گفت‌وگو با كارگردان سريال «مثل هيچ كس»: ماه رمضان شرايط خاصي براي ديده‌شدن يك سريال دارد ماو نويسنده سعي كرديم اين سريال شبيه «زيرتيغ» و «پدرسالار» نباشد

برزيده با اعلام استقبال از پخش سريالش در مناسبتي مثل ماه مبارك رمضان اظهار كرد: ماه رمضان شرايط خاصي را براي ديده‌شدن يك سريال دارد؛ چرا كه در ساعات خاص تقريبا تمام مردم در خانه‌هايشان پاي سفره‌هاي افطار هستند و عوامل يك سريال مي‌توانند اميدوار باشند كه كارشان بيشتر ديده شود.

اين كارگردان سينما و تلويزيون گفت: سريال‌هايي همانند «مثل هيچ كس» كه به آدم‌ها و مسايل انساني مي‌پردازند درماه مبارك رمضان كه دل‌ها آماده‌تر است، مي‌توانند تاثير بيشتري بر مخاطب بگذارند.

***

عبدالحسن برزيده در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، درباره‌ي فضاها و زندگي‌هاي سنتي كه سريال «مثل هيچ كس» به تصوير مي‌كشد، گفت: سريال «مثل هيچ كس» سعي در يادآوري اين نكته دارد كه زندگي‌هاي قديمي هم زيبا و هم جذاب هستند و شايد جذابيت‌هاي آن‌ها بيش از زندگي آپارتماني است كه به اجبار در حال حاضر براي خودمان انتخاب كرده‌ايم.

اين كارگردان خاطرنشان كرد: بيش از فضاهاي قديمي سريال «مثل هيچ كس»، آدم‌هايي كه دراين فضاها زندگي مي‌كنند براي مخاطب جذاب خواهند بود؛ يادآوري زندگي‌هايي كه ما دوست داريم داشته باشيم ولي شرايطش را نداريم و يا آن زندگي‌ها را درگذشته داشته‌ايم، مي‌تواند جذاب باشد.

وي يادآوري سنت‌هاي قديمي را جزيي از فضاي سريال «مثل هيچ كس» دانست و افزود: ارتباطات آدم‌ها و نزديكي آن‌ها با هم براي مخاطب جذاب است. اين ‌كه «داداشي» در خانه‌اي زندگي مي‌كند كه خانه‌ي بغلي را هم خريده‌اند و خواهر و بردارانش هم در آن خانه زندگي مي‌كنند تا از هم دور نباشند، اين ويژگي‌ جذابي است كه درحال حاضر بسياري از ما از آن دور هستيم و گفتن آن مخاطب را مي‌تواند راضي نگه دارد.

برزيده در پاسخ به اين پرسش كه استفاده از فضاهاي سنتي تاچه اندازه مورد تاكيد خود وي به عنوان كارگردان بوده است؟ گفت: يكي از جذابيت‌هاي فيلمنامه برايم فضاهاي سنتي آن بود. شايد به اين دليل كه كاركردن در فضاهاي آپارتماني تا حدودي برايمان آسان‌تر است، به ساخت سريال در خانه‌هاي كوچك و قديمي تن نمي‌دهيم و شايد دليل ديگرش هم اين باشد كه زندگي ما كم‌كم دارد به اين سمت مي‌رود و در نتيجه نويسنده و كارگردان هم به‌طور ناخودآگاه زندگي آپارتماني را تبليغ مي‌كنند.

***

عبدالحسن برزيده كه مجموعه‌ي «مثل هيچ كس» را براساس فيلمنامه‌اي از علي‌اكبر محلوجيان نويسنده‌ي سريال‌هاي «زيرتيغ» و «پدرسالار» مي‌سازد، در پاسخ به اين پرسش كه تا چه اندازه تلاش شده است «مثل هيچ كس» متفاوت از مجموعه‌هاي قبلي باشد؟ گفت: بخشي از اين تفاوت به‌طور ناخودآگاه اتفاق مي‌افتد؛ براي مثال اگر فيلمنامه‌ي «پدرسالار» را به چند كارگردان بدهند به چند گونه‌ي متفاوت ساخته مي‌شود.

بخشي ديگر هم تعهدي است. براي مثال در انتخاب بازيگر و عوامل «مثل هيچ كس» تلاش كردم به گونه‌اي حركت كنم كه كمترين شباهت را با كارهاي قبلي خصوصا «زيرتيغ» داشته باشد.

كارگردان «مثل هيچ كس» درعين حال گفت: از آن جا كه نويسنده‌ي سريال‌هاي «مثل هيچ كس»،«زيرتيغ» و«پدرسالار» آقاي محلوجيان هستند طبيعي است كه اين سريال‌ها حداقل در نوع ديالوگ و فضاسازي با هم شباهت‌هايي را داشته باشند.

عبدالحسن برزيده به اين پرسش ايسنا كه آيا ديالوگ‌هاي «مثل هيچ كس» به «زيرتيغ» شباهت دارد؟ پاسخ منفي داد و افزود: خود آقاي محلوجيان تلاش كرده‌اند اين اتفاق نيفتد، چرا كه براي نويسنده هم خوب نيست كه تكرار شود. من هم تقريبا مطمئن هستم كه باتوجه به جلساتي كه با نويسنده‌ داشتم و تغييراتي كه در فيلمنامه‌ ايجاد شد، بعيد است ديالوگ‌هاي «مثل هيچ كس» به «زيرتيغ» شبيه شود.

اين كارگردان سينما و تلويزيون اعلام كرد: براي پرهيز از شباهت «زيرتيغ» و «پدرسالار» با «مثل هيچ كس» ما برخي از بازيگراني كه علاقه‌مند به همكاري با آنان بوديم را دعوت نكرديم. بنابراين تعمدا هم سعي مي‌كنيم كه از اين دو سريال فاصله بگيريم . ضمن اين‌كه قصه‌ي «مثل هيچ كس» هيچ شباهتي به دوسريال قبلي ندارد.

***

وي در پاسخ به اين پرسش ايسنا كه چقدر برتغيير و تحول شخصيت‌هاي منفي «مثل هيچ كس» در پايان قصه تاكيد دارد؟ گفت: در زندگي عادي هم اتفاق مي‌افتد كه آدم‌ها گاه راه را غلط مي‌روند، اما پس از مدتي به هردليلي يا خودشان متوجه مي‌شوند و يا شرايط به آنان حكم مي‌كند كه روششان را تغيير دهند.

در قصه‌ي ما به طور طبيعي اين اتفاق رخ مي‌دهد، يعني اگر هم شخصيتي درسريال «مثل هيچ كس» از خطا و اشتباهش بر گردد، همواره به آن دليل نيست كه متوجه خطا و اشتباه خود شده است بلكه گاه احساس مي‌كند كه ديگر به نفعش نيست اين راه را ادامه دهد. ما يك شخصيت منفي در قصه‌ي «مثل هيچ كس» داريم كه هرگز متحول نمي‌شود، بلكه برهمان اصراري كه بر رفتارش دارد باقي مي‌ماند.

***

كارگردان «مثل هيچ كس» در پاسخ به پرسشي درباره‌ي دشواري‌هايي كه كاركردن در فضاهاي كوچك و سنتي براي كارگردان و ساير عوامل به وجود مي‌آورد، گفت: ما از اول كه فيلمنامه را خوانديم مي‌دانستيم بخشي خيلي سختي به‌نام پاساژ داريم. چرا كه چهار ـ پنج طبقه پاساژ است و دوستاني كه دراين محل كار مي‌كنند زندگي عادي خود را دارند. با اين حال از اين مشكلات استقبال كرديم تا فضاي سريالمان به تله‌تئاتر نزديك نشود. به همين دليل ما پلان‌هايي را كه مي‌توانستيم بسته و محدود بگيريم، باز مي‌گيريم تا بيننده بتواند رفت‌وآمد و هياهوي بازار را ببيند. البته اين ويژگي تا حدودي كار ما را دشوارتر مي‌كند.

***

كارگردان «مثل هيچ كس» در پاسخ به اين پرسش كه آيا مشكلات مالي سازمان صدا‌وسيما برساخت اين سريال تاثير گذاشته است؟ گفت: جور عمده‌ي اين قضيه را آقاي محمدعلي اسلامي به عنوان تهيه‌كننده‌ بردوش مي‌كشد. قطعا ايشان هم مشكلاتي دارند كه به ما منتقل نمي‌كنند، اما كما بيش مي‌توان اين مشكلات را احساس كرد. با اين حال هزينه‌ها تامين نشود، اين مساله هم همكاري عوامل را مي‌طلبد و هم همت تهيه‌كننده را، تا بتواند برهر طريق نگذارد كار بخوابد. البته الحمدالله ما تا حالا مشكل نداشتيم.

***

عبدالحسن برزيده، درپاسخ به اين پرسش كه چقدر به عواملي كه درابتدا مدنظر داشته دست يافته است؟ گفت: درحال حاضر به دليل ساخت سريال‌هاي طولاني‌مدت و تله‌فيلم‌ها با مشكل كمبود بازيگر مواجه هستيم، اما نسبت به پروژه‌هاي ديگر ماكمي خوش‌شانس‌تر بوديم، البته شايد در بعضي موارد ترجيح مي‌داديم از بازيگر ديگري استفاده كنيم به نقش نزديك‌تر باشد، اما متاسفانه اين فرصت مهيا نشد. با اين حال من درمجموع راضي هستم.

كارگردان «مثل هيچ كس» درباره‌ي پخش اين مجموعه درماه مبارك رمضان در پايان خاطرنشان كرد: ما مي‌توانيم اين سريال را به پخش برسانيم و تا شهريور ماه تصوير‌برداري را به اتمام مي‌رسانيم.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۲۳ مرداد ۱۳۸۷ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8705-08598.72631
  • خبرنگار : 71012