پژوهش کاربردی در اولویت برنامه‌های هفته پژوهش انجمن علمی رباتیک دانشگاه شاهد

انجمن علمی رباتیک دانشگاه شاهد تهران در هفته پژوهش مجموعه‌ای از کارگاه‌های آموزشی، نشست‌های علمی، نمایشگاه پروژه‌های دانشجویی و مسابقات نوآورانه برگزار می‌کند تا دانشجویان مهارت‌های پژوهش کاربردی و حل مسائل واقعی مهندسی را تقویت کرده و فرصت مشارکت فعال در پروژه‌های علمی و فناورانه پیدا کنند.

محمد امین علینقی حسین، دبیر انجمن علمی رباتیک دانشگاه شاهد در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برنامه‌های هفته پژوهش اظهار کرد: انجمن علمی رباتیک با بیش از ۲۰ سال سابقه فعالیت، مجموعه‌ای از برنامه‌های تخصصی شامل کارگاه‌های آموزشی، نشست‌های علمی، نمایشگاه پروژه‌های دانشجویی و چالش‌ها و مسابقات نوآورانه پیش‌بینی کرده است. محور اصلی برنامه‌ها تقویت پژوهش کاربردی و توانمندسازی دانشجویان در حل مسائل واقعی حوزه مهندسی است.

وی با اشاره به کاهش فعالیت انجمن در دوران کرونا، تاکید کرد؛ هدف امسال بازفعال‌سازی تدریجی انجمن، افزایش برنامه‌ها و بازگشت به سطح پیشین فعالیت‌هاست. مهم‌ترین چالش دانشجویان برای ورود به فعالیت‌های پژوهشی، نبود مسیر هموار و محدودیت زمانی است و بسیاری از دانشجویان، به‌ویژه ساکنان تهران، به دلیل طولانی بودن مسیر رفت‌وآمد، زمان کافی برای مشارکت منسجم در پژوهش ندارند.

علینقی حسین درباره حمایت دانشگاه گفت: با وجود تلاش‌های انجام‌شده، میزان حمایت‌ها برای انجمن‌ها به‌ویژه در حوزه‌های تخصصی مانند رباتیک، کافی و پایدار نیست. مهم‌ترین خلأها شامل کمبود حمایت مالی مشخص و سالانه، دسترسی محدود به تجهیزات تخصصی جدید و محدودیت زمانی ناشی از برنامه‌ریزی آموزشی فشرده است. افزایش حمایت مالی از انجمن‌های علمی تأثیر مستقیمی بر کیفیت پروژه‌ها و سطح مشارکت دانشجویان دارد.

وی گفت: بخشی از فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان منجر به تولید نمونه‌های اولیه، پروژه‌های کاربردی و ارائه راه‌حل‌های عملی شده است. پیشینه انجمن در کسب مقام‌های برتر ملی و بین‌المللی نشان‌دهنده ظرفیت بالای دانشجویان در پژوهش کاربردی است و برنامه انجمن همچون گذشته شرکت در مسابقات جهانی و کسب مقام اول را دنبال می‌کند.

دبیر انجمن علمی رباتیک درباره تمرکز هفته پژوهش امسال گفت: هدف اصلی تقویت مهارت حل مسئله، پژوهش کاربردی، کار تیمی و یادگیری مبتنی بر پروژه است و مسیر پژوهش برای دانشجویان شفاف‌تر، قابل‌دسترس‌تر و عملی‌تر خواهد شد. موانعی مانند نبود زمان کافی، طولانی بودن مسیر رفت‌وآمد، تجهیزات محدود، حمایت مالی کم و ساختار آموزشی غیرمنعطف باعث دلسردی دانشجویان می‌شود و ارائه تجربه‌های موفق اولیه و حمایت‌های پایدار می‌تواند انگیزه پژوهشی را دوباره تقویت کند.

وی درباره اصلاح ساختار آموزشی دانشگاه گفت: با توجه به وجود چندین مرکز نوآوری و کارآفرینی، پیشنهاد شده کلاس‌های سه‌واحدی به جای دو نشست یک‌ساعته و ۷ دقیقه‌ای، در قالب سه نشست یک‌ساعته برگزار شوند. کلاس‌های دو واحدی در یک نشست ۹۰ دقیقه‌ای و درس‌های یک‌واحدی غیرعملی در یک نشست یک‌ساعته ارائه شوند. درس‌های کارگاهی و آزمایشگاهی همان ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه باقی بمانند. این تغییرات موجب آزاد شدن زمان قابل توجهی در هفته می‌شود تا دانشجویان بتوانند در پژوهش، مهارت‌آموزی، پروژه‌های فناورانه و فعالیت‌های انجمنی مشارکت فعال‌تری داشته باشند.

دبیر انجمن علمی رباتیک دانشگاه شاهد در پایان خاطرنشان کرد: با وجود شرایط پس از کرونا، انجمن توانسته فعالیت‌های پژوهشی را مجدداً احیا و منسجم کند و اجرای پروژه‌هایی مانند بوت‌کمپ پهپادسازی شاهد، جذب و آموزش دانشجویان جدید و بازسازی شبکه ارتباطی با اساتید، فارغ‌التحصیلان و پیشکسوتان تیم امید از مهم‌ترین دستاوردها بوده و هدف انجمن بازگشت به دوره اوج فعالیت و حضور قدرتمند در مسابقات ملی و بین‌المللی است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۳ آذر ۱۴۰۴ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1404092314969
  • خبرنگار : 71928