محمدرضا جامی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به برنامههای محوری این سازمان در استان، توسعه کشاورزی قراردادی و تکمیل زنجیره ارزش از مزرعه تا مصرف از طریق ایجاد «روستابازار» را در اولویت دانست و اظهار کرد: این طرحها با هدف تنظیم بازار، حفظ منافع تولیدکنندگان و مصرفکنندگان و کمرنگ کردن نقش واسطهها دنبال میشود.
وی با تاکید بر تقویت نهادهای تعاونی در حلقه بازرگانی گفت: دوران کشاورزی سنتی و بدون برنامه به پایان رسیده و امروزه نقش تعاونیها به عنوان بازوی اجرایی در برنامههای وزارت جهاد کشاورزی، حیاتی و تعیینکننده است.
مدیر تعاون روستایی گلستان با اشاره به اینکه روستابازار کانال مستقیم عرضه محصولات به مردم است، تصریح کرد: این بازارها با هدف عرضه محصولات بدون واسطه به مردم ایجاد میشوند و در یک برنامه سهساله، ایجاد سه هزار روستابازار در کشور پیشبینی شده است.
جامی با بیان اینکه روستابازارها در حوزههای مختلف شامل روستابازار اقلام و کالاهای کشاورزی، روستابازار ارائه صنایع دستی غیرکشاورزی و روستابازار نهادهها و ماشینآلات کشاورزی در استان فعال هستند، افزود: در استان گلستان برنامهریزی شده تا پایان سال، ۱۳ روستابازار احداث شود که از این تعداد، ۸ مورد تاکنون ایجاد شده و ۵ مورد دیگر تا دهه فجر سال جاری به بهرهبرداری میرسد.
مدیر تعاون روستایی گلستان یکی از چالشهای اصلی برای توسعه این طرح در شهرها را نداشتن امکاناتی برای استقرار این تعاونیها دانست و از شهرداریها درخواست کرد مکانهای مناسب و مسقف را با قیمت مناسب در اختیار تعاونیهای روستایی قرار دهند زیرا این کار امکان عرضه مستقیم محصولات با قیمت مناسبتر را به شهروندان فراهم میکند.
جامی با اشاره به گستردگی شبکه تعاونیها در استان گفت: در حال حاضر ۲۸۶ تعاونی زیرمجموعه تعاون روستایی در گلستان فعالیت میکنند. این تعاونیها در سه گروه تعاونی روستایی، تعاونی تولید روستایی و تعاونی کشاورزی قرار میگیرند و در حوزههای خدمات، بازرگانی و صنایع فعال هستند.
انتهای پیام