مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها:

۸۰ درصد فرودگاه‌های کشور زیر یک میلیون مسافر دارند

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت:۸۰ درصد فرودگاه‌ها در کشور زیر یک میلیون مسافر دارند و برای اقتصادی کردن آنها نیاز است سایر بخش های صنعتی به آنها کمک کنند.

به گزارش ایسنا، محمد امیرانی در نهمین نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک با بیان اینکه شرکت فرودگاه‌ها دو ماموریت اصلی دارند، گفت: تنها شرکتی هستیم که هدایت و کنترل پروازها در  سراسر کشور را بر عهده داریم. همچنین ۵۶ فرودگاه مالکیتی داریم و ارائه خدمت به ایرلاین‌ها و مردم در این ۵۶ فرودگاه از دیگر وظایف شرکت فرودگاه ها  است.

وی افزود: سال گذشته  حدود ۱۵.۸ همت درآمد داشتیم که ۷۳درصد از طریق راه‌های هوایی و پروازهای عبوری بود و ۲۷ تا ۳۰درصد از آن با ارائه خدمت در فرودگاه‌ها حاصل شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران تصریح کرد:یکی از وظایفی که مقام عالی وزارت بر عهده شرکت فرودگاه‌ها گذاشتند این بود که سمت اقتصادی کردن فرودگاه ها برویم. تمام توان خود را گذاشتیم که فرودگاه ها را اقتصادی کنیم. از ۵۶ فرودگاه در سال ۱۴۰۳، ۵۵ فرودگاه زیانده و یک فرودگاه سودده بود. با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بنا داریم که سایر فرودگاه‌ها هم به بخش سودده اضافه شوند.

وی بیان کرد: اقتصادی کردن فرودگاه‌هایی که زیر یک میلیون مسافر در سال دارند کار سختی است، اما فرودگاه‌هایی که بیش از یک میلیون مسافر دارند به راحتی می توانند اقتصادی شوند. ۸۰ درصد فرودگاه‌ها در کشور زیر یک میلون مسافر دارند و نیازمند کمک از سایر بخش‌های صنعتی هستند که این اقدام انجام شده است.

امیرانی با اشاره به اینکه بر اساس آیین‌نامه‌ها می‌توانیم برخی از فرودگاه‌ها را از طریق بخش خصوصی  به سرمایه‌گذار واگذار کنیم، اظهار کرد: در تلاشیم فرودگاه‌هایی که این قابلیت را دارند احصا کنیم. واگذاری مدیریت و بهره برداری را از یک یا دو فرودگاه شروع خواهیم کرد.

معاون وزیر راه همچنین عنوان کرد: با وجود تحریم ها تهیه تجهیزات مختلف از جمله ابزارآلات دقیق فرود و ...در دستور کار قرار گرفته است. امسال شاهد نصب اولین رادار بومی در اهواز و نصب رادار در شیراز بودیم. یکی از باندهای فرودگاه مشهد به زودی تجهیز خواهد شد. تهیه تجهیزات دیگر مانند سوئیچینگ و مخابراتی در دستور کار قرار گرفته است. یکی از مهمترین تجهیزات سیستم اتوماسیون مرکز کنترل کشور است که در این راستا اقدام خوبی انجام شده است ‌و امیدوارم در فاصله کوتاه مدت شش ماهه اتوماسیون مرکز کنترل کشور نهایی شود و شاهد انعقاد قرار داد آن باشیم.

وی همچنین به نگهداشت نیروی انسانی نیز اشاره کرد و گفت: در صنعت هوانوردی با توجه به مهارت و تخصصی که وجود دارد بحث مهاجرت بسیار مطرح بود. تلاش کردیم در بحث نگهداشت نیروها با استفاده از منابع داخلی شرکت اقدام کنیم. سه هفته گذشته شاهد این بودیم که شرکت فرودگاه‌ها دارای قانون خاص می‌شود. ابتدای سال آتی شاهد این خواهیم بود که شرکت فرودگاه‌ها بر اساس آیین نامه هیات وزیران پرداخت حقوق و دستمزد را خواهد داشت. قرار نیست بدون چارچوب دستمزد را بالا ببریم بلکه این موضوع برای کسانی است که دارای مهارت و توانمندی خاصی هستند.

امیرانی  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه برنامه ای برای  توسعه ترمینال فرودگاه مهرآباد دارید،گفت: یکی از مشکلات موجود تعدد ترمینال‌ها و فاصله زیاد بین آنها است. بنا داریم یک ترمینال به صورت متمرکز احداث کنیم. البته در این بخش چالش هایی هم وجود دارد زیرا ۹۰ هکتار از این اراضی متعلق به نیروی هوایی و ۹ هکتار دیگر در اختیار گمرک است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها تصریح کرد: پیش از این در معاونت حقوقی ریاست جمهوری صورت جلسه‌ای به این منظور برگزار و مقرر شد ساختمان‌های گمرک را در ازای ساختمانی که شرکت فرودگاه‌ها در بزرگراه حکیم دارد تهاتر کنیم. با این حال تاکنون موفق به آماده‌سازی این ساختمان نشده‌ایم و تخلیه ساختمان‌های گمرک نیز انجام نشده است. همچنین در بحث ۹۰ هکتاری اراضی متعلق به نیرو هوایی نیز به دنبال توافق هستیم تا این اراضی را در اختیار بگیریم.

وی با اشاره به اینکه ساخت این پروژه حداقل پنج سال به طول خواهد انجامید و ۵۰ همت هزینه ساخت آن می‌شود، افزود: که این مهم بدون سرمایه‌گذار ممکن نیست.

امیرانی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص درآمد شرکت فرودگاه ها نیز گفت: درآمد این شرکت  سال گذشته ۱۳ همت بود. اما با وقوع جنگ ۱۲ روزه  و بسته شدن فرودگاه‌های کشور، درآمدهای ۹ ماهه امسال ما در مقایسه با سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به دلیل کاهش درآمد شرکت‌ها و همچنین جبران خسارت‌های وارده به فرودگاه‌های آسیب دیده در جنگ، افزایش تعرفه خدمات فرودگاهی را که از سال ۹۴ تاکنون اصلاح نشده بود در دستور کار داریم و امیدواریم از این طریق شاهد افزایش درآمد فرودگاه‌ها باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه ۷۰ درصد پروازهای کشور از سه فرودگاه اصلی انجام می‌شود، اظهار کرد: این نشان می دهد که شبکه پروازی کشور کامل نشده است. در حقیقتت معتقدم مشکل از وجود فرودگاه در کشور نیست و به جای اینکه فرودگاه‌ها را تعطیل کنیم، باید شبکه پروازی را کامل کنیم.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۴ آذر ۱۴۰۴ / ۱۵:۰۷
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1404092416086
  • خبرنگار : 71553

برچسب‌ها