به گزارش ایسنا، رضا اکبری با بیان اینکه بحث نوسازی ناوگان در دو بخش ناوگان باری و مسافری تقسیم میشود، گفت: امروز نیاز به اتوبوس در کشور برای مردم بسیار محسوس شده است خصوصا در مواقعی که با اوج سفرها مانند نوروز، اربعین یا ۲۸ صفر مواجه میشویم.
وی افزود: تقریباً ۷۰۰۰ اتوبوس فعال در بخش جادهای کشور داریم و به همین تعداد هم اتوبوس جدید نیاز داریم که ناوگان به تعادل برسد و بتواند نیاز کل سال را تامین کند. برای تأمین این تعداد اتوبوس دولت برنامههای زیادی داشته که در این سالها به دلیل موانع موجود موفق نبوده است، اما خوشبختانه از سال گذشته همت مضاعفی ایجاد شد و متولیان امر گرد هم آمدند که این نوسازی اتفاق بیوفتد.
انعقاد تفاهمنامه برای تولید ۱۲۵۰ دستگاه اتوبوس در داخل
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تصریح کرد: برای نوسازی اتوبوس یک تفاهم ۱۲۵۰ دستگاهی با ۵ شرکت تولید اتوبوس داخل کشور منعقد کردیم که سهمی به هر کارخانه داده و منابعی هم در بانک ذخیره شده که این منابع تسهیلاتی را برای این ۵ شرکت ایجاد میکند. در تلاش هستیم که این تعداد اتوبوس تا سالآینده تولید شود.
مصوبه واردات ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس را احیا کردیم
وی بیان کرد: علاوه بر آن مصوبهای در سنوات قبل بود که عملکرد خوبی نداشت و آنهم واردات ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس بود. این مصوبه را باز احیا کردیم و دولت دوباره آن را تمدید کرد. با وزارت صمت نیز در این بخش همکاری کردیم. این مصوبه دوباره به جریان افتاد و ثبت سفارش ۱۵۰۰ دستگاه از این ۲۰۰۰ دستگاه تمام شده، تخصیص ارز یا داده شده یا به زودی داده میشود و آنهایی که ثبت سفارش کردند دنبال واردات هستند. چیزی حدود ۲۰۰ دستگاه تاکنون وارد شده است. تلاش زیادی میکنیم که این ۲۰۰۰ دستگاه محقق شود که در کنار ۱۲۵۰ دستگاه دیگر بتوانیم سال آینده ۳۰۰۰ اتوبوس جدید داشته باشیم.
اکبری که در یک برنامه تلویزیونی صحبت میکرد، گفت: نوسازی ناوگان کامیون نیز برنامه دیگری است. دولت در برنامه هفتم تکلیف کرده ۱۱۰ هزار ناوگان جادهای باید نوسازی شود که بخشی از آن اتوبوس است و حدود ۸۰ هزار دستگاه نیز باید نوسازی کامیونی باشد. خوشبختانه در این بخش تولید داخل خوبی داریم. گزارش ما از وزارت صنعت این است که سال ۱۴۰۳ حداقل ۲۰ تا ۲۵ هزار کامیون در داخل کشور تولید شده و این خودش میتواند عدد خوبی برای نوسازی باشد. همچنین ظرفیتی هم در قانون بودجه و هم در قانون برنامه هفتم برای واردات کامیون و کشنده پیش بینی شده که در ازای اسقاط یک دستگاه فرسوده تعدادی هم واردات انجام شود. البته آن هم مقداری مشکل ارزی دارد که اگر این مسئله حل شود با همکاری وزارت صنعت میتوانیم چرخ نوسازی کامیونی را هم شروع کنیم.
۱۰۰ هزار کامیون بالای ۲۵ سال داریم
وی با بیان اینکه تقریبا به همین تعداد یعنی حدود ۱۰۰ هزار کامیون بالای ۲۵ سال در کشور داریم که آلودگی تولید میکنند، گفت: باید تا پایان برنامه هفتم تلاش کنیم حداقل این ۱۰۰ هزار دستگاه به هر قیمتی شده نوسازی شوند.
به گفته وی یکی از موانع جدی نوسازی کامیونها این است که قانونی وجود ندارد کامیونهای فرسوده بتوانند از چرخه خدمت دهی و حمل بار خارج شوند. البته آیین نامهای در دولت با محوریت سازمان محیط زیست نهایی شده که به زودی تصویب میشود. در این آیین نامه قرار است مشوقهایی را کنار اسقاط کامیون قرار دهد که تقریباً بدون آورده نقدی میتواند یک کامیون نو کنار یک کامیون فرسوده قرار بگیرد و این اسقاط و نوسازی انجام شود.
وی در پاسخ به کیفیت جادههای کشور نیز گفت:حدودا ۳۵هزار کیلومتر شبکههای اصلی و کریدورهای شریانی کشور است. این ۳۵ هزار کیلومتر اگر باند رفت و برگشت را جدا کنیم حدود ۵۰ هزار کیلومتر باند میشود که تاکنون ۵ بار با دستگاههای اتوماتیک اسکن شده است. در یک الگوریتم تحلیلی خرابی این محورها احصا شده است. این پنج مرتبه برداشت یک مدل اضمحلال از شبکه را در اختیار ما قرار داده است که وضع جادهها به چه صورت است و چگونه پیش می رود. حدود ۴۰ درصد این شبکه نیازمند به بهسازی است.
معاون وزیر راه وشهرسازی افزود:گزارشهای تحلیلی این محورها را تهیه کردیم و هر سال آنها را به دستگاههای مختلف گزارش میدهیم. بهسازی جادهای نیاز به ۲۰۰ همت بودجه دارد که این عدد در اختیار ما نیست. در اختیار دولت هم نیست که بتواند این عدد را تامین کند. اغلب این جادهها فاقد درآمد هستند. از محل درآمدهایی سازمان راهداری تقریبا ۲۰ درصد نیاز تامین می شود. هرسال پروژههایی را احصا و این شبکه را بهسازی میکنیم. از دو سال پیش ما تمرکزمان را روی این شبکه گذاشتهایم چون گستردگی کشور زیاد بوده و این شبکه هم بسیار طولانی است و کار زیادی می طلبد.
۱۰ کریدور را در اولویت کاری قرار دادیم
اکبری بیان کرد: از سال گذشته با توجه به این که دیدیم هر سال عقب هستیم و این بودجه به اندازه کافی تخصیص داده نمیشود، تمرکز را روی ۱۰ کریدور، شامل تهران - بندرعباس، تهران - به بندر امام، تهران - خسروی، تهران - بازرگان، تهران - مشهد، بازرگان - بندر امام، بندر امام به سمت چابهار، چابهار به سمت مشهد، مشهد به سمت آستارا گذاشتیم. این ۱۰ کریدور که دور کشور بوده تقریبا ۷۰ درصد بار و ترافیک کشور را حمل میکند.
وی در ادامه گفت:امسال فقط در محور تهران به بندرعباس نزدیک به هفت هزار میلیارد تومان قرارداد بهسازی منعقد کردیم و حدود۳۰۰ کیلومتر فقط در این محور روکش آسفالت و بهسازی انجام دادیم و همین میزان هم برای سال آینده انجام میدهیم. همچنین وضعیت آزادراه قم - کاشان قابل مقایسه با سالهای قبل نیست، فقط در آزادراه قم - کاشان حداقل۱۰۰ کیلومتر بهسازی و روکش آسفالت اساسی انجام دادیم. از بندرعباس به حاجی آباد، حاجی آباد به سمت انار، انار به سمت مهریز و یزد به سمت نائین و همچنین تا تهران نیز به همین صورت است.
رئیس سازمان راهداری با بیان اینکه در این ۱۰ کریدور کارهای خوبی انجام دادیم و تقریبا ۱۷ هزار کیلومتر این شبکه را امسال به دست گرفتیم، گفت: عملکرد ما حدود ۱۰ هزار کیلومتر بوده و این کار را با قوت ادامه میدهیم و تمام تلاشمان را میکنیم این ۱۰ کریدور که بیشترین ترافیک را دارد به وضعیت مطلوب برسانیم.
انتهای پیام