/موسيقي ملي - تعريف و مولفه‌ها/ شاهين فرهت: موسيقي ملي از روح و جان مردم عادي سرچشمه مي‌گيرد مي‌توان حتي موسيقي تعزيه را نيز به شكل اپرا درآورد

موسيقي ملي ايران، داراي انواعي چون موسيقي رديفي، نواحي، فولكولور و حتي ملودي‌هاي محلي است كه بسياري از آن‌ها از بين رفته‌اند. شاهين فرهت، استاد دانشگاه تهران با بيان مطلب فوق به خبرنگار هنري ايسنا گفت: زماني مد بود كه آهنگسازان در آثار خود از اين ملودي‌ها استفاده مي‌كردند ولي الان اين وضعيت راكد است. اين آهنگساز خاطرنشان كرد: چنانچه از اين ملودي‌ها در آهنگ‌هاي خود استفاده كنيم موسيقي ملي كشور بسط و گسترش مي‌يابد افزون بر آن خطر از بين رفتن ملودي‌هاي محلي نيز رفع مي‌شود. وي در ادامه خواستار برخورد علمي با موسيقي رديفي، سنتي، آوازي و حتي مذهبي شد و با اشاره به اينكه مي‌توان حتي موسيقي تعزيه را نيز به شكل اپرا درآورد، گفت: ايده و هدف ما بايد پيشرفت موسيقي ايران باشد. بايد توجه داشت ما در تعزيه مايه‌ها و ماخذهاي بسيار قوي داريم و اجراي اين دست‌مايه‌ها توسط موسيقي‌دانان با سواد قادر است تا موسيقي ملي را گسترش دهد . شاهين فرهت در خصوص شاخص‌ها و مولفه‌هاي موسيقي ملي، ابراز داشت: وقتي از رپرتوآر ماندگار صحبت مي‌شود به طور طبيعي شاخص‌هاي لازم را هم دارد. اين ملودي‌ها از روح و جان مردم عادي سرچشمه گرفته و مردم سال‌هاي سال آن‌ها را زمزمه كرده‌اند. وي مشخصه ديگر موسيقي ملي را استفاده اجراها از گنجينه موسيقي ايراني ذكر كرد. به گفته اين استاد دانشگاه تهران، موسيقي ملي دو شخص ديگر هم دارد. نخست آن كه ملودي‌ها و فواصل‌ها از قبل در ساختار آهنگ‌ها وجود دارند و دوم آن كه اين ملودي‌ها وجود ندارند اما توسط آهنگسازان ساخته مي‌شوند. به واقع از ديد دكتر فرهت، زماني كه يك آهنگساز شروع به بداهه سرائي مي‌كند از يك سري محفوظات قبلي شروع به استفاده مي‌كند، پس اين ساخته نيز جزء موسيقي ملي است چرا كه داراي دست مايه ايراني مي‌باشد. وي در پايان به ايسنا گفت: موسيقي نواحي كه در برخي استان‌ها مثل سيستان و بلوچستان ناشناخته مانده جزء اين حوزه قرار مي‌گيرند. ممكن است كه در وهله اول، اين موسيقي به گوش مردم ناآشنا باشد اما توجه داشته باشيم كه موسيقي ايراني داراي ابعاد بسيار متنوع و كثيري است. انتهاي پيام
  • یکشنبه/ ۲۵ اسفند ۱۳۸۱ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8112-07249
  • خبرنگار : 71060