مهدی جمالینژاد، در نشستی با اعضای بسیج اساتید این استان، رویکرد جدیدی برای تعامل مؤثر دانشگاه و دستگاه اجرایی ارائه و بر تغییر نقش استادان از منتقد صرف به همکار و مسئلهحلکن در کنار دولت تأکید و اظهار کرد: استانداری، دانشگاه را بازوی تصمیمسازی خود میداند و براساس این طرح، نقش رسمی استاد مسئلهحلکن با انعقاد تفاهمنامههای مسئلهمحور و انتصاب اساتید معین برای پروژههای اولویتدار استان تعریف میشود که خروجی این همکاری، تصمیمسازی علمی در کنار تصمیمگیری اجرایی عنوان شده است.
وی افزود: از جمله مکانیسمهای اجرایی این همکاری، ایجاد بانک مسائل اولویتدار استان اصفهان است که طی آن ۲۰ تا ۳۰ مسئله فوری از جمله آب، فرونشست زمین، گردشگری و اشتغال دانشآموختگان، احصا و به تیمهای بینرشتهای از استادان واگذار میشود.
استاندار اصفهان ادامه داد: هدف از این اقدام، پایان دادن به پژوهشهای پراکنده و غیرکاربردی اعلام شده است.
جمالینژاد گفت: قرارگاه علم و حکمرانی استان با ترکیب استانداری، بسیج اساتید و دانشگاهها راهاندازی میشود تا با جلسات منظم ماهانه، اتصال پایدار علم به مدیریت استان فراهم شود.
وی بیان کرد: در مدل جدید تأمین مالی نیز، تأکید بر استفاده از مسئولیت اجتماعی صنایع و پرداخت بر اساس نتیجه و اثر پروژههاست.
استاندار اصفهان بهرهگیری از هوش مصنوعی و فناوریهای نو را از دیگر محورها برشمرد و گفت: اصفهان میتواند پایلوت حکمرانی هوشمند در کشور شود.
به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی استانداری اصفهان در روز جمعه ۲۸ آذر، وی خواستار نقشآفرینی اساتید در گفتمانسازی اجتماعی و تولید محتوای علمی سادهفهم برای کاهش شکاف دولت و مردم شد.
استاندار اصفهان بر میدان دادن به نسل جوان هیئت علمی و ایجاد اتاق فکر جوانان دانشگاهی نیز تأکید کرد و گفت: نظام ارزیابی جدیدی برای سنجش اثرگذاری واقعی اساتید در حل مسائل استان و تقدیر از آنان طراحی خواهد شد. پژوهش بدون اثر اجتماعی، اولویت استان نیست.
در پایان این نشست، همکاری سهجانبه بسیج اساتید بهعنوان مغز متفکر توسعه استان، استانداری بهعنوان میدان عمل و مردم بهعنوان ذینفع نهایی کلید طلایی تحقق این الگو معرفی شد.
انتهای پیام