غلامرضا رضایی در گفتوگو با ایسنا به مناسبت ۷ دی سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی بیان کرد: با تلاش همکارانمان در نهضت سوادآموزی استان، در سال گذشته توانستیم پوشش بسیار خوبی در حوزه آموزش بیسوادان و کمسوادان داشته باشیم. بر اساس آمارهای نهایی، بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در دوره سوادآموزی (معادل ابتدایی)، حدود یک هزار و ۸۰۰ نفر در دوره تحکیم سواد و نزدیک به یک هزار و ۲۰۰ نفر نیز در دوره انتقال آموزش دیدهاند. این آمار نسبت به سال قبل از آن رشد قابل توجهی داشته است.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم اعلام کرد: نهضت سوادآموزی به تدبیر و دوراندیشی حضرت امام خمینی (ره) در هفتم دی سال ۱۳۵۸ با هدف زدودن فقر علمی و آموزشی از جامعه پایهگذاری شد؛ اکنون و با گذشت بیش از چهار دهه، میتوانیم برکات عمیق و گسترده این نهضت را در ابعاد مختلف جامعه به وضوح مشاهده کنیم.
رضایی با بیان اینکه پیش از انقلاب، نرخ باسوادی در کشور حدود ۴۷ درصد بود و این رقم در میان بانوان و نیز در مناطق روستایی و حاشیهای شهرها به مراتب پایینتر بود و فاصلهای بسیار قابل توجه با شاخصهای امروزی داشت، تصریح کرد: در حال حاضر، نرخ باسوادی در کشور به حدود ۹۸.۷ درصد رسیده است که نشاندهنده تحولی شگرف و کمنظیر است.
وی ادامه داد: برگزاری کلاسهای سوادآموزی علاوه بر ارتقای شاخص آموزشی، به کاهش آسیبهای اجتماعی نیز کمک شایانی کرده است، چرا که بیسوادی به عنوان یک چالش خاموش میتواند زمینهساز بسیاری از ناهنجاریها باشد.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم تصریح کرد: فردی که از نعمت سواد بیبهره است، ممکن است به دلیل فقدان قدرت تشخیص و تحلیل صحیح، ناخواسته به خود و جامعه آسیب وارد کند. بنابراین، تلاشهای سوادآموزی در راستای ارائه آموزش بههنگام و مناسب، نقش مهمی در پیشگیری از این آسیبها ایفا کرده است.
وی با بیان اینکه سواد و آموزش، زیربنای توسعه همهجانبه در هر جامعهای محسوب میشود، افزود: توسعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتی ورزشی، همگی وامدار سرمایهگذاری در عرصه آموزش است. جامعهای که از سواد بهره میبرد، به سمت توانمندی، مدیریت مدبرانه و پویایی حرکت میکند.
رضایی اظهار کرد: به عنوان نمونهای عینی از برکات این نهضت، در استان قم، ۱۶۷ نفر از چهرههای برتر علمی، پژوهشی، صنعتی و مدیریتی، پرورشیافته کلاسهای سوادآموزی هستند که خود گواهی بر تأثیرگذاری عمیق این نهاد مقدس است. در بررسی وضعیت استان قم به صورت خاص، شاهد پیشرفتی چشمگیر هستیم؛ همان نرخ باسوادی که پیش از انقلاب در این استان حدود ۴۷ درصد بود، امروز به رقم افتخارآمیز ۹۸.۷ درصد ارتقا یافته است.
وی با بیان اینکه نکته قابل تأمل در این مسیر، تحقق عدالت آموزشی است، گفت: بهگونهای که امروز بانوان و آقایان تقریباً همگام و همسو در عرصه علمآموزی پیش میروند و هیچ تفاوت معناداری از نظر فرصتهای آموزشی، دسترسی به معلم، امکانات و فضای یادگیری بین آنها وجود ندارد. هر آنچه محقق شده، بر پایه اصل عدالت و فراهمآوری امکان آموزش برابر برای همه آحاد جامعه استوار بوده است.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم اضافه کرد: در بعد ایثار و شهادت نیز خدا را شاکریم که به برکت خون پاک شهدای گرانقدر، نهضت سوادآموزی استان قم ورق زرین دیگری را به تاریخ خود افزوده و ۶ شهید والامقام را به اسلام و انقلاب تقدیم کرده است، این نیز از برکات و افتخارات این مجموعه است.
وی با بیان اینکه امروز و در ادامه این مسیر، ۲۷ پایگاه سوادآموزی در نواحی مختلف استان به صورت متمرکز فعال شدهاند، اعلام کرد: افرادی که تمایل به ثبتنام در دورههای سوادآموزی دارند اعم از کسانی که از نعمت سواد محروم بوده یا ترکتحصیل کردهاند میتوانند با مراجعه به این پایگاهها یا مدارس نزدیک به محل سکونت خود، نسبت به ثبتنام اقدام کنند تا ساماندهی لازم برای آموزش آنان انجام گیرد.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه شعار امسال سوادآموزی، «سوادآموزی در مسیر تحول» است، ادامه داد: این تحول، تغییر رویکرد از فضای عرضهمحور به تقاضامحور را در بر میگیرد تا شرایط یادگیری برای افراد، هرچه روانتر و دستیافتنیتر شود.
رضایی با بیان اینکه راهبرد اساسی ما در این مسیر جدید، فراتر از تعریف سنتی سواد که صرفاً خواندن، نوشتن و محاسبه کردن بود حرکت کرده است، تصریح کرد: اگرچه این مبانی همچنان مهم هستند، اما امروز مهارتهای اساسی زندگی نیز به محتوای آموزشی کلاسها افزوده شده است. در کلاسهای بانوان، مهارتهایی مانند خانهداری، تربیت فرزند، چگونگی تعامل با همسر، آشپزی و نیز آموزش رایانه با بهرهگیری از مشاوران متخصص در حیطه روانشناسی ارائه میشود.
وی افزود: در بخش آقایان نیز آموزشهایی متناسب با نیازهای آنان، از جمله صنایع چوب، صنایع فلز و مهارتهای رایانهای در دستور کار قرار دارد. پوشش آموزشی ما محدود به هموطنانمان نیست و اتباع خارجی مقیم استان نیز میتوانند از این خدمات بهرهمند شوند. گروه هدف ما برای جذب و آموزش، افراد در بازه سنی ۱۰ تا ۶۰ سال هستند که نسبت به گذشته گسترش یافته است.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه از تمام افرادی که شرایط لازم را دارند درخواست میکنیم که برای یادگیری اقدام کنند، عنوان کرد: چرا که آموختن هیچگاه دیر نیست. از خانوادههای باسواد نیز تقاضا داریم در شناسایی و معرفی افراد بیسواد یا کمسواد ما را یاری دهند.
وی افزود: برای تحقق اهداف گستردهتر، از همه ظرفیتهای دستگاههای اجرایی نیز استفاده میشود. شورای پشتیبانی سوادآموزی استان با ریاست استاندار تشکیل جلسه داده و دستگاههایی نظیر اداره کل زندانها، سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، اداره کل امور عشایر، بسیج سازندگی و اصناف قم، همگی پای کار آمدهاند تا در شناسایی و جذب افراد بیسواد مشارکت کنند.
رضایی با بیان اینکه همچنین، جلسات هماهنگی با بخشداران، مدیران روستایی و عشایری، و مدیران مدارس برگزار شده تا از تمامی توان موجود برای انجام این مأموریت مهم بهره گرفته شود، اظهار کرد: در زمینه تولید محتوای آموزشی نیز استان قم توفیقات قابل توجهی داشته است؛ از جمله تألیف سه کتاب ویژه سوادآموزی که هماکنون در سطح کشور تدریس میشود.
وی افزود: علاوه بر این، برگزاری مسابقاتی مانند انشای نماز، روخوانی قرآن، خواندن صحیح نماز، شرکت در پرسشمهر ریاست جمهوری و نیز ترویج کتابخوانی در میان خانوادههای یادگیرندگان، از جمله برنامههای جانبی مؤثری است که با هدف تعمیق باورها و تقویت مهارتهای زندگی انجام میشود.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم در پایان بیان کرد: در این برنامهها، از شرکتکنندگان دعوت میشود کتابهای داستانی، اخلاقی و علمی را در محیط خانه مطالعه کرده و خلاصهای از آن را ارائه دهند که مورد تقدیر قرار میگیرد، این فعالیتها در سال گذشته با استقبال خوبی روبهرو شد و امسال با قوت بیشتری ادامه خواهد یافت. امیدواریم با همتی جمعی و عزمی راسخ، بتوانیم سهم خود را در تکمیل فرآیند باسوادی استان و ارتقای روزافزون شاخصهای آموزشی و فرهنگی ایفا کنیم.
انتهای پیام