سعید ساکت، امروز چهارشنبه ۲۶ آذر در هشتادوچهارمین ویژهبرنامه «به احترام مردم اصفهان» با محوریت آیین رونمایی از نخستین ناوگان اتوبوسهای برقی در کلانشهر اصفهان اظهار کرد: استفاده از اتوبوس برقی صرفاً جایگزینی یک اتوبوس دیزلی با یک وسیله نقلیه جدید نیست و نباید آن را تنها یک تغییر فیزیکی در فرایند حملونقل دانست، بلکه در این مسیر یک تغییر نگرش عمیق و راهبردی اتفاق افتاده است؛ به همین دلیل بهدرستی از واژه «رسیدن به خیر» استفاده میشود.
وی افزود: انجام تکالیف مجموعه مدیریت شهری در امتداد وظایفی است که در حوزه هوای پاک بر عهده دارد. این مسیر، مطالبهگری از ۱۷ دستگاه متولی در سند جامع کاهش آلودگی هوا است که مکلف هستند گامهای عینی و عملیاتی برای بهبود هوای این کلانشهر شایسته و میراثی بردارند.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان بیان کرد: این اقدام رسیدن به خدمات مبتنیبر تکریم شهروندان و الگویی از خدمترسانی مبتنیبر فعالیت ناوگان حملونقل عمومی است؛ ناوگانی که امروز بیش از ۴۰۰ هزار نفر در عرصههای مختلف از خدمات آن استفاده میکنند و در قالب ۱۰۷ خط تخصصی، بیش از ۹۰۰ کیلومتر مسیر را روزانه طی کرده و در سه هزار ایستگاه اتوبوسی سطح شهر به شهروندان خدمترسانی میکند.
ساکت با اشاره به دسترسی مناسب شهروندان به ایستگاههای اتوبوس گفت: براساس مطالعات انجامشده، بیش از ۹۲ درصد شهروندان اصفهانی در فاصله ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر به یک ایستگاه اتوبوس دسترسی دارند و این اراده وجود دارد که ظرفیتهای خدمتی شرکت اتوبوسرانی همچنان ارتقا یابد تا شهروندان بیشتری در این چرخه قرار بگیرند.
وی ادامه داد: امروز شاهد اراده شهرداری اصفهان هستیم که در قالب یک بسته ۴۰۰۰ میلیارد ریالی، ظرفیتسازی لازم انجام شده و نخستین قرارداد ناوگان اتوبوسهای برقی به ثمر نشسته است، اما این گام، آغاز مسیر ماست.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان افزود: در گام بعدی، پیگیری ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی در دستور کار قرار دارد و این موضوع در جلسات کمیسیون تلفیق مطرح شده است تا با پیگیری مستمر، این برنامهریزی به اثربخشی مطلوب برسد.
ساکت با اشاره به دستاوردهای زیستمحیطی این طرح تصریح کرد: تنها همین تعداد اتوبوس برقی که امروز رونمایی میشود، سالانه بیش از یک میلیون لیتر صرفهجویی در مصرف گازوئیل به همراه دارد و موجب کاهش ۵۰۰ تن از انواع آلایندهها از جمله دیاکسیدکربن میشود و اگر این عدد به ظرفیتهای بالاتر برسد، باید ضریب ۵۰ به این ارقام اضافه کرد تا میزان اثربخشی آن بهطور ملموستری مشاهده شود.
وی خاطرنشان کرد: این گذر از یک نسل به نسل دیگر در امتداد اراده هوشمندسازی و برقیسازی در حال وقوع است. پس از ورود ۱۸۰ دستگاه تاکسی برقی به ناوگان حملونقل شهر، امروز شاهد تکمیل این زنجیره با اتوبوسهای برقی هستیم و خدمات سازمانهای حملونقل ریلی، تاکسیرانی، اتوبوسرانی و پایانهها نیز در همین راستا در حال ارائه است.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به توسعه زیرساختهای مرتبط با خودروهای برقی اظهار کرد: تاکنون بیش از ۷۶ ایستگاه شارژ خودروهای برقی در شهر فعال شده و این عدد تا پایان سال به ۱۰۰ ایستگاه خواهد رسید. در کنار آن، توسعه اسکوترهای برقی، دوچرخههای برقی و موتورسیکلتهای برقی نیز در دستور کار قرار دارد و شهرداری اصفهان آمادگی دارد در صورت اعتماد نهادهای سیاستگذار ملی، در حوزه برقیسازی موتورسیکلتها نیز نقش مؤثری ایفا کند.
ساکت از تشکیل قرارگاه مشترک کاهش تلفات موتورسیکلتسواران خبر داد و گفت: با دستور شهردار، قرارگاهی با همکاری شهرداری و پلیس راهور تشکیل شده تا بهصورت ویژه روی کاهش جانباختگان موتورسیکلتسوار کار شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان در موضوع پایدارسازی برق تقاطعها نیز موفق شده است در مدت هشت ماه، بیش از ۹۰ درصد تقاطعهای شهر را پایدار کند که بالاترین میزان پایداری در کشور محسوب میشود. در مسیر برقیسازی، نه دچار هیجانزدگی شدهایم و نه گامهای غیرقابل توسعه برداشتهایم، بلکه این مسیر براساس یک مدل منطقی و برنامهمحور پیش رفته و این اقدام، نخستین گام نهضت هوشمندسازی و برقیسازی حملونقل عمومی در شهر اصفهان است.
انتهای پیام