/همزمان با 66 سالگي صدا در ايران/ دكتر نوري: نقشآفريني راديو در عرصه انقلاب...حاكم بلامنازع تا قبل از تلويزيون... در دوره انتخاب رسانهها به سر ميبريم
مدير شبكه راديويي ايران، دربارهي روند راديو در طول شصت و شش سال و نيازمنديهاي امروز برنامههاي راديو سخن گفت. دكتر عليرضا نوري در گفتوگو با خبرنگار سرويس راديو ايسنا، با اشاره به تاسيس راديو به عنوان يك اتفاق جديد درعرصه رسانهيي كشور گفت: زماني كه راديو در ايران تاسيس شد به غير از تلگراف و بيسيم، هيچ رسانهاي مبتني بر امواج در كشور وجود نداشت. وي تصريح كرد: راديو تا زمان راهاندازي تلويزيون حاكم بلامنازع در عرصه رسانهيي كشور بود. مدير شبكه راديويي ايران، علت اين امر را در بيرقيب بودن تنها شبكه راديويي درآن زمان و حضور كم رنگ مطبوعات دانست و افزود: اطلاعات به سرعت ميتوانست در راديو انعكاس يابد. در حالي كه مطبوعات براي انتشار اخبار به زمان نياز داشتند. نوري، با بيان اين مطلب كه راديو در مواقعي كه ميتوانست مانور و حضور خوبي داشته باشد همچنان پيشتاز بود گفت: راديو در عرصه انقلاب (اواخر سال 56 و اوايل 57) نقشآفريني جدي داشت. وي با اشاره به جايگاه خاص راديو پس از پيروزي انقلاب و در زمان جنگ توضيح داد: راديو در زمان جنگ قدرت و استحكام خود را حفظ كرد و ميتوان گفت درمواقعي نسبت به تلويزيون برتري نيز پيدا كرد و همواره اخبار مختلف جنگ از خبر پيروزيها گرفته تا حملههاي هوايي ابتدا از طريق راديو پخش ميشد. مدير شبكه راديويي ايران تصريح كرد: راديو، هنوز هم در عرصه اتفاقات طبيعي و غير مترقبه و بحرانهاي مختلف رسانه اول است. نوري، با بيان اين مطلب كه تلويزيون در عرصه رقابت تا حدودي راديو را به انزوا برد اظهار كرد: تا زماني كه شبكههاي تلويزيون از يك تا دو كانال به چندين كانال نرسيده بود شرايط راديو خيلي بد نبود. وي با اشاره به تعدد شبكههاي تلويزيون پس از جنگ خاطرنشان كرد: در آن زمان تا حدودي ميزان مخاطبان راديو افت كرد تا اين كه راديو هم به تاسيس شبكههاي مختلف از اواسط سال 70 دست زد. مدير شبكه راديويي ايران با بيان اين مطلب كه تعدد شبكههاي راديويي موجب افزايش نسبي مخاطبان راديو شد اظهار كرد: درسالهاي اواسط 70، راديو استان، پيام، راديو جوان، ورزش، فرهنگ 2، معارف و پس از آن سلامت راهاندازي شد و به ترتيب راديو با افزايش روند مخاطب مواجه شد. نوري، با اشاره به توجه به علايق مخاطبان در شبكههاي راديويي گفت: راديو، طي 7،8 سال گذشته جهش بسيار خوبي داشته است و اگر به همين شكل پيش رود آينده روشني در انتظار اوست. وي متذكر شد: اگر راديو به نيازهاي مخاطبان بيتوجه باشد مخاطب هم آن را فراموش ميكند. مدير شبكه راديويي ايران، با بيان اين مطلب كه ما در دوره انتخاب رسانهها به سر ميبريم اظهار كرد: برنامههاي راديو بايد پاسخگوي نيازهاي به روز و به لحظه مخاطب باشد. نوري در پايان داشتن اطلاعات به روز، صحيح و معتبر و بحثهاي آموزشي در زمينههاي مختلف را يكي از نيازمنديهاي مخاطب امروز دانست و تاكيد كرد: بيان مشكلات مخاطبان در رسانه يكي ديگر از نيازمنديهاي مخاطب راديو است. انتهاي پيام