به گزارش ایسنا، در این مراسم به منظور نشر معارف و علوم انسانی دینی و اسلام ناب، کتاب « حقوق بشر در اسلام » تالیف حسین جوان آراسته با حضور تعدادی از اساتید دانشگاه و صاحبنظران حقوق بشر در ایالت خیبر رونمایی شد.
این کتاب با انتخاب کارشناسی بر اساس نیاز مخاطب در پاکستان و به ویژه ایالت خیبرپختونخوا انتخاب شد و با پشتیبانی مرکز ساماندهی ترجمه و نشر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ترجمه و منتشر شد.
این کتاب به زبان اردو با عنوان «اسلام میں انسانی حقوق» یکی از آثار برجسته در حوزهی مطالعات اسلامی و مباحث معاصر حقوق بشر است که توسط جوان آراسته، از پژوهشگران حقوق و فلسفهی اسلامی، به زبان فارسی تألیف و بهتازگی توسط ریاض احمد رضوی توسط خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پیشاور به زبان اردو ترجمه شده است.
این مراسم با همکاری موسسه تقویت صلح «هام لوگ» تحت عنوان سمینار حقوق بشر برگزار شد. در این مراسم آگوستین جیکوب، رئیس سازمان هام لاگ، ناز پروین، فیصل الیاس دبیرکل و فعال حقوق بشر، جیمز اقبال، عضو سابق مجلس ملی، عسکر پرویز، عضو مجلس ایالتی، رحمت الله شاه، وکیل دیوان عالی کشور، آصف کومار، عضو فعال حقوق جامعه هندو به ایراد سخنرانی پرداختند.
حسین چاقمی مسئول خانه فرهنگ ایران در پیشاور، در بخشی از سخنان خود بیان داشت: امروز، در روز جهانی حقوق بشر، گرد هم آمدهایم تا درباره مفهومی سخن بگوییم که در عین جهانشمولی، همچنان محل مناقشه، سوءبرداشت و گاه سوءاستفاده است؛ مفهومی که در قلب آن، «انسان» ایستاده است: انسان با کرامت، با رنج، با امید و با حق زیستن شرافتمندانه. این کرامت، نه وابسته به دین است، نه نژاد، نه جغرافیا و نه قدرت. کرامت، پیشفرض انسان بودن است. حقوق بشر، پیش از آنکه یک متن حقوقی یا سند بینالمللی باشد، یک مسئله اخلاقی و انسانی است.
چاقمی در ادامه بیان کرد: یکی از متون برجسته در این زمینه، رساله حقوق امام علی بن الحسین، امام سجاد علیهالسلام است؛ سندی که قرنها پیش از اسناد مدرن حقوق بشر، از شبکهای گسترده از حقوق متقابل سخن میگوید: حق انسان بر انسان، حق اقلیت، حق همسایه، حق مخالف، حق فرودست، حتی حق کسی که به ما ستم کرده است. این رساله نشان میدهد که در مکتب اهلبیت علیهمالسلام، حقوق بشر صرفاً یک چارچوب حقوقی نیست، بلکه بخشی از اخلاق زیسته انسانی است.
وی ادامه داد: در گفتوگوی میان ادیان نیز، اسلام بر احترام متقابل تأکید دارد. قرآن کریم پیامبران الهی را با تکریم یاد میکند و ایمان به آنان را جزء ایمان اسلامی میداند. این احترام، بنیانی نظری برای همزیستی دینی، نفی نفرت مذهبی و دفاع از حقوق اقلیتهای دینی فراهم میآورد.
مسئول خانه فرهنگ ایران در پیشاور همچنین گفت: اجازه دهید در چنین روزی، از یک آزمون بزرگ و دردناکِ حقوق بشر نیز سخن بگوییم: رنج انسانی مردم غزه. آنچه امروز در غزه رخ میدهد، صرفنظر از مواضع سیاسی، یک مسئله بنیادین حقوق بشر است: کشتار غیرنظامیان، مرگ کودکان، تخریب زیرساختهای حیاتی، محاصره، گرسنگی و محرومیت از درمان، همگی نقض آشکار اصول مسلم حقوق بشردوستانه و کرامت انسانیاند. درد انسان، قابل طبقهبندی سیاسی نیست؛ کودکِ کشتهشده، پیش از هر هویتی، انسان است.
وی در ادامه، گفت: از منظر اسلامی و از دیدگاه وجدان انسانی مشترک، هیچ هدفی، نقض کرامت انسان بیگناه را توجیه نمیکند. سکوت در برابر رنج سیستماتیک انسانها، بهویژه زمانی که قربانیان، بیدفاع و محصورند، آزمونی است که نهتنها دولتها، بلکه نهادهای حقوق بشری و وجدان جمعی جهان با آن سنجیده میشوند.
فیصل الیاس مدیر اجرایی سازمان «امید صلح پاکستان» در لاهور نیز درباره نقش حقوق بشر به عنوان بستر و زمینه استقرار همزیستی مسالمت آمیز در بخشی از سخنان خود ضمن تجلیل از کتاب حقوق بشر در اسلام بیان کرد: حقوق بشر، ستون اصلی استقرار همزیستی مسالمتآمیز میان ادیان است. هنگامی که کرامت ذاتی انسان بهعنوان یک اصل جهانشمول به رسمیت شناخته میشود، تفاوتهای دینی از عامل نزاع به عرصه گفتوگو و همکاری تبدیل میگردد.
وی ابراز داشت: حقوق بشر با تضمین آزادی عقیده، منع تبعیض و پاسداشت حرمت باورهای دینی، چارچوبی اخلاقی و حقوقی فراهم میکند که در آن پیروان ادیان مختلف میتوانند در امنیت، احترام و اعتماد متقابل کنار یکدیگر زندگی کنند.
وی افزود: ادیان الهی، در جوهره خود، دعوت به صلح، عدالت و حرمت انسان دارند. احترام به ادیان نه یک امتیاز، بلکه بخشی از حق انسان بودن است و حقوق بشر این احترام را از سطح توصیه اخلاقی به تعهد اجتماعی ارتقا میدهد.
مدیر اجرایی سازمان «امید صلح پاکستان» در لاهور ادامه داد: در این مسیر، رهبری خدمتگذار نقشی تعیینکننده دارد؛ رهبریای که قدرت را ابزار سلطه نمیداند، بلکه آن را مسئولیتی برای حمایت از کرامت همه انسانها، بهویژه اقلیتهای دینی، تلقی میکند. چنین رهبریای ارزشهای محوری انسانی را به سیاست و اجتماع پیوند میزند.اگر حقوق بشر را بر پایه این ارزشهای مشترک انسانی تقویت کنیم، میتوانیم جهانی بسازیم که در آن تنوع دینی، نه تهدید، بلکه منبع غنا، همبستگی و صلح پایدار باشد.
آگوستین جیکوب مدیر مؤسسه هام لاگ، Hum Log که در حوزه ارتقای جوامع محروم و اقلیت مذهبی فعال است، از خانه فرهنگ ایران به عنوان مرکزی با سابقه درخشان در ترویج صلح و آگاهی و احترام شهروندی در پیشاور تقدیر کرد. و از مجموعه فعالیتهای ارتقای دانش و مهارت برای جوامع حاشیه نشین و اقلیت های مذهبی در ایالت خیبر گزارشی را برای حاظران ارائه داد.
معرفی کتاب «حقوق بشر در اسلام»
کتاب «حقوق بشر در اسلام» با رویکردی منظم، آموزشی و تحلیلی تألیف شده و هدف اصلی آن، ارائهی تصویری روشن از مبانی، اصول و مصادیق حقوق انسانی در اندیشهی اسلامی است. ساختار منسجم و روش تدریسمحور آن سبب شده که کتاب نه تنها برای پژوهشگران، بلکه برای دانشجویان رشتههای مطالعات اسلامی، حقوق، فلسفه و الهیات نیز بهعنوان یک منبع آموزشی قابل استفاده باشد.
کتاب شامل چهار باب اصلی و چند ضمیمه است که بهترتیب، مباحث مفهومی، تاریخی، نظری، حقوقی و تطبیقی را در حوزهی حقوق بشر از دیدگاه اسلام بررسی میکند:
باب اول به مفاهیم بنیادین حقوق و تاریخچهی حقوق بشر در جوامع بشری و در اسلام اختصاص دارد و تفاوت دیدگاههای اسلامی و غربی را روشن میسازد.
باب دوم به بررسی مبانی معرفتی و اصولی حقوق انسانی میپردازد و هماهنگی میان تشریع الهی و نظام تکوین را تحلیل میکند.
باب سوم حقوق مدنی و سیاسی را از دیدگاه اسلام در مقایسه با اسناد بینالمللی بررسی میکند.
باب چهارم به حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پرداخته و موضوعاتی چون حق مالکیت، کار، آموزش، امنیت اقتصادی و رشد معنوی انسان را مورد بحث قرار میدهد.
ترجمه اردو این کتاب، توسط ریاض احمد رضوی انجام شده است.
انتهای پیام