پنجمين روز تحصن دانشجويان مقابل ترمينال شماره يك فرودگاه مهرآباد در اعتراض به فجايع رژيم صهيونيستي در غزه و همچنين اعلام آمادگي براي پيوستن به مردم غزه همچنان ادامه دارد.
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اين تحصن كه به دعوت جنبش عدالتخواه دانشجويي و با حضور دانشجويان دانشگاههاي كشور برگزار ميشود، صبح امروز(شنبه) ميثم شيرواني كارشناس مسائل خاورميانه و جهان اسلام به بيان مطالبي در رابطه با تاريخچه مقاومت در فلسطين پرداخت.
وي با بيان اينكه اولين جنبش در فلسطين كه از انقلاب اسلامي الهام گرفته است، جنبش جهاد اسلامي فلسطين به رهبري فتحي شقاقي بود، گفت: فتحي شقاقي اين موضوع را كشف كرد كه تنها راه نجات فلسطين، جهاد مسلحانه است.
شيرواني با اشاره به هشت سال دفاع مقدس گفت: بعد از انقلاب اسلامي تا سال 61 كشورهاي مختلف منطقه و عربي منتظر بودند كه سرنوشت جنگ مشخص شود. تا قبل از عمليات بيتالمقدس سرنوشت انقلاب و جنگ براي دول عربي مبهم بود اما بعد از فتح خرمشهر و عمليات بيتالمقدس همه به اين نتيجه رسيدند كه جبههي انقلاب در سطح منطقه و دنيا در حال شكلگيري است.
وي اضافه كرد: در اين بين پس از اين عمليات، اسراييل در سال 61 به لبنان حمله كرد و تا منطقهي بيروت را اشغال نمود. پس از اين جريان گروهي از ايران و به رهبري حاج احمد متوسليان به لبنان حركت كرد كه در آن زمان به دليل شرايط سوريه، چند ماه از ورود اين نيروها به لبنان جلوگيري شد ولي با اين وجود در آن زمان انقلاب معنوي در شرق لبنان ايجاد شد كه پس از آن اولين عمليات استشهادي توسط احمد قصير در شهر سور به وقوع پيوست كه طي آن حدود 300 افسر و سرباز اسراييلي نابود شدند.
شيرواني ادامه داد: در آن زمان جنبش حزبالله به نام جنبش مقاومت لبنان بيانيههايي را صادر مي كرد ولي جنبش حزبالله در سال 65 به صورت رسمي اعلام وجود كرد و بعد از موجوديت جنبش حزبالله اولين انتفاضه فلسطين به رهبري جهاد اسلامي به وقوع پيوست و پس از آن نيز جنبش مقاومت اسلامي حماس اعلام موجوديت نمود. اين جنبش نيز به اين نتيجه رسيد كه تنها راه مقاومت، حركت مسلحانه است.
كارشناس مسائل خاورميانه و جهان اسلام خاطرنشان كرد: پس از اين وقايع، اسراييل به اين نتيجه رسيد كه براي به حاشيه راندن جنبش مقاومت بايد جنبش ناسيوناليست يعني جنبش فتح و به سركردگي ياسر عرفات را روي كار آورد. آنها در اين راه تا حدودي موفق شدند؛ به گونهاي كه جنبش فتح را به نمايندگي از جنبش فلسطين پاي ميز مذاكره كشانده و خواستند به مردم دنيا و مردم فلسطين نشان دهند كه مقاومت فلسطين، اسراييل را به رسميت شناخته است.
وي افزود: در اين بين بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، دول عربي شروع به ايجاد جايگزينهايي براي اصل حركت امام (ره) و خنثي كردن اين حركت پرداختند كه در اين بين ميتوان اسلام آمريكايي كه مصداق آن علماي وهابيون است را نام برد. آنها ميخواستند اين علما را در برابر روحانيت شيعه و اسلامي كه امام (ره) به تمام دنيا معرفي نشان دهند. بر اين اساس در كنار سلفيگري سنتي، سلفيگري جهادي را عليه حركتهاي اسلامي ايجاد كردند و جنبش قلابي به نام جنبش جهادي القاعده را ايجاد نمودند.
شيرواني ادامه داد: در ظاهر حركت سلفيگري جهادي در مقابل سلفيگري سنتي بود ولي در اصل اين دو حركت دو لبهي قيچي بودند كه هدف آنها مقابله با حركت جهادي اصيل مسلحانه كه از ايران آغاز شد بود.
وي با اشاره به شكلگيري القاعده گفت: رهبران القاعده در دههي 80 و در پي اشغال افغانستان شكل گرفتند. در واقع هدف اصلي القاعده خنثي كردن جريان اصيل جهادي اسلامي و همچنين متوقف كردن ايدهي بسيج جهاني كه امام (ره) مطرح نمودند بود. بر اين اساس آنها شعارهاي امام را كپي كرده و نسخهي قلابي را تحويل اين رهبران دادند.
شيرواني به توضيح فعاليتهاي بن لادن و استادان وي پرداخت و گفت: پس از خروج نيروهاي شوروي از افغانستان، سرويسهاي اطلاعاتي آمريكا، جرياني را به نام القاعده با رهبري بن لادن ايجاد كردند. سوال اساسي امروز در اينجاست كه القاعده در مسالهي غزه كجاست. اصليترين دليل براي قلابي بودن حركت القاعده، اين مساله و عدم حضور آنها در بحث غزه ميباشد.
همچنين دانشجويان پس از بيان سخنان شيرواني به رژه نظامي در فرودگاه مهرآباد پرداختند. آنها رژه خود را با سر دادن شعار «الله اكبر» و «هيهات من الذله» شروع كرده و در طول رژه نظامي، سوره والعصر و همچنين دعاي كميل را در قالب رژه ميخواندند. اين دانشجويان همچنين در طول رژه شعارهايي همچون «حيدر حيدر»، «يا ليتنا كنا معك»، «فرياد يا محمدا، غزه شده كرببلا»، «مهدي بيا، مهدي بيا»، «دولت ما حزبالله، ملت ما حزبالله، دانشجو حزبالله» و همچنين «حزب فقط حزب علي، رهبر فقط سيد علي» را سر ميدادند.
پس از رژه نظامي نيز اين دانشجويان به اقامهي نماز ظهر و عصر پرداختند.
برخي از دانشجويان متحصن در فرودگاه كفنپوش بوده و سربندهاي «يا فاطمه الزهرا»، «لبيك يا خامنهاي» را به سر داشتند.
همچنين امروز دانشجويان و طلابي نيز از شهر بروجرد به جمع متحصنين اضافه شدند.
همچنين بر روي ديوارهاي فرودگاه، پلاكاردهاي «مرگ بر اسراييل»، «رهسپاريم با ولايت تا شهادت»، همچنين تمثالي از مسجد بيتالمقدس، سخناني از حاج احمد متوسليان و شهيد چمران و همچنين تصاويري از امام (ره) و مقام معظم رهبري وجود داشت.
در اطراف محل تحصن نيز پرچمهاي «يا حسين»، «يا ابالفضل»، «يا محمد» و پرچم حزبالله و پرچم ايران و پرچم فلسطين نيز وجود داشت.
بر روي كفنهاي دانشجويان و طلاب نيز مطالبي همچون «لبيك يا خامنهاي، لبيك يا حسين است»، «يا حسين»، «غزه كربلاست»، «مرگ بر اسراييل» نيز وجود داشت.
به گزارش ايسنا، امروز در اين تحصن، عماد افروغ نمايندهي سابق مجلس شوراي اسلامي نيز حضور داشت.
عماد افروغ با بيان اينكه صهيونيسم هركجا باشد يك غده سرطاني است، گفت: مسالهي اسراييل و صهيونيسم مسالهي جهاني است كه بايد با مديريت درست، همواره زنده و مبارزه با آن زنده بماند. البته بايد در اين راه به اين نكته نيز توجه كرد كه صهيونيسم، يهود نيست؛ همانطور كه بوش مسيحي نيست.
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) نمايندهي مجلس شوراي اسلامي در دورهي هفتم با حضور در جمع متحصنين مقابل ترمينال شماره يك فرودگاه مهرآباد خطاب به طلاب و دانشجويان گفت: از اين موضوع كه هنوز كساني وجود دارند كه چنين مسائلي را با مديريت و ابتكار و خلاقيت به خوبي هدايت ميكنند خوشحال شدم. اين كار شما در وهلهي اول وجه سمبوليك و كار نماديني است كه بايد موضوع برجسته شود.
وي ادامه داد: در اين شرايط ميتوان به غزه اعزام شد. البته اين موضوع نيز ضروري است كه بتوانيم با حضور در غزه دين خود را ادا كنيم، اما بايد در كنار اين اعزام و كار سختافزاري، يك كار نرمافزاري نيز ارايه شود تا اين غده سرطاني نابود شود.
افروغ با تاكيد بر اينكه بايد با اقدامات نرمافزاري زمينهي نابودي صهيونيسم و اسراييل را ايجاد كرد، گفت: اين كار شما بايد برد خبري و رسانهاي در كل جهان داشته باشد تا اين حركت تبديل به جرياني جهاني شود. البته اين قابليت در شما وجود دارد.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: با وجودي كه شكلگيري جمهوري اسلامي اميدهايي را در دل همگان ايجاد كرده است اما نبايد نظام مانعي براي ايفاي مسووليتهاي مردمي شود. بايد با تمام دانشگاهيان و اتحاديههاي دانشجويي در كل جهان ارتباط برقرار كنيم و مطالب خود را ترجمه شده براي آنها بفرستيم. همچنين در داخل كشور نيز بايد روشنفكران متعهد دانشگاهي و حوزوي در اين زمينه نقشآفريني كنند.
اين نمايندهي سابق مجلس خاطرنشان كرد: بايد در حوزهها و دانشگاهها شاهد برپايي سخنرانيها و نشستهاي متعدد باشيم. همچنين بايد سازمانهاي مردمي در كشورهاي اسلامي را براي زنده نگه داشتن مسالهي غزه و فلسطين همواره زنده نگه داشت.
وي افزود: در زمان رخ دادن جنگ 33 روزه در لبنان ما به يك رسانه پيشنهاد كرديم كه با همهي افرادي كه نسبت به مقاومت حزبالله همدردي و همنوايي كردند ارتباط برقرار شود اما متاسفانه اين كار شناسايي رخ نداد. اين در حالي است كه در شرايط كنوني بايد روند شناسايي افرادي كه نسبت به مسالهي غزه همدردي كردهاند در كل جهان صورت گيرد؛ چرا كه شايد در كوتاه مدت بحث غزه حل شود اما مسالهي اساسي، ريشهكن كردن اسراييل و صهيونيسم بر كل جهان است كه بايد براي اين كار زيرساختهاي نرمافزارانه در داخل و كل جهان ايجاد شود.
افروغ تاكيد كرد: بايد در وهلهي اول با سازمانهاي مردمي در كشورهاي اسلامي و سپس با كل مردم جهان براي ريشهكن كردن اسراييل و صهيونيسم ارتباط برقرار كرد؛ چرا كه مسالهي اصلي اين است كه صهيونيسم هرجا باشد يك غده سرطاني است. بر اين اساس صهيونيسم نبايد حتي در اروپا نيز وجود داشته باشد.
اين استاد دانشگاه با تاكيد بر اينكه بايد به استكبار جهاني و صهيونيسم بينالمللي در كنار يكديگر توجه كرد، اظهار كرد: جناياتي كه در جنگ جهاني دوم رخ داد و به تبع آن مسالهاي كه منجر به يهودكشي شد، باعث شد كه تنها صهيونيسم از اين قضيه بهرهبرداري كند. از سوي ديگر هولوكاست چه صحت داشته و چه صحت نداشته باشد، تنها عامل پيدايش صهيونيسم نيست. صهيونيسم در دورهاي ايجاد شد و در پي آن جنگ جهاني دوم رخ داد.
وي تاكيد كرد: شما دانشجويان بايد در رويهاي مشخص بين صهيونيسم و يهود تفاوت قائل شويد؛ چرا كه صهيونيسم، يهود نيست؛ همانطور كه بوش مسيحي نيست. بايد بين آنها تميز داده شود. در غير اين صورت صهيونيسم با مظلومنمايي، يهود را به سمت خود ميكشد. اين در حالي است كه يهود و مسيحيت آيينهاي توحيدي است كه ما با اين اديان توحيدي مسالهاي نداريم بلكه مسالهي ما صهيونيسم است.
عماد افروغ در پايان گفت: اميدواريم جنبش نرمافزاري جهاني براي مبارزه با صهيونيسم و اسراييل آغاز شود و شاهد بسترسازي براي ريشهكن كردن استكبار جهاني و صهيونيسم بينالمللي در كل جهان باشيم.
يك عضو جنبش دانشجويان جهان اسلام نيز عصر امروز در جمع دانشجويان متحصن در فرودگاه مهرآباد حاضر شد.
به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، اسماعيل طهمورثي با تشريح مسائل حقوقي غزه در جمع دانشجويان متحصن در فرودگاه مهرآباد در اعتراض به فجايع غزه و اعلام آمادگي براي كمك به مردم غزه، گفت: بسياري از خبرگزاريهاي خارجي نوار غزه را جزئي از فلسطين نميدانند و درصددند اين گونه جلوه دهند كه نوار كرانه باختري جزو فلسطين يكپارچه نيست.
عضو جنبش دانشجويان جهان اسلام با بيان اينكه رژيم صهيونيستي به پنج دليل از سوي قدرتهاي استكباري و ملتهاي ضعيف به رسميت شناخته شده است، گفت: اين پنج دليل عبارتند از اعلاميهي بالفور، منشور نمايندگي فلسطين، قطعنامه 181 سازمان ملل، شناسايي رژيم صهيونيستي از سوي كشورهاي ديگر و عضويت رژيم صهيونيستي در سازمان ملل.
طهمورثي با اشاره به اعلاميه بالفور گفت: علت اينكه معتقديم اسرائيل بايد نابود شود اين است كه تمركز و تجمع قدرتهاي جهان در اين رژيم است كه از سوي چهار قدرت استكباري حمايت ميشود. براي در اختيار قرار دادن فلسطين به صهيونيستها نه اشغال نظامي و نه مسائل حقوقي در ميان نبود بلكه بر اساس اعلاميه بالفور توافق يك ملت با ملت ديگر بر عليه ملت ثالث بود به عبارت ديگر معاملهي دولت انگليس و سازمان جهاني صهيونيزم بر عليه دولت فلسطين موجب فروش فلسطين به صهيونيستها شد.
وي در انتقاد به منشور نمايندگي فلسطين گفت: انگلستان و صهيونيستها به صورت مشترك منشور نمايندگي فلسطين را تدوين كردند. طبق ماده اين منشور انگليس در عمل دولتي را به موازات دولت فلسطين ايجاد كرد كه اين ماده در تضاد آشكار با ماده 22 اين منشور است كه حضور ساير دولتها را در حد يك مشاور در نظر گرفته بود.
عضو جنبش دانشجويان جهان اسلام با اشاره به قطعنامه 181 سازمان ملل گفت: تقسيم و فئودالي شدن فلسطين در اين قطعنامه مورد بررسي قرار گرفت ولي در عمل رژيم صهيونيستي در سرزمينهاي اشغالي مستقر شده است. در حالي كه قطعنامه 181 جنبهي توصيهاي داشت. ولي اينكه گفته ميشود صهيونيستها سرزمين فلسطين را از سكنهي آن خريداري كردهاند بايد گفت كه آنان تنها شش درصد سرزمين فلسطين را خريداري كردند ولي در عمل كل فلسطين را به اشغال خود درآوردند.
طهمورثي گفت: شناسايي يك كشور از طريق تهديد از سوي ساير كشورها بر اساس قوانين بينالمللي، نه رسميت مييابد و نه مشروعيت. شرط عضويت كشورها در سازمان ملل در منشور ملل متحد دو ويژگي دارد يكي قبول تعهدات ناشي از منشور و تعهد در اجراي آن و دوم صلحدوستي كشور تقاضا دهنده. رژيم صهيونيستي نه صلحطلب است و نه متعهد به تعهدات منشور ملل متحد است.
وي با تاكيد بر اينكه نشانههاي نابودي رژيم صهيونيستي در حال ظهور است، گفت: نوار غزه خط قرمز مدعيان دموكراسي و محل ظهور قطب واحد فلسطيني است و تمام جنگهاي اتفاق افتاده در اين سرزمين به مفهوم پيروزي آمريكا، رژيم صهيونيستي و قدرتهاي استكباري نيست؛ چرا كه جنگ ما جنگ عقيده است كه در نهايت اسلام پيروز خواهد شد.
اين تحصن همچنان ادامه دارد.
ادامه اخبار اين تحصن متعاقبا ارسال ميشود.
انتهاي پيام