۹۰ درصد مردم از بازارهای فیزیکی خرید می‌کنند/حجم خرده‌فروشی آنلاین در ایران ۶ درصد!

در حالی که در برخی کشورها حجم خریدهای آنلاین و اینترنتی بالاست، در کشور ما این رقم ۶ درصد است و ۹۰ درصد مردم خرید خود را همچنان از بازارهای فیزیکی و سنتی انجام می‌دهند. طبق آیین نامه صدور پروانه کسب و کارهای مجازی همه افراد باید برای فعالیت اقتصادی در فضای مجازی از اتحادیه مذکور پروانه کسب بگیرند و این مساله شامل صاحبان مشاغل آفلاین هم می‌شود.

به گزارش ایسنا، طی سالهای اخیر و پس از همه‌گیری کرونا در کشور، استقبال از خدمات غیرحضوری و تمایل مردم به خریدهای اینترنتی افزایش پیدا کرد. این الگو تجربه موفقی در آن برهه بود که باعث شد بسیاری از مشاغل در بستر فضای مجازی به سرعت شکل گرفته و به ارائه خدمات و عرضه کالا و محصولات به مردم بپردازند.

هرچند بستر فعالیت مشاغل اینترنتی در کشور آنطور که باید فراهم نشده و همچنان در خصوص ایجاد زیرساخت‌ها تردیدهایی وجود دارد اما کارشناسان بر این باورند که برای توسعه اقتصاد دیجیتال و گسترش کسب و کارهای آنلاین باید زیرساختها برای انجام فعالیتها به شکل الکترونیکی فراهم و محدودیت‌ها برطرف شود؛ زیرا از یکسو با ضعف تکنولوژیک برای بهینه کردن چنین شرایطی در کشور به لحاظ فناوری مواجه هستیم که باید رفع شود و از سوی دیگر از فرصت فضای مجازی به نحو مطلوب و شایسته استفاده نشده و چالش‌هایی همچون کندی یا قطعی اینترنت همچنان دیده می‌شود.

در حالی که در کشور ترکیه حجم خرید آنلاین حدود ۲۵ درصد و در چین ۵۰ درصد است اما این رقم در کشور ما ۶ درصد است و نزدیک به ۹۰ درصد خرید داخلی ما از بازارهای آفلاین صورت می‌پذیرد.

کسب و کارهای اینترنتی به دلیل هزینه و سرمایه کم و سودآوری بالا از رونق بسیاری برخوردارند و روز به روز به طرفداران این دسته کسب و کارها افزوده می شود.فروش محصولات خانگی اینترنتی، مزون‌های لباس آنلاین و مشاوره‌های پزشکی مجازی تنها نمونه‌هایی است که می‌توان در بستر اینترنت و در قالب کسب و کارهای مجازی دنبال کرد.

خوشبختانه کشور ما از ظرفیت‌های بالایی در این زمینه برخوردار است و جزو کشورهایی است که قوانین مربوط به اقتصاد دیجیتال را زودتر از سایر کشورهای منطقه تدوین کرده است با این حال فاصله فروش‌ آنلاین در ایران و سایر کشورها قابل تامل و بررسی است و این امر دلایل متعددی دارد که از جمله آنها نیاز شدید بازار به سرمایه‌گذاری و کاهش اعتماد عمومی به مشاغل و کسب و کارهای مجازی است زیرا کسب و کارهای اینترنتی برای بقا به سرمایه نیاز دارند تا زیرساختهای خود را به روز نگه دارند در حالی که به دلیل شرایط اقتصادی امکان سرمایه‌گذاری خارجی وجود ندارد و سرمایه‌گذار داخلی هم به دلیل وضعیت نامناسب اینترنت رغبت چندانی برای ورود به این عرصه نشان نمی‌دهد.

در همین راستا رضا الفت نسب ـ رئیس اتحادیه کسب و کارهای مجازی در یک گفت‌وگوی رادیویی مهم‌ترین مزایای کسب و کارهای اینترنتی و اقتصاد دیجیتال را مورد اشاره قرار داد و گفت: افزایش فرصتهای شغلی و کاهش هزینه‌ها در زندگی انسان و جامعه فضای اقتصاد دیجیتال را گسترش داده است و امروزه کسب و کارهای اینترنتی فرصت اشتغال را برای افراد فراهم کرده و صاحبان سرمایه در کنار کسب و کار آفلاین و سنتی خود می‌توانند کسب و کار مجازی هم داشته باشند.

طبق آیین نامه صدور پروانه کسب و کارهای مجازی همه افراد باید برای فعالیت اقتصادی در فضای مجازی پروانه کسب از اتحادیه بگیرند و این شامل صاحبان مشاغل آفلاین هم می‌شود.

وی با اشاره به حجم ۶ درصدی خرید آنلاین در کشور افزود: در کشور ترکیه حجم خرید آنلاین حدود ۲۵ درصد و در چین ۵۰ درصد است اما نزدیک به ۹۰ درصد خرید داخلی ما از بازارهای آفلاین صورت می‌پذیرد و کشور ما فاصله معناداری با این کشورها دارد.

نقش شبکه‌های اجتماعی در این زمینه پررنگ است و استفاده از شبکه‌های اجتماعی موجب می‌شود مشتریان بالقوه با علاقه خود به کسب و کار جذب شوند و این پلتفرم‌ها به کسب و کارها امکان ارتباط فوری با مشتریان و افزایش شناخت برند را می‌دهند.

الفت نسب درعین حال دسترسی به اینترنت و راه‌اندازی کم‌هزینه این کسب‌وکار را مهم‌ترین عامل گسترش آن دانست و گفت: موضوع اعتماد کاربران به این امر اهمیت دارد و اگر صاحبان محصول بتوانند اعتماد مشتریانشان را جلب کنند، خیلی سریع می‌توانند مشتری جذب کرده و فروش محصول داشته باشند. به گفته وی کسب و کارهای مجازی مکلفند مالیات بپردازند و از معافیت مالیاتی برخوردار نیستند.

کسب و کارهای مجازی مکلفند مالیات بپردازند و از معافیت مالیاتی برخوردار نیستند.این کسب وکارها باید دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشند.

رئیس اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی با اشاره به حمایت از کسب و کارهای نوپای اینترنتی و استارت‌آپها تاکید کرد: این کسب و کارها که به تازگی شکل گرفته‌اند نیازمند کمک و حمایت هستند و بر اساس نوع فعالیت از یکدیگر تفکیک می‌شوند و برای هر کدام قوانینی وضیع شده که به نحوه و تعداد تولید محصول مربوط است.

الفت نسب درباره امنیت خرید اینترنتی نیز گفت: این کسب و کارها لازم است دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشند اما این نماد اعتماد الکترونیکی یک مجوز نیست بلکه یک نشان است.با توجه به افزایش این کسب‌وکارها در اتحادیه پروانه کسب تعلق می‌گیرد و توصیه می‌شود از سایت‌هایی خرید شود که دارای پروانه کسب هستند تا در صورت بروز مشکل بتوان آن را پیگیری کرد.

«والمارت» یکی از بزرگ‌ترین‌ خرده‌فروشی‌های آفلاین بیش از ۴۰۰۰ فروشگاه در بیش از ۲۸ کشور دارد و ارزش این شرکت بیش از ۳۶۰ میلیارد دلار است.رئیس اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی با اشاره به بیمه کردن فعالیت‌های آنلاین گفت: این موضوع راهکار مناسبی برای این کسب و کار است که ریسک‌های آن را بیمه پوشش بدهد.طبق آیین نامه صدور پروانه کسب و کارهای مجازی همه افراد باید برای فعالیت اقتصادی در فضای مجازی پروانه کسب از اتحادیه بگیرند و این شامل صاحبان مشاغل آفلاین هم می‌شود.

کسب‌وکارهای آنلاین مشاغلی هستند که در بستر اینترنت و فضای مجازی شکل گرفته‌اند این کسب و کارها دائم در حال افزایش هستند ولی کسب و کارهای آفلاین هم جایگاه خود را حفظ کرده‌اند و همچنان بیشترین سهم بازار را در اختیار دارند. مشاغل آفلاین شامل خرده‌فروشی‌ها یا سوپرمارکت‌ها و مراکز تجاری فیزیکی است که مردم همچنان خرید از این فروشگاه‌ها را ترجیح می‌دهند چون می‌توانند محصول را ببینند و لمس کنند.

در حال حاضر «والمارت» یکی از بزرگ‌ترین‌ خرده‌فروشی‌های آفلاین است که بیش از ۴۰۰۰ فروشگاه در بیش از ۲۸ کشور دارد و نزدیک به دو میلیون نفر برای آن کار می‌کنند. ارزش این شرکت بیش از ۳۶۰ میلیارد دلار است که نشان می‌دهد با وجود هرچه بیشتر شدن کسب‌وکارهای آنلاین، کسب‌وکارهای آفلاین هنوز ارزش بسیار زیادی دارند.

طبق آمار اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی ۹۰ درصد مردم در ایران همچنان خریدهای خود را از بازارهای فیزیکی انجام می‌دهند و حجم خرده‌فروشی به صورت برخط در کشور ما تنها ۶ درصد است که نیمی از این ۶ درصد مربوط به فروش‌هایی است که از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام می‌گیرد لذا تنها ۳ درصد به کسب‌وکارهای دارای وب‌سایت اختصاص دارد.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر باید ضمن فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای توسعه مشاغل اینترنتی و تسهیل‌گری در این زمینه از موازی کاری در حوزه مشاغل آنلاین جلوگیری شود و با همراهی دولت نظام واحدی در زمینه توسعه اقتصاد دیجیتال به وجود آید. کارشناسان حذف دلالان و سودجویان از بازار، کاهش هزینه‌های فروش و رسیدن کالا به دست مصرف کننده با قیمت واقعی را از جمله مزایای کسب و کارهای مجازی و آنلاین عنوان کرده و معتقدند اگر مردم از مزایای کسب وکارهای اینترنتی مطلع شوند به جای خریدهای سنتی و فیزیکی از خرید در فضای مجازی استقبال می‌کنند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲ دی ۱۴۰۴ / ۱۳:۴۵
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1404100201067
  • خبرنگار : 71282