دکتر سیدمهدی ابطحی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اهمیت تقویت بخشهای پژوهشی گفت: اینکه در تولید علم در دنیا مطرح باشیم، رتبه خودمان را در دنیا حفظ کنیم و ارتقاء دهیم و کیفیتی را که در سطح بینالمللی پذیرفته شده و مبتنی بر چارکهاست رعایت کنیم، موضوعی است که حذف نمیشود و باید وجود داشته باشد.
وی افزود: اما حمایت از پژوهشگر برای تولید مقاله باکیفیت، زمانی محقق میشود که آزمایشگاه مناسب در اختیار داشته باشیم، بتوانیم نیروی انسانی توانمند جذب کنیم و پژوهانه مناسبی در اختیار پژوهشگران قرار دهیم؛ اینها ابزارهای اصلی حمایت از پژوهش هستند و صرفاً انتظار خروجی خوب، بدون پشتیبانی مناسب، به نتیجه نخواهد رسید.
معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در معاونت پژوهشی وزارت علوم سه اداره داریم و در کنار آن انجمنهای علمی نیز فعال هستند و همه این مجموعهها باید بهصورت یکپارچه دیده شوند و تلاش شود آزمایشگاههای مرجع، آزمایشگاههای تحقیقاتی، گرنتهای پشتیبانی و ارتباطات بینالمللی تقویت شوند.
ابطحی گفت: در چنین شرایطی مقاله بهعنوان خروجی کار خوب، به صورت طبیعی شکل میگیرد، اما اگر فقط خروجی بخواهیم بدون اینکه ورودی مناسبی به سیستم تزریق شود، به پژوهش آسیب میزنیم.
وی افزود: اصطلاحی در ادبیات خارجی وجود دارد که به آن «Milking without feeding» میگویند؛ یعنی فقط دوشیدن بدون تغذیه، که این رویکرد بهتدریج چشمه پژوهش را خشک میکند و زمانی که تنها خروجی مطالبه شود و ورودی مناسبی فراهم نشود، دست هیات علمی برای تولید پژوهش باکیفیت بسته میشود و در این بخش دچار ضعف هستیم.
معاون پژوهشی وزیر علوم تأکید کرد: این دوره در معاونت پژوهشی باید دورهای باشد که تمرکز اصلی آن بر پشتیبانی جدی از پژوهشگران قرار گیرد تا بتوانند خروجی مناسب داشته باشند و زیرساختهای لازم برای توسعه فناوریها، بهویژه فناوریهای مهم، فراهم شود.
ابطحی گفت: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری منابع و سیاستگذاریهای مناسبی در اختیار دارد و مدیران فهیمی در این مجموعه حضور دارند که همکاری وزارت علوم با معاونت علمی میتواند به نتایج مؤثری منجر شود.
وی افزود: همسویی با معاونت علمی، استفاده از امکانات موجود در آن مجموعه و بهرهگیری از ظرفیتهای قانون جهش تولید دانشبنیان میتواند بهطور جدی به دانشگاهها کمک کند.
معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه غیر از معاونت علمی، سایر ساختارهای حاکمیتی و سیاستگذار کلان از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز از جمله مجموعههایی هستند که میتوانند نقش مؤثری در پیشبرد نظام علم و پژوهش کشور ایفا کنند، خاطر نشان کرد: به نظر من ما در شرایطی از کشور قرار داریم که اگر ساختارهای مختلف بهصورت همسو عمل نکنند و منابع خود را در کنار یکدیگر تکمیل نکنند، به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.
وی ادامه داد: منابع وزارت علوم، عمدتاً نیروی انسانی دانشگاهیِ آموزشدیده است ولی منابع معاونت علمی ریاستجمهوری، شامل سیاستگذاریهای فکری و همچنین منابع مادی است که میتواند تأمین شود. منابع شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز از نوع حمایتهای قانونی است که میتواند انجام دهد و منابع مجلس نیز این است که بهجای نگاه منطقهای، نگاه عادلانه و ملی به کشور داشته باشد.
انتهای پیام