آیتالله لطفالله دژکام امروز جمعه، ۲۱ آذر در خطبههای نماز جمعه شیراز در پیشرو بودن سالروز شهید آیتالله مفتح اشاره و اظهار کرد: این شهید سعید هم در حوزه علمیه توفیق تربیت شاگردان برجسته داشت و هم در دانشگاه به مقام استادی نایل شد و در هر دو سنگر، منشأ خیر و برکت و بیداری امت اسلامی بود. این روز به نام «روز وحدت حوزه و دانشگاه» نامگذاری شده است؛ امری که قطعاً باید در گام دوم انقلاب اسلامی برای تحقق آن در همه سطوح و افقها تلاش کنیم.
وی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه، ضرورتی حیاتی برای حرکت امت اسلامی به سوی تمدنسازی نوین اسلامی است، افزود: اگر هدف ما برپایی تمدن نوین اسلامی در جهان است، آبشخور این تمدن باید حوزه علمیه و دانشگاه اسلامی باشد. اگر این دو بال با هم پرواز نکنند و پای کار نباشند، تلاشهای دیگران به ثمر نخواهد رسید.
امام جمعه شیراز افزود: لازم است مسیر مبارکی که پیش از انقلاب با مجاهدت بزرگانی چون شهید آیتالله مطهری و شهید مفتح و امثال ایشان در سالهای پیش از انقلاب آغاز شد، با جدیت ادامه یابد تا به نقطه مطلوب، یعنی برپایی تمدن نوین اسلامی، برسیم.
پژوهشها باید گرهای از مشکلات جامعه را بگشاید
وی همچنین به در پیشرو بودن روز پژوهش در ۲۵ آذر اشاره و اظهار کرد: پژوهشهای ما در حوزه و دانشگاه باید در جهت تحقق همین اهداف والای دینی و تمدنی باشد. گاه پژوهشگران قلم به دست میگیرند، در آزمایشگاهها جمعبندی میکنند و طرحهای پژوهشی انجام میدهند و نتایج ارزشمندی ارائه میکنند اما متأسفانه بخش قابل توجهی از این دستاوردها بیش از آنکه گرهای از مشکلات امت اسلامی بگشاید، در خدمت پیشبرد تمدن غربی است.
آیتالله دژکام ادامه داد: البته غرب برای جذب استعدادهای ما برنامهریزی مرتب و دقیق کردهاند، جوایز ویژه برای مقالات، نمایهسازی در پایگاههای خودشان و تبلیغ اینکه افتخار است چند مقاله در مجلات و پایگاههای استنادی آنها منتشر شود. ما منکر ارزش این فعالیتهای پژوهشی نیستیم، اما این فعالیتها در حل مشکلات کشور و امت خودمان تأثیر چندانی ندارد و بیشترین سود را دیگران میبرند. گلچینی از دانشجویان و پژوهشگران نخبه ما انجام میدهند، بورسیه میدهند و استعدادها را جذب میکنند.
عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: البته این موضوع در مراکز عالی تصمیمگیری نظام نیز پیگیری شده است، اما همچنان انتظار داریم در نظام ارتقاء اساتید و امتیازدهی پژوهشی، برنامهریزی شود که اولویت با پژوهشهایی باشد که بیش از آنکه به درد دیگران بخورد، مشکلات کشور خودمان را حل کند. این همان مسیری است که ما را به تمدن نوین اسلامی و عزت و عظمت روزافزون ایران و امت اسلامی میرساند.
وی در ادامه سخنان خود با طرح این سئوال که اگر قرار است وحدت داشته باشیم و به پیشرفت کشور و امت اسلامی بیندیشیم، بستر اصلی این حرکت چیست، گفت: در این مجال میخواهیم ادبیات تقریباً ۶۰ الی ۷۰ ساله در میان نسل انقلابی را کمی به چالش بکشم. در این مدت، بین افراد انقلابی اوج مطالبه ما «عدالت» بود؛ عدالت البته ارزشی والا و غیرقابل انکار است، اما ادبیات قرآن و ادبیات اصیل ایرانی چیزی فراتر و عمیقتر از عدالت در خود دارد که ما کمتر به آن پرداختهایم که من میخواهم آن را «مهرورزی» بنامم.
وی با یادآوری ابیاتی از حافظ و سعدی در خصوص مهرورزی که از قرآن برگرفتهاند، تأکید کرد: مهرورزی پیامبر(ص)، قرآن و حافظ و سعدی، مهرورزی انقلاب و شهدای ماست. در ادبیات انقلابی ما مهر ورزی جای لازم خود را پیدا نکرده است چون تحت تأثیر جریانهای چپ، بیش از مهرورزی بر عدالت تأکید شد؛ حال آنکه تا مهرورزی نباشد، عدالت هم بهطور کامل استقرار نمییابد.
عدالت، گمشده بشریت امروز
آیتالله دژکام با بیان اینکه حکمرانی در شیراز بر پایه مهرورزی است، تصریح کرد: امروز بشریت حتی عدالت را هم فراموش کرده است. اگر عدالت بود، چرا بر سر مردم مظلوم غزه این مصیبتها میآید؟ اگر عدالت بود، چرا قلدران عالم در گوشهوکنار دنیا تهدید میکنند که «یا تسلیم شوید یا شما را نابود میکنم»؟
وی با تصریح اینکه مهرورزی فریاد و پیام انقلاب، قرآن، امام راحل، رهبر معظم انقلاب و شهدای ماست، گفت: همین مهرورزی کار عالم را به صلاح میکند، کودکان مظلوم غزه را نجات میدهد و گرسنگی و ظلم را از جهان ریشهکن میسازد.
امام جمعه شیراز خطاب به عموم مردم تأکید کرد: اگر هیچکس به شما رحم نکند، حداقل خودمان به یکدیگر رحم کنیم. بانوان ما که خانههای خود را با محبت و رحمت میچرخانند، این محبت را در جامعه هم گسترش دهند.
وی با تأکید بر اینکه باید به یتیمان، نیازمندان و گرفتاران کمک کنیم، از کاسبان خواست تا با مردم مهربان باشند و تا جایی که میتوانند به افراد کم بضاعت تخفیف ارائه دهند چرا که هر چقدر به خلق خدا رحم کنیم، خداوند هم چندین برابر رحم را به ما خواهد کرد.
آیتالله دژکام با بیان اینکه برخی گمان میکنند، برای رهایی از مشکلات باید به غیر از خدا پناه برد تا نتیجه رسید، گفت: در اوج فشارهای مستکبران برخی میگویند دست تسلیم بالا ببریم و کار را تمام کنیم. اینان گمان میکنند که اگر در برابر ظالمان و مستکبران تسلیم شوند، به مقصود میرسند، در حالی که نخستین کار چنین کسی، تباه کردن عاقبت خویش است و نباید به غیر از خدا امید داشته باشیم.
انتهای پیام