ساخت كشتيهاي حامل گاز مايع LNG درداخل علاوه بر فراهم كردن امكان دسترسي به تكنولوژي ساخت اين محصول، ارزش افزوده قابل توجهي را براي كشور به همراه خواهد داشت.
به گزارش خبرنگار صنعت ايسنا، عليرضا طهماسبي ـ وزير صنايع و معادن ـ در حاشيه امضاي قرارداد ساخت 10 فروند كشتي حامل گاز مايع بين شركت صدرا و شركت بلژيكي Exmar گفت: تعدادي از فازهاي پارس جنوبي براي توليد گاز مايع LNG و به منظور صادرات طراحي شدهاند كه حجم اين پروژهها قابل توجه است و يكي از مهمترين مشخصههاي اين طرحها نيز صادرات LNG است. ما نيز تاكيد داريم كه قرارداد صادرات گاز مايع بايد به صورت C&F (تحويل محموله در بنادر بازارهاي هدف به خريداران) امضا شود تا بتوانيم نسبت بالايي از محمولههاي صادراتي را به وسيله شركتهاي ايراني و با همكاري شركتهاي خارجي صاحب تكنولوژي انجام دهيم.
وي با اشاره به برنامهريزي انجام شده براي صادرات 34 ميليون مترمكعب گاز مايع در طرحهاي توسعهاي پارس جنوبي اظهار كرد: اگر حتي فقط 10 ميليون مترمكعب از اين رقم را بتوانيم به صورت C&F صادر كنيم، امكان ساخت 10 فروند كشتي حمل LNG در كشور فراهم خواهد شد كه هركدام از اين كشتيها 240 ميليون دلار ارزش دارند و به اين ترتيب حجم قرارداد به دو ميليارد و 400 ميليون دلار خواهد رسيد.
وي با اشاره به نبود سفارشهاي كلان ساخت كشتي به سازندگان داخلي و عدم سرمايهگذاري كافي در اين زمينه گفت: در ايران حوضچههاي مخصوص ساخت كشتيهاي نفتكس بزرگ اقيانوسپيما و كشتيهاي LNG وجود ندارد كه البته در جهت ايجاد اين حوضچههاي مقداري سرمايهگذاري صورت گرفته، ولي براي تكميل اين حوضچهها حدود 160 تا 200 ميليون دلار نياز است كه تامين اين مبلغ نيازمند امضاي قرارداد و جذب سرمايهگذاري است.
او، ارزش افزوده حاصل از امضاي قرارداد ساخت 10 فروند كشتي حامل گاز مايع را براي هر كشتي بين 80 تا 100ميليون دلار عنوان كرد.
طهماسبي در پايان در پاسخ به سوال خبرنگاران مبني بر احتمال بركناري قلعهباني از مديرعاملي شركت سايپا تنها به بيان اين جمله بسنده كرد: اين موضوع در حال بررسي است.
انتهاي پيام