منوچهر اكبرلو: سادهانگاري حوزه ادبيات كودك سبب كمتوجهي خبرنگاران به اين حوزه شده است
به سبب ساده انگاشتن حوزه ادبيات كودك و نوجوانان، خبرنگاران حوزه كتاب كمتر مايلند به سراغ محدوده اين ادبيات بروند. منوچهر اكبرلو ـ كارشناس كتاب و روزنامهنگار ـ در گفتوگو با ايسنا با بيان اين مطلب گفت: اغلب خبرنگاران در قياس با كتابهايي با موضوع انديشه، ادبيات كودك را نوعي كسر شان و سادهانديشي ميپندارند و كمتر مايلند در اين زمينه گزارش، نقد و يادداشتي تهيهكنند. او تصريح كرد: البته حتا اگر فردي در اين حوزه علاقهمند باشد، ترجيح داده ميشود در حوزه ادبيات بزرگسال به كار گرفته شود. چراكه درنهايت، يك خبرنگار تابع سفارشات مسؤولان خود در نشريه است. اكبرلو در زمينه وضعيت معرفي كتاب در نشريات گفت: از آنجا كه تعداد عناوين كتاب منتشر شده در مجموعه بسيار زياد است و نشريات، حتا نشريات كودك و نوجوان، معمولا جاي كمتري را به معرفي كتابها اختصاص ميدهند، طبيعي است كه نشريات عمومي كه طبيعتا با رويكرد مخاطبان بزرگسال منتشر شدهاند، هيچ جايي را براي اطلاعرساني كتابهاي كودك و نوجوان نداشته باشند. وي رويكرد نشريات را در اين حوزه، تابع ميزان اقبال ناشران دولتي و خصوصي دانست و گفت: به نظر ميرسد عدم اطلاعرساني بيشتر در حوزه كتاب، به نداشتن جاي ثابت معرفي كتاب و خبرهاي حوزه كتاب در نشريات بزرگسال مرتبط است. چنانچه در حال حاضر فقط چند نشريه محدود هستند كه اساسا صفاتي را به مقوله كتاب اختصاص ميدهند. بنابراين طبيعي است كه اطلاعرساني صورت نگيرد. اكبرلو گفت: هنوز مسؤولان نشريات معرفي كتاب و اطلاعرساني كارهايي كه در اين زمينه انجام ميشود را به عنوان يك مقوله تبليغاتي براي ناشران و نويسندگان قلمداد ميكنند، بنابراين بعضا انتظار دارند در برابر معرفي يك كتاب درآمدي داشته باشند. بديهي است كه اين رويه باعث خواهد شد بسياري از كتابهاي خوب مجال تبليغ پيدا نكنند. اين در حالي است كه كتابهاي بازاري به راحعي در همه جا حتي فروشگاههاي مواد غذايي فرصت تبليغ مييابند. انتهاي پيام