‌کند؟ خاطرنشان کرد که در این‌باره نمی‌توان کسی را مقصر دانست همه با هم باید در حل این مسأله کوشا باشیم در این مقطع زمانی کاهش دوره کارشناسی رشته‌های فنی مهندسی از ۴ به ۳ سال و اختصاص یک‌سال آن به صنعت کمک‌کننده است.

وی، با تأکید مجدد بر ضرورت آشنایی دانشجویان با محیط‌های صنعتی و کارگاهی و مشکلات صنایع و بازدید از پروژه‌های مرتبط با رشته تحصیلی تخصصی برای درک بهتر مفاهیم نظری گفت: این به معنای استفاده بهینه از منابع انسانی کشور است.

استفاده از فناوری‌های روز دنیا در صنعت ساختمان‌سازی با ویرایش جدید آیین‌نامه ۲۸۰۰

در ادامه مهندس علیرضا دانشمند، مدیر این پروژه سازه فولادی و معاون فنی شرکت بین‌الملل ساختمان، با بیان این‌که پس از تحویل پروژه الماس به این گروه پیمانکار بخشی از اسکلت را اجرا کرده بود و ما توسط مشاور سازه‌ای کنترل محاسبات مجدد را انجام دادیم، گفت: هم‌اکنون هم با پیشرفت فیزیکی پروژه و اعمال برخی تغییرات در حال کنترل محاسبات جدید هستیم تا ساخت و اجرای این سازه فولادی مطابق علم روز انجام شود.

وی، با بیان این‌که این پروژه با آخرین ویرایش مبحث ۴ کنترل شده است، در ادامه خاطرنشان کرد که پروژه‌های بلند مرتبه‌سازی و برج‌های مسکونی و یا حتی تجاری یک موجود زنده است و باید همواره با فناوری‌های روز دنیا بازنگری شود تا سازه دوام و استحکام لازم را داشته باشد.

دانشمند، با بیان این‌که برای این پروژه و یا پروژه‌های نظیر آن همواره تیم‌های مهندسی به فکر طراحی و بازطراحی هستند و از فناوری‌های نوین بهره می‌برند، تصریح کرد: در پروژه‌های عظیم درباره نوع اسکلت، نوع طراحی و اتصالات و حتی کیفیت ساخت کنترل‌های کمی و کیفی انجام می‌شود و رعایت این نکات یک پروژه را خاص و منحصر به‌فرد می‌کند.

به گفته وی، هر چه پروژه مهندسی‌تر برنامه‌ریزی و اجرا شود خاص‌تر خواهد بود.

مهندس فربد حیدریان، مدیر عامل شرکت آلکام فولاد هم این پروژه را به‌لحاظ وسعت و ارتفاع از پروژه‌های شاخص پایتخت دانست که مهندسان در همه مراحل کوشیده‌اند به کمک علم روز دنیا آن‌را پیش ببرند.

وی، کنترل‌های شاقولی و نصب المان‌ها در پارت‌های بالا را در سازه‌های بلند مرتبه ضروری برشمرد و افزود: این پروژه در آغاز با ویرایش ۳ آیین‌نامه ۲۸۰۰ طراحی شده بود اما امروز با آخرین ویرایش(ویرایش ۴) این آیین‌نامه بازطراحی شده است که دانشجویان با همه این موارد از نزدیک آشنا شدند.

حیدریان، با بیان این‌که در این پروژه دست‌کم ۲۵ هزار تن سازه فولادی به‌کار گرفته شده است، خاطرنشان کرد: پروژه‌های شاخص حساسیت‌ها و سختگیری‌های خاص خود را دارد که دانشجویان مهندسی عمران دانشگاه تهران در این بازدید با آن‌ها آشنا شدند.

استفاده از فناوری‌های نوین در دیزاین سازه‌های فولادی

وی، دیزاین را از فناوری‌های به‌کار رفته در سازه‌های فولادی دانست و گفت: ایران از کشورهای پیشرو در حوزه فولاد در منطقه و جهان است و پروژه‌های شاخصی در کشور در این حوزه اجرا شده است چون در ایران فولاد به‌وفور تولید می‌شود و کارخانجات تولید فولاد و نورد فراوانی وجود دارد.

حیدریان، با بیان این‌که اکثر ساختمان‌های کشورهای همسایه سازه بتون دارند، در ادامه این کشورها را از نظر تکنولوژی طراحی، ساخت و اجرا در سازه‌های فولادی از ایران عقب‌تر عنوان و خاطرنشان کرد که ایران در حوزه تولید ورق‌های عریض و پروفیل‌ها در منطقه و جهان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و در این حوزه می‌توان به موضوع صادرات سازه‌های فولادی به‌صورت جدی اندیشید.

وی، با بیان این‌که سازه‌های فولادی به علل مختلفی چون کیفیت اجرا و مقاومت بیشتر در برابر زلزله برتری بیشتری نسبت به سازه‌های بتونی دارد، افزود: متریال اصلی سازه‌های بتونی در بچینگ یا کارگاهی در سطح شهر انجام می‌شود اما در سازه‌های فولادی فلز و المان‌های اولیه آن از کارخانجات معتبر کشور تهیه و تأمین و در کارخانجات به محصولات متنوع فولادی تبدیل می‌شود.

حیدریان، با بیان این‌که کیفیت این سازه‌ها(فولادی) در کارخانجات متفاوت از سازه‌های بتونی است، در ادامه تصریح کرد: اسکلت‌های فلزی در کارخانجات تحت نظارت کنترل‌های کیفیت با سخت‌گیری‌های مختلفی ساخته می‌شوند تا مقاومت لازم در برابر زلزله را داشته باشند که دانشجویان طی این بازدیدها با همه این موارد آشنا شده‌اند.

وی، از دیگر موضوعات مطرح و تفاوت سازه‌های بتونی و فولادی را میزان مصرف آب آن‌ها دانست و خاطرنشان کرد: برای ساخت یک سازه بتونی مقادیر فراوانی از آب شرب شهری استفاده می‌شود اما برای سازه فولادی عموماً از آب دریاها استحصال و وارد چرخه تولید می‌شود که سازه فولادی از این نظر هم بر سازه بتونی برتری دارد.

حساسیت دانشجویان به مباحث درسی پس از بازدیدهای علمی افزایش می‌یابد

سروش کریمی، دانشجوی ترم سوم کارشناسی ارشد مهندسی عمران دانشگاه تهران با گرایش سازه برگزاری این بازدیدها را در درک بهتر مفاهیم نظری سودمند دانست و خاطرنشان کرد که مباحث طراحی سازه فولادی عمدتاً تئوری است اما با شرکت در این بازدیدها حساسیت دانشجو به مباحث علمی بیشتر می‌شود و علاقه بیشتری نسبت به یادگیری پیدا می‌کند.

وی گفت: در مقطع کارشناسی ارشد تاکنون در خصوص اتصالات سازه‌های فولادی پیشرفته چیزی ندیده بودم اما در این بازدید ضمن مشاهده از نزدیک اتصالات سازه‌های فولادی با موضوعات دیگری چون سیستم باربری جانبی، اتصالات و جوش تست کنترل جوش و ...  آشنا شدم که پیش از این ندیده بودم.

کریمی، تصریح کرد: در این بازدید مهندس طراح نقشه‌ها و رئیس کارگاه اطلاعات مفیدی را در اختیار دانشجویان قرار داد.

بازدیدهای علمی به درک بهتر مفاهیم و ماندگاری دروس کمک می‌کند

کیانا احمدی، دانشجوی ترم ۵ مهندسی عمران دانشگاه تهران هم با اعتقاد به این‌که این بازدیدها ضمن کمک به درک بهتر مفاهیم به ماندگاری دروس هم کمک می‌کند، گفت: در این بازدید به نکات ریزی برخوردیم که شاید در مباحث تئوری تأکید زیادی بر آن‌ها نمی‌شد اما در سازه‌های فولادی حائز اهمیت است.

وی با بیان این‌که در کلاس‌های درسی بیشتر روی محاسبات تأکید دارند در ادامه افزود: در این بازدید درباره نحوه آرماتوربندی و ... با موضوعات مختلفی آشنا شدیم به‌عبارتی خلأهای ذهنی ما پر و دیدمان به مباحث درسی بازتر شد.

احمدی، استمرار برگزاری برنامه‌ریزی‌شده این قبیل بازدیدها را خواستار شد.

امیرحسین شمسیان، دانشجوی ترم ۷ کارشناسی مهندسی عمران دانشگاه تهران، هم با بیان این‌که با این بازدیدها درک و احساس دانشجو نسبت به آن‌چه می‌خواند کامل‌تر می‌شود، گفت: این خود مانعی برای مهاجرت افراد به دیگر کشورها خواهد بود.

آشنایی با صنعت مرتبط با رشته تحصیلی مانعی برای مهاجرت دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی است

وی با بیان این‌که با مشاهده صورتحساب‌های مالی دید دانشجو به حرفه آینده‌اش تغییر می‌کند، افزود: در دیگر کشورها مباحث تئوریک دانشگاه‌ها در جهت رفع دغدغه و نیازهای صنعت است که در ایران هم باید چنین باشد. با درک درست دانشجو از رشته تحصیلی خود و کاربرد آن در صنعت از سرخوردگی و متعاقب آن مهاجرت کاسته و  دانشجو بیشتر برروی کار و درس خود متمرکز می‌شود.

شمسیان خاطرنشان کرد: این بازدیدها در برطرف کردن فاصله صنعت و دانشگاه هم کمک‌کننده است در این بازدیدها، دیدن اسکلت فلزی، پیچ و مهره و ... از نزدیک بسیار در یادگیری بهتر موثر است.

وی، تنها یک بازدید را کافی ندانست و عنوان کرد که در این بازدیدها باید چرخه کامل زنجیره فولاد دیده شود تا دانشجو جایگاه خود را در این چرخه بیابد هر بازدیدی دریچه‌ای برای ورود به صنعت محسوب می‌شود و پس از آن دانشجو خودش به‌دنبال کارآموزی و کار در محیط صنعتی خواهد بود.    

در پایان دانشجویان مهندسی عمران دانشگاه تهران از شرکت بتون البرز هم بازدیدی داشتند و در جریان روند تولید بتون و نکات بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست( Health, Safety and Environment) در این صنعت قرار گرفتند.

 انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۹ آذر ۱۴۰۴ / ۱۲:۴۳
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1404091912686
  • خبرنگار :