سیدعبدالله ارجائی شنبه ۲۹ آذر در حاشیه بازدید از محور اهواز - ملاثانی - مسجدسلیمان و جاده میانبر و بافت ناکارآمد شهری مسجدسلیمان که با همراهی مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان و نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس انجام شد، اظهار کرد: با حمایتهای رئیسجمهور و تلاش وزیر راه و شهرسازی، در شش عرصه مأموریتی که وزارت راه و شهرسازی به صورت ذاتی عهدهدار خدمت به مردم در گستره کشور پهناور اسلامی است، اتفاقات چشمگیری در یکسال و نیم گذشته افتاده است.
وی درباره بخش حملونقل هوایی افزود: تعداد صندلیهای پروازی که به ناوگان هوایی کشور در این یکسال و نیم اضافه شده، بسیار قابل ملاحظه است. امروز مردم میتوانند از این مدل حملونقل بهتر و راحتتر استفاده کنند. البته نقیصهای هم داریم و آن سن ناوگان است که امیدواریم در ادامه دوره بتوانیم آن را نیز به عدد قابل ملاحظهای کاهش دهیم.
ارجائی درباره حملونقل ریلی بیان کرد: در تامین ناوگان و گسترش خطوط، اتفاقات بارزی افتاده است. در کاهش زمان سیر مسافری و سیر باری در کشور، توانستهایم شاخصهای خوبی را ثبت و رکوردهای خوبی را جابهجا کنیم. ثمره آن، گذر از ۲۰ میلیون تن ترانزیت بار ریلی در سال ۱۴۰۳ است و امیدواریم در سال ۱۴۰۴ نیز این توفیقات ادامه پیدا کند.
وی ادامه داد: در ظرف یکسال و نیم گذشته بیش از ۳۰۰ هزار پروژه و واحد نهضت ملی مسکن به بانک متصل شد. این یک کار بسیار بزرگ بود. تعدادی هم باقی مانده که انشاءالله به مرور انجام خواهد شد. من تقاضا دارم بانکها، مخصوصاً در سطح استان، تلاش و همراهی بیشتری کنند تا درخواست مردم به موقع و با سرعت بیشتری انجام شود.
ارجائی با اشاره به جاده میانبر مسجدسلیمان گفت: سفر امروز ما یک محور اساسی داشت. اگر حدود ۲۱ تا ۲۳ کیلومتر راه احداث شود، ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر از مسیر دیگری کوتاه میشود. اصل ماجرا این است که این کار باعث بهینهسازی مصرف سوخت، کاهش تلفات و صرفهجویی در عمر مردم که از همه مهمتر است، میشود.
وی ادامه داد: یک مسیر نعلاسبی شکل است که اگر قطر آن را به هم وصل کنیم، مسیر کوتاه میشود اما توپوگرافی سختی دارد و احتمالاً نیاز به احداث چند دهانه پل و تونل داشته باشد. تلاشهای خوبی در سازمان برنامه و بودجه کشور صورت گرفته و توافقات اولیه انجام شده و امروز نیز از مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان خواستم تا ظرف حداکثر یک ماه، یک مطالعه مهندسی ارزش روی این کار انجام دهد و مقایسه کارشناسی انجام شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: قرار شد تا عزیزان در شرکت نفت نیز کمک کنند. من با یکی از مدیرانشان تلفنی صحبت کردم و قرار شد اگر در هزینه مطالعات مشکلی وجود داشت، کمک کنند. انتظار من از مدیران این است که این موضوع را تسریع کنند و به افراد خبره بسپارند، چون کار فنی مهمی است.
جاری بودن فاضلاب در شهر مسجدسلیمان پذیرفتنی نیست
ارجائی با اشاره به وضعیت شهر مسجدسلیمان اظهار کرد: من وقتی که وارد شهر شدم، فاضلاب جاری را که دیدم، بسیار ناراحت شدم. من با آقای گلپایگانی مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری صحبت کردم تا ظرف سه چهار ماه، یک مطالعه جامع برای این شهر داشته باشند. شهردار و دیگر مسئولان کمک کنند و این که در یک شهری فاضلاب جاری باشد، اصلاً پذیرفتنی نیست.
وی افزود: خواهش من این است که مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان و شرکتهای نفتخیز کمک کنند تا یک مطالعه دقیق صورت گیرد، وظایف تقسیم و ستاد بازآفرینی تشکیل شود. این وضعیت اصلاً مناسب نیست. این شهرستان نوجوان، کودک و جوان دارد. وضعیت اتصالات و نخالههای اطراف شهر که امروز دیدیم، اصلاً مطلوب نبود.
ارجائی گفت: وزارت راه و شهرسازی سهم خود را بر اساس مصوبات بازآفرینی انجام خواهد داد اما وزارت کشور، وزارت نفت، وزارت نیرو و سایر دستگاهها نیز باید پای کار بیایند و سهم خود را انجام دهند تا معضل مردم رفع شود.
وی با اشاره به بافتهای فرسوده شهری بیان کرد: قرار است مدیرعامل شرکت نفت مشارکت کند. شهرداری با مساعدت نفت، باید پیشقدم شود، مطالعات را انجام دهد و زیرسازی کند. سازمان شهرداریها و وزارت راه و شهرسازی نیز در بخشهای مربوطه باید کمک کنند.
روحالله عمادی مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان نیز در این بازدید اظهار کرد: بحث میانبر و همچنین هزینه سرمایه موردنیاز برای جامعه اطراف مسیر، از موضوعات مهم است. به لحاظ پیگیریها، مساعدتها و نظراتی که وجود دارد، در همه حوزهها مانند راهها و بحث مسکن شاهد پویایی هستیم. برنامهریزیهایی انجام شده و انتخاب پیمانکار نیز در حال انجام است و انشاءالله آینده روشنی را برای این حوزهها شاهد خواهیم بود.
انتهای پیام