در نشست غلامحسین مظفری استاندار خراسان رضوی با حمیدرضا خانمحمدی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، روند اجرای نهضت توسعه عدالت آموزشی در خراسان رضوی، آخرین وضعیت پروژههای مدرسهسازی، چالشهای تأمین مالی و راهبردهای تکمیل طرحها تا مهر ۱۴۰۵ بررسی شد.
غلامحسین مظفری استاندار خراسان رضوی، در این نشست با اشاره به شرایط عمومی اقتصاد کشور و فشارهای ناشی از محدودیتهای مالی، گفت: با وجود محدودیت های مالی در شرایط فعلی و وجود همه تنگناها، آموزش و پرورش و تکمیل پروژههای مدرسهسازی در اولویت نخست استان قرار دارد و همه ظرفیت های استان پای کار نهضت توسعه عدالت آموزشی است.
وی در ادامه سخنانش، با اشاره به ظرفیت گسترده بنگاههای اقتصادی و صنایع فعال در استان و مسئله مسئولیت اجتماعی، پیشنهاد داد: برای اثربخشی بیشتر مسئولیت اجتماعی، لازم است مشارکت صنایع و شرکتهای بزرگ در قالب یک برنامه منسجم و هدفمند ساماندهی شود تا سهم هر مجموعه در توسعه فضاهای آموزشی بهصورت شفاف مشخص و اجرای تعهدات نیز قابل پیگیری باشد.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: خراسان رضوی از ظرفیت قابل توجه صنایع، شرکتهای دولتی و خصوصی برخوردار است و مشارکت منسجم این بخش میتواند شتاب اجرای پروژههای آموزشی را بهطور محسوسی افزایش دهد.
مظفری در ادامه با ارائه یک پیشنهاد عملی برای مشارکت صنایع در مدرسهسازی نیز تاکید کرد: میتوانیم نشستهای ویژهای با شرکتهای بزرگ استان برگزار کنیم و از آنها بخواهیم سهم خود در ساخت مدارس را مشخص کنند؛ حتی این امکان وجود دارد که در قالب یک کنسرسیوم، مشابه تجربه موفق کنسرسیوم ورزشی که هفت شرکت فولادی در آن مشارکت داشتند، اقدام کنیم و به هر میزانی که خودشان تمایل دارند در پروژههای مدرسهسازی پای کار باشند.
وی در بخش دیگری از سخنانش، با بیان میزان نیاز استان به توسعه فضاهای آموزشی عنوان کرد: در گام اول نهضت توسعه فضاهای آموزشی و بر اساس تعهدات موجود و پروژههای در دست اجرا، حدود ۱۲۳۵ کلاس درس دیگر باید طی این برنامه در استان خراسان رضوی ساخته شود تا اهداف گام اول نهضت مدرسهسازی در این استان، محقق شود.
استاندار خراسان رضوی همچنین با اشاره به اهمیت توجه ویژه به مناطق حاشیه شهر مشهد اظهار کرد: جمعیت حاشیه شهر مشهد از مجموع هشت استان کشور بیشتر است و خود شهر مشهد از نظر جمعیتی از ۲۵ استان کشور پیشی گرفته است؛ بنابراین نیازها و مطالبات آموزشی این مناطق بسیار بالاتر از میانگین است و نباید بر اساس شاخصهای معمولی سنجیده شود.
مظفری با تأکید بر ضرورت تخصیص اعتبارات متناسب نیز تصریح کرد: برای تحقق عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت خدمات در حاشیه شهر، لازم است در حوزه اجرایی و مدرسهسازی، نسبت تخصیص منابع بهگونهای باشد که پاسخگوی جمعیت و تراکم واقعی مناطق باشد؛ میانگینهای کشوری به تنهایی معیار مناسبی برای برنامهریزی نیستند.
وی در بخش دیگر نشست، با استقبال از طرحهای نوآورانه در حوزه آموزش عنوان کرد: گام بعدی و مهم پس از مدرسهسازی، کیفیتبخشی به آموزش است و بدون توجه به این موضوع، مدرسهسازی نمیتواند به هدف واقعی خود دست یابد.
استاندار خراسان رضوی در پایان خاطرنشان کرد: هر طرح جدیدی که به ارتقای سبک آموزشی و بهبود فرآیند یاددهی و یادگیری در استان کمک کند، مورد حمایت و تشویق ما خواهد بود.
خراسان رضوی در خط مقدم اجرای نهضت مدرسهسازی کشور است
در ادامه این نشست حمیدرضا خانمحمدی-معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، با اشاره به گستردگی پروژههای آموزشی در استان گفت: حدود ۵۰ درصد پروژههای نهضت مدرسهسازی کشور در چند استان متمرکز است که خراسان رضوی یکی از مهمترین استانهای هدف به شمار میرود و امروز در خط مقدم اجرای این نهضت قرار دارد.
وی با بیان اینکه خراسان رضوی بهعنوان یکی از استانهای هدف نهضت مدرسهسازی کشور شناخته میشود، افزود: نگاه رئیسجمهور به خراسان رضوی نگاهی الگویی است و عملکرد این استان در نهضت مدرسهسازی بهعنوان یک تجربه موفق ملی مطرح شده است؛ همین موضوع، مسئولیت استان خراسان رضوی را برای تحقق کامل اهداف تا مهر ۱۴۰۵ سنگینتر کرده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به سهم بالای پروژههای آموزشی استان در مقیاس ملی تصریح کرد: به دلیل اینکه بخش قابل توجهی از پروژههای آموزشی کشور در خراسان رضوی متمرکز شده است، در حال حاضر این استان در پیک اجرای طرحها قرار دارد؛ بهگونهای که حجم تحویل پروژهها نسبت به سالهای گذشته بهطور قابل توجهی افزایش یافته است و این استان با اجرای صدها پروژه و هزاران کلاس درس، عملکردی کمنظیر در سطح کشور ثبت کرده است.
خانمحمدی با اشاره به مشارکت مردم و خیرین نیز عنوان کرد: خراسان رضوی جزء استانهای پیشتاز در جذب کمکهای مردمی و خیرین مدرسهساز است و این مشارکت اجتماعی، پشتوانه اصلی تحقق عدالت آموزشی در استان محسوب میشود.
وی در بخش دیگر این نشست، با اشاره به شرایط پیچیده تأمین منابع مالی دولت، مولدسازی داراییها را مهمترین پیشران عبور از گلوگاههای مالی نهضت مدرسهسازی دانست و گفت: با توجه به محدودیت منابع و فشارهای مالی، مولدسازی داراییها نقش تعیینکنندهای در تکمیل پروژههای آموزشی دارد و اگر اعتبارات حاصل از مولدسازی با رفع برخی موانع، بهموقع در اختیار این استان قرار گیرد، تحقق ۱۰۰ درصدی پروژههای استان خراسان رضوی تا مهر ۱۴۰۵ دستیافتنی خواهد بود.
معاون وزیر آموزش و پرورش، در بخش دیگر سخنانش، با تأکید بر جایگاه مدرسهسازی در چارچوب مسئولیت اجتماعی دستگاهها و بنگاههای اقتصادی گفت: بر اساس سیاستهای دولت و تأکید رئیسجمهور، اولویت هزینهکرد مسئولیت اجتماعی باید بهصورت مشخص به حوزه مدرسهسازی و توسعه فضاهای آموزشی اختصاص یابد و این موضوع یک توصیه نیست، بلکه یک رویکرد راهبردی برای تحقق عدالت آموزشی در کشور است.
خانمحمدی در ادامه با اشاره به ضرورت اجرای دقیق این سیاست در سطح استانها بیان کرد: بنگاههای اقتصادی، صنایع بزرگ و شرکتهای دولتی و خصوصی موظفاند سهم مسئولیت اجتماعی خود را بهگونهای هدفمند و شفاف در مسیر مدرسهسازی هزینه کنند؛ چرا که سرمایهگذاری در آموزش، مؤثرترین و ماندگارترین شکل ایفای مسئولیت اجتماعی است و میتواند نقش تعیینکنندهای در کاهش شکافهای آموزشی ایفا کند.
وی همچنین با بیان اینکه اجرای صحیح مسئولیت اجتماعی نیازمند نظارت و پیگیری مستمر است، تصریح کرد: برای اثربخشی واقعی مسئولیت اجتماعی، لازم است این منابع از حالت اقدامات پراکنده و سلیقهای خارج شود و با اولویت مدرسهسازی، در قالب برنامههای مشخص و قابل ارزیابی هزینه شود.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با تأکید بر لزوم توجه همزمان به کیفیت آموزشی نیز تاکید کرد: مدرسهسازی بدون ارتقای کیفیت آموزش، کامل نیست و هوشمندسازی کلاسها، توسعه زیرساختهای دیجیتال و استفاده از فناوریهای نوین آموزشی، مکمل توسعه فضاهای فیزیکی مدارس است.
وی بیان کرد: طراحی کلاسهای هوشمند با تجهیزات تعاملی، سامانههای آموزشی و محتوای دیجیتال، امکان دسترسی دانشآموزان مناطق کمبرخوردار به آموزش باکیفیت را فراهم میکند.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی در ۴ دی، خانمحمدی افزود: خراسان رضوی ظرفیت تبدیل شدن به پایلوت اجرای کلاسهای هوشمند و آموزش دیجیتال را دارد و میتواند در کنار توسعه کمی مدارس، در ارتقای کیفیت آموزش نیز الگوی ملی باشد.
در پایان این نشست، بر ضرورت همافزایی دستگاههای اجرایی، تسریع در مولدسازی داراییها، هدایت مسئولیت اجتماعی صنایع به سمت مدرسهسازی و توسعه همزمان فضاهای فیزیکی و هوشمند آموزشی تأکید شد و خراسان رضوی بهعنوان یکی از استانهای پیشرو در تحقق عدالت آموزشی کشور مورد تأکید قرار گرفت.
انتهای پیام