گفت‌وگو با رحيم نوروزي: در ايفاي نقشي چون «آخناتون» بيش از هر چيز اعمال بازيگر به چشم مي‌آيد

بازيگر نقش « آخناتون » در سريال يوسف پيامبر (ع) گفت: چنين نقش‌هايي متكي به چند ژست در برخاستن و نشستن بود و آخناتون گويشي كم و بيش كتابي داشت بنابراين حركات او بايد زاويه دار مي‌بود.

رحيم نوروزي در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، افزود: نقش « آخناتون» در اصطلاح تئاتري است و حركات منحني را بر نمي‌تابيد؛ به ويژه آن كه او يك فرد اشرافي بود. زماني چنين كنش‌هايي براي يك نقش انتخاب شود، بيش از هر چيز اعمال بازيگر هنگام نقش آفريني به چشم مي‌آيد.

او كه از سال 84 تا اوايل 86 مشغول بازي در نقش «آخناتون» بود، در پاسخ به اين پرسش كه ‌آيا تنها از فيلمنامه به عنوان منبع پژوهش درباره‌ي اين نقش استفاده كرده يا از متون ديگري نيز بهره برده است، گفت: مي‌توان زيرمتن‌ها را از ديالوگ‌هاي فيلمنامه استخراج كرد. اگر درامي‌ قوي و ساختار دراماتيك منسجمي‌داشته باشد،‌ مي‌توان آن را تحليل كرد و روابط را از طريق آن كشف كرد ،با اين حال فيلمنامه اصلا منبع تحقيق نيست.

اين بازيگر درباره‌ي ميزان منابع موجود درباره‌ي «آخناتون» گفت: از مصر باستان آثار زيادي به جا مانده است چرا كه مردمان آن زمان به جاودانگي معتقد بودند و جسدها را موميايي مي‌كردند و همراه آن‌ها غذا و حتي بردگان را دفن مي‌كردند و بنابراين مي‌توان به ديوار نگاره‌ها،‌ نقش برجسته‌ها و آنچه كه مربوط به مطالعات باستان شناس است رجوع كرد اما براي يك بازيگر اين منابع كفايت نمي‌كند علاوه بر آن تخصص درك كامل آن‌ها را ندارد.

او اضافه كرد: در كتاب «تاريخ تمدن» ويل دورانت اطلاعات بيشتري نسبت به منابع ديگر درباره‌ي«آخناتون» بود.علاوه بر آن از كتاب مقدس قرآن كريم استفاده كردم. به موزه لوور پاريس نيز رفتم و به دقت لباس‌ها و ابزارهاي بخش مصر آن را نگاه كردم و حدود دو هزار عكس گرفتم البته اين كارها الزاما به بازي خوب ختم نمي‌شود چرا كه بازيگر در نهايت بايد كنشي مناسب با نقش را انتخاب كند.

***

نوروزي كه در سريال «شيخ بهايي» نيز در نقش «عليمحمد» بازي داشت اظهار كرد: حمله‌ي راهزنان به تاجران و ماجراهاي مربوط به آن ،رويدادي بود كه در دوران شاه عباس رخ داده بود،به اين موضوع شهرام اسدي-نويسنده و كارگردان- در فاز دوم «شيخ بهايي» پرداخت. در اين زمان شيخ گماشته‌اي به نام«عليمحمد» داشت كه ماموريت‌هاي شخصي خود را به او مي‌سپرد بنابراين «عليمحمد»نقش موثري نبود و شايد بيش از 20 جمله حرف نزد.

او اضافه كرد: قصه آن قدر خلاصه بود كه برايم عجيب بود، اسدي قصد استخراج چه موضوعي را از آن دارد و از ماجراي سرقت اموال دو تاجر و اتفاقات مربوط به آن چگونه كرامات شيخ بهايي معلوم مي‌شود اما با توجه اعتمادي كه به اسدي داشتم ايفاي اين نقش را پذيرفتم چرا كه اسدي فردي دقيق و حساس به كار خود است.

نوروزي در پاسخ به اين پرسش كه آيا گويندگان مي‌توانند حس بازيگر را به خوبي هنگام دوبله منتقل كنند، گفت: دوبله در طول سال‌ها در ايران به تخصص تبديل شده است، اين تخصص ارزشمند است و بايد به آن حرمت گذاشت و جايگاه آن محفوظ است.

نوروزي با اشاره به حضور خود در دوبله‌ي مدار صفردرجه، يادآور شد: هر كسي نمي‌تواند گويندگي كند. گروهي از بازيگران اين سريال از جمله من هنگام نقش گويي به جاي خود مشكل داشتيم و اگر بهرام زند ما را راهنمايي نمي‌كرد از پس اين كار بر نمي‌آمديم.

او تاكيد كرد: در نهايت همه‌ي امور مربوط به فيلم يا سريال بايد در جهت تامين نگاه كلي كارگردان باشد و تلاش شود كه شخصيت‌ها درست معرفي و پرداخت شوند و داستان به خوبي روايت شود يكي از ابزار شخصيت‌ها نيزگويش و كلام است. هر كس بتواند بهتر ديالوگ‌ها را بگويد انتخاب بهتري است ،چه دوبلور باشد و چه بازيگر.

اين بازيگر درباره‌ي گويندگي به جاي عليمحمد گفت: در مقطعي كه در حال دوبله‌ي مدار صفر درجه، زير نظر بهرام زند بوديم من از او مطالب زيادي آموختم و تجربه بسيار شيريني بود. در اين زمان اسدي براي دوبله‌ي «شيخ بهايي» مراجعه كرد و به پيشنهاد او و زند، من به جاي عليمحمد صحبت كردم البته از قبل هم تصميم داشتند كه هنگام دوبله نيز به جاي عليمحمد حرف بزنم در هر حال نوعي توفيق اجباري شد.

نوروزي در پايان بازي در نقش «الغ بيك» در سريال «نردبام آسمان» را از آخرين فعاليت‌هاي خود تا كنون دانست.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ / ۰۹:۵۲
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8802-11306.97749
  • خبرنگار : 71078