كارشناس اقتصادي در گفت‌وگو با ايسنا: * ايجاد بازارهاي رقابتي احتكار را كاهش مي‌دهد * پيشگيري از احتكار و تنظيم بازار از وظايف دولت اسلامي است

« با ايجاد بازارهاي رقابتي ميزان تاثيرگذاري واحدها و بنگاه‌ها در اقتصاد كاهش مي‌يابد.»

سيدرضا حسيني ـ عضو هيات علمي گروه اقتصادي حوزه و دانشگاه ـ در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايسنا در تعريف احتكار اظهار كرد: «احتكار به معناي انباشت كالا و عرضه نكردن آن به بازار به منظور افزايش قيمت است كه اين امر اثر مخربي در اقتصاد به جا مي‌گذارد.»

به گفته او احتكار موجب كمبود عرضه در بازار و همچنين بالا رفتن افزايش قيمت و تورم و فشار آمدن به مصرف كنندگان مي‌شود.

وي بيان كرد:« ميوه‌ها جزو كالاهاي مورد نياز و ضروري مردم هستند و انبار كردن اين كالاها به مصرف كنندگان و منافع مالي و اقتصاد كشور ضرر و زيان‌هايي را وارد مي‌كند.»

عضو هيات علمي گروه اقتصادي حوزه و دانشگاه نقش دولت را در خصوص احتكار بسيار مهم دانست و تصريح كرد:« يكي از وظايف اصلي دولت در نظام اسلامي نظارت كامل بر بازار و تنظيم بازار است و دولت بايد بر بازار نظارت داشته باشد و گزارش‌هايي كه در اين زمينه مي‌آيد را جدي بگيرد.»

وي افزود:« در مواردي كه بازار با كمبود عرضه مواجه است، دولت بايد پيش بيني لازم را در كالاها بكند و مواقعي كه كالا در بازار زياد است و بازار عرضه وجود دارد عرضه كند.»

حسيني تصريح كرد:« هر چه ما به سمت بازار با ثبات تري پيش رويم از پيشرفت احتكار جلوگيري مي‌شود. دولت هم بايد هميشه نظام بازار را به يك بازار قابل قبول و رقابتي پيش ببرد و نظارت خود را هميشه بايد داشته باشد.»

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۵ اسفند ۱۳۸۴ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8412-08526
  • خبرنگار :