هدف‌گذاری ۱۸ همتی اصفهان برای تبدیل‌شدن به هاب هوش مصنوعی کشور

دبیر میز هوش مصنوعی استانداری اصفهان با اشاره به تعیین سه محور گردشگری، انرژی‌های تجدیدپذیر و هوش مصنوعی به‌عنوان راهبردهای توسعه استان، از هدف‌گذاری ۱۸ هزار میلیارد تومانی برای اجرای پروژه‌های هوش مصنوعی در دوره مأموریت استاندار خبر داد و گفت: توسعه سرمایه انسانی، شرط اصلی تحقق اصفهان به‌عنوان هاب هوش مصنوعی کشور است.

محمد اطرج شنبه ۲۹ آذر در همایش «من و هوش مصنوعی» با اشاره به رویکردهای توسعه‌ای استاندار اصفهان اظهار کرد: پس از اینکه سه محور اصلی برای توسعه استان شامل گردشگری، انرژی‌های تجدیدپذیر و هوش مصنوعی تعیین شد، از اتاق بازرگانی اصفهان خواسته شد تا مسیر راه و برنامه‌ریزی مشخصی در این حوزه‌ها تدوین شود.

وی افزود: بلافاصله پس از این درخواست، به همراه همکارانم در اتاق بازرگانی، ساختاری مشخص طراحی و پیش‌بینی شد و نخستین جلسه «میز هوش مصنوعی استان اصفهان» در دی‌ سال گذشته با حضور استاندار برگزار شد. در آن جلسه تأکید شد که اصفهان باید به هاب هوش مصنوعی کشور تبدیل شود.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه برای تحقق یک هاب هوش مصنوعی، شش مؤلفه اصلی باید به‌صورت متوازن رشد و توسعه یابد، ادامه داد: مهم‌ترین این مؤلفه‌ها توسعه سرمایه انسانی است. آموزش و توانمندسازی، به‌ویژه در پروژه‌های دانش‌بنیان و زیرساختی، باید در اولویت قرار گیرد، چراکه بدون نیروی انسانی متخصص، تحقق هیچ برنامه‌ای ممکن نیست. سایر مؤلفه‌ها شامل صنعت، زیرساخت، سرمایه‌گذاری، زیست‌بوم استارتاپی و قوانین و مقررات است که هرکدام جایگاه خاص خود را دارند.

اطرج تصریح کرد: با هدایت و رهنمودهای معاونت اقتصادی استانداری، تلاش کردیم رویکردی تقاضامحور اتخاذ کنیم؛ به این معنا که ابتدا تقاضا در بخش‌های مختلف تحریک شود و سپس عرضه متناسب با آن شکل بگیرد. تأکید اصلی این بود که پروژه‌های هوش مصنوعی باید اثر ملموسی بر تولید ناخالص داخلی (جی.دی.پی) استان داشته باشند.

وی افزود: براساس تحلیل روندهای جهانی و برآورد اثر هوش مصنوعی بر اقتصاد دنیا تا ۲۰۳۰، سهمی برای استان اصفهان در نظر گرفته شد. در نهایت برای چهار سال دوره مأموریت استاندار، عددی حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان به تصویب رسید که از این میزان، برای ۱۴۰۴ حدود سه هزار میلیارد تومان باید در قالب پروژه‌های نرم‌افزاری تعریف و اجرایی شود. بخشی از این پروژه‌ها توسط صنایع بزرگ و شهرداری اصفهان تقبل شده و بخش دیگر با تمرکز بر چالش‌های اساسی و محورهای اقتصادی استان طراحی شده است.

و دبیر میز هوش مصنوعی استانداری اصفهان با اشاره به حوزه‌های اولویت‌دار گفت: نخستین محور، کشاورزی و دامپروری استان است؛ حوزه‌ای که اصفهان در بسیاری از شاخص‌ها رتبه‌های نخست کشوری را دارد. اعتقاد ما بر این است که اگر با به‌کارگیری هوش مصنوعی بتوانیم تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش بهره‌وری یا کاهش هزینه ایجاد کنیم، تحول بزرگی در اقتصاد این بخش رقم خواهد خورد.

اطرج ناترازی انرژی را دومین محور مهم دانست و افزود: در سال گذشته و تابستان امسال، صنایع استان به دلیل ناترازی انرژی خسارات زیادی متحمل شدند و حتی شهروندان نیز با مشکلات جدی مواجه بودند. در همین راستا، پروژه «مدیریت داده‌محور انرژی» با هدف رویت‌پذیری مصرف انرژی تعریف شد تا هر واحد صنعتی بتواند مصرف برق خود را با تأخیر ۱۵ دقیقه‌ای روی تلفن همراه مشاهده کند. این پروژه در شهریور مصوب شد و دو هفته پیش پایلوت آن در یکی از شهرک‌های صنعتی اصفهان به اجرا درآمد که با استقبال و رضایت بالای صنعتگران همراه بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر، مدیران واحدهای صنعتی می‌توانند علاوه بر مصرف لحظه‌ای، حد مجاز مصرف و میانگین مصرف سه‌ساله خود را نیز مشاهده کنند. این گام، مقدمه‌ای برای ایجاد داشبورد جامع انرژی است؛ رویکردی که در سطح مدیریت کلان کشور نیز دنبال می‌شود و هدف آن این است که هر فرد حقیقی و حقوقی، داشبورد انرژی اختصاصی خود را داشته باشد.

دبیر میز هوش مصنوعی استانداری اصفهان با اشاره به ورود میز هوش مصنوعی به حوزه سلامت اظهار کرد: استان اصفهان با چالش‌های متعددی در حوزه سلامت مواجه است. در این حوزه نیز با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، چند محصول و پروژه مصوب شده و مقرر شده دانشگاه علوم پزشکی در مرحله نخست، غربالگری دو سرطان شایع استان را با بهره‌گیری از این فناوری آغاز کند.

اطرج افزود: در حوزه گردشگری نیز اقدامات اولیه انجام شده و برنامه‌ها به‌صورت گام‌به‌گام در حال پیشرفت است، اما یکی از مهم‌ترین بخش‌ها، آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی است. در این راستا، دانشگاه‌ها فعال شده‌اند تا مسیر نخبگان و پروژه‌های دانشگاهی به‌درستی هدایت شود، همچنین آموزش‌وپرورش به‌عنوان یکی از ارکان اصلی مورد توجه قرار گرفته است، چراکه اعتقاد داریم سن یادگیری هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین، محدود به دانشگاه نیست و باید از مدارس آغاز شود.

وی با بیان اینکه شکاف فناورانه میان معلمان و دانش‌آموزان یکی از نگرانی‌های جدی است، تأکید کرد: اگر معلمان به‌سرعت توانمند نشوند، این فاصله می‌تواند به چالشی برای نظام آموزشی تبدیل شود. از سوی دیگر، از شهرداری اصفهان خواسته‌ایم که در حوزه توانمندسازی شهروندان، به‌ویژه والدین، برنامه‌ریزی کند تا خانواده‌ها بتوانند همگام با فرزندان خود با فناوری‌های نوین آشنا شوند.

دبیر میز هوش مصنوعی استانداری اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه جوانان و نوجوانان، تمرکز ما بیش از آموزش صرف، بر تجربه‌محوری است. از شهرداری اصفهان درخواست شده تا چالش‌های مدیریت شهری را در قالب مسابقات و پروژه‌های مسئله‌محور در اختیار جوانان قرار دهد. این رویکرد علاوه بر کمک به حل مسائل شهری، موجب استفاده بهینه جوانان از ظرفیت‌های خود و تربیت مدیران آینده شهر خواهد شد؛ مسیری که با تعریف مشوق‌ها و جوایز، می‌تواند منافع دوطرفه‌ای برای شهر و شهروندان ایجاد کند.

هوش مصنوعی دیگر ابزار کمکی نیست؛ بازیگر اصلی آینده آموزش، کسب‌وکار و بازارهای مالی است

محمدرضا قدوسی، دکترای مدیریت فناوری اطلاعات نیز در این همایش با اشاره به تحولات پرشتاب عصر فناوری اظهار کرد: در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که تغییرات فناورانه، به‌ویژه در حوزه هوش مصنوعی، با سرعتی بی‌سابقه در حال وقوع است و این تحولات بیش از هر زمان دیگری بر زیست نوجوانان و جوانان اثر گذاشته است. اگرچه دغدغه‌های جدی درباره آینده نسل جوان وجود دارد، اما تجربه‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که هوش، خلاقیت و توان ذهنی جوانان ایرانی ظرفیتی است که حتی با وجود سرمایه‌گذاری‌های میلیارد دلاری برخی کشورها نیز به‌سادگی قابل جایگزینی نیست.

وی با بیان اینکه در مواجهه با فناوری‌های نوین، تنها سه رویکرد قابل تصور است، افزود: نخست مقابله و انکار فناوری است که عملاً راه‌حلی ناکارآمد محسوب می‌شود؛ رویکرد دوم، موج‌سواری و بهره‌برداری سطحی از فناوری‌هایی است که دیگران ساخته‌اند؛ اما رویکرد مطلوب و شایسته جوان ایرانی، «موج‌سازی» و خلق راهکارهایی است که بتواند حتی بازیگران بزرگ جهانی را شگفت‌زده کند. هدف این جلسات، تقویت همین نگاه خلاق و سازنده است.

دکترای مدیریت فناوری اطلاعات با تأکید بر تغییر ماهیت آموزش و تربیت در عصر هوش مصنوعی بیان کرد: دیگر نمی‌توان با الگوهای سنتی، مسیر امنی برای آینده فرزندان ترسیم کرد. سرعت تحولات فناورانه به حدی است که حتی والدین و معلمان نیز فرصت همگام‌شدن کامل با آن را ندارند؛ ازاین‌رو، به‌جای کنترل‌گری، باید مهارت حرکت در مسیرهای ناپایدار و نامطمئن آینده را به نسل جدید آموخت. تربیت انسانِ سازگار با زمانه، ضرورتی است که ریشه در آموزه‌های دینی و فرهنگی ما دارد.

قدوسی با اشاره به تغییرات بنیادین بازار کار گفت: امروز در بسیاری از مشاغل اداری و تخصصی، تسلط بر هوش مصنوعی به یک پیش‌شرط تبدیل شده است و حتی برخی شرکت‌های بزرگ جهانی، به‌صراحت اعلام کرده‌اند که بخشی از نیروی انسانی خود را با سیستم‌های هوشمند جایگزین می‌کنند. این واقعیت نشان می‌دهد که هوش مصنوعی نه‌تنها ساختار مشاغل را تغییر داده، بلکه تعریف «مهارت» را نیز دگرگون کرده است.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین جلوه‌های این تحول، ورود هوش مصنوعی به تحلیل داده و تصمیم‌سازی است؛ به‌گونه‌ای که امروز ابزارهای هوشمند قادرند از تولید داده‌های فرضی تا تحلیل‌های پیچیده کسب‌وکار، شناسایی محصولات پرفروش، ارائه راهکارهای بازاریابی و حتی پیشنهاد اقدام اجرایی را به‌صورت یکپارچه انجام دهند. این سطح از توانمندی، نقش انسان را از مجری صرف به طراح و ناظر راهبردی تغییر داده است.

دکترای مدیریت فناوری اطلاعات در پایان با اشاره به آینده آموزش، تولید محتوا و بازارهای مالی خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی اکنون به مرحله‌ای رسیده که می‌تواند کتاب‌های درسی، گزارش‌های تخصصی و داده‌های پیچیده را به اسلاید، ویدئو و تحلیل‌های قابل فهم تبدیل کند و حتی در بازارهای سرمایه و رمزارزها، به‌عنوان یک «اقدام‌گر هوشمند» وارد عمل شود. این تحولات نشان می‌دهد که ما در آغاز یک مسیر تازه هستیم؛ مسیری که در آن، فهم درست فناوری و نحوه تعامل با آن، تعیین‌کننده جایگاه افراد، سازمان‌ها و کشورها در آینده خواهد بود.

انتهای پیام 

  • شنبه/ ۲۹ آذر ۱۴۰۴ / ۱۸:۳۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1404092919705
  • خبرنگار : 51012