/گزارش ايسنا از اكسپو شانگهاي/ وزير بازرگاني: * غرفه ما متفاوت ظاهر شده است * نهادينه‌كردن اكسپو در كشور مهمترين دستاورد ماست

وزير بازرگاني با تشكر از رييس جمهور و وزيراني كه در مراسم روز ملي ايران در اكسپو شانگهاي حضور پيدا كردند گفت: اين حضور موجب شد كه رويداد مهم فرهنگي اقتصادي اكسپو بيش از گذشته با حضور بزرگترين مقام اجرايي كشور جلوه‌گر شود.

به گزارش خبرنگار اعزامي ايسنا به چين، مهدي غضنفري در نشست خبري كه در محل غرفه ايران در اكسپو 2010 شانگهاي برگزار شد اظهار كرد: تا چندي بيش كه موضوع حضور ايران در اكسپوي 2010 مطرح مي‌شد آگاهي و شناخت نسبت به اين المپيك فرهنگي كمتر بود. اما حضور رييس‌جمهور موجب شد كه ما يك گام بزرگ به جلو برداريم واين امر مي‌تواند دست مايه‌ حضوري بهتر در پنج سال آينده باشد.

وي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا در زمينه‌ ميزان بار فكري و پشتوانه‌ انديشه‌اي در طراحي و چيدمان غرفه ايران اظهار كرد: در چند غرفه‌اي كه من از اين نمايشگاه ديدم احساس كردم نمايشگاه را مي‌شود از چند منظر دسته بندي كرد.

او ادامه داد: يكي اينكه در برخي از غرفه‌ها ديدگاه غالب در استفاده از مالتي‌مديا بوده است كه همين گروه هم به كشورهاي داراي تكنولوژي مالتي‌مديا و خريداران اين تكنولوژي تقسيم‌پذير است كه البته اين گروه آخر از نوعي ناهماهنگي بين آنچه خريداري كرده‌اند و آنچه از خود به نمايش گذاشته‌اند ايجاد كرده است اما در عين حال كشورهايي هم هستند كه سعي كرده‌اند خيلي وارد فضاي مجازي نشوند كه ايران يكي از اين كشورهاست. هر چند گروهي از كشورها هم حالتي تركيبي بين اين دو حالت ايجاد كرده‌اند.

وي افزود: در نگاهي ديگر در برخي از سالن‌ها بازديد كننده فرد منفعلي است كه رويدادهايي را كه از مقابلش گذر مي‌كند بايد به خاطر بسپارد يا درباره آن فكر كند. اما گروه ديگري هم هستند كه بازديد كننده در غرفه آنها نه تنها فيلم‌ها و وقايع را مي‌بيند بلكه به صورت فعال نقشي را در سالن به عهده مي‌گيرد. مثلا در غرفه عربستان شما فقط يك بازديد كننده صرف هستيد و تعاملي با تصاوير مقابلتان نداريد. اما همين مالتي‌مديا در غرفه كره نوعي ارتباط با بيننده برقرار مي‌كند. بدين ترتيب تعامل بين بازديد كننده و ميزبان به شكل عملي برقرار مي‌شود. غرفه ايران يكي از غرفه‌هايي است كه سعي كرده بيشترين تعامل را با مخاطب برقرار كند.

غضنفري در ادامه اظهار كرد: به لحاظ فرهنگي، سياسي، تكنولوژيكي، طبيعي، زيست محيطي و مواردي از اين دست هم مي‌توان غرفه‌هاي نمايشگاه را تقسيم بندي كرد. تقسيم بندي مهم ديگر هم نوع زمان بندي اختياري يا اجباري براي مخاطبان است كه ما سعي كرده‌ايم در سالن ايران اختيار زماني مخاطب به حداكثر ممكن افزايش يابد.

وزير بازرگاني افزود: دو مشخصه بارز سالن ايران يكي اين است كه اولا سنبل‌هايش همه حقيقي هستند و نه مجازي و ثانيا بازديد كننده در جريان بازديد عملا به بخشي از سالن تبديل مي‌شود. براين اساس برخي معتقدند كه سالن ايران داراي نوعي روح و زندگي و احساس معنوي حاكم بر آن است. وقتي همه مالتي‌مديايي مي‌شوند ما بايد نوعي تمايز را نمايان‌گر مي‌شديم تا خود اين موضوع جذابيت ايجاد كند. چرا كه هميشه تمايز جذاب است.

او تاكيد كرد: البته نمي‌خواهم بگويم كه ما از بقيه بهتريم يا بدتريم مي‌خواهم بگويم ما متفاوت ظاهر شديم و خود اين ارزشمند است البته ما حتما مي‌توانيم از ابزارهاي بهتر و قوي‌تري هم استفاده كنيم.

وزير بازرگاني در پاسخ به پرسش‌هاي خبرنگاران در زمينه‌ تمهيدات انديشيده شده براي ارتقاي سالن ايران در مدت زمان چند ماهه باقيمانده از نمايشگاه اظهار كرد: ما به دنبال انعقاد قراردادي هستيم كه براي زمان‌هاي آينده فيلم‌هاي يك دقيقه‌اي در سالن ايران نمايش داده شود كه طي آن مفاهيم معنوي پشت سر هم به مخاطبان منتقل شود.

وي افزود: خيلي‌ها سعي كرده‌اند دراين نمايشگاه قدرت تكنولوژيكي و توانمندي‌هاي مدرن خويش را به نمايش بگذارند اما نظام ما معتقد است كه بايد به بشر امروز تاكيد كرد كه فرهنگ از هر چيزي مهم‌تر است. بر اين اساس در روزهاي آينده هفت كميته هفت هفته را برعهده مي‌گيرند كه با سفر به اينجا مفاهيمي چون اقتصاد اطلاع رساني، دولت اسلامي، اكوتوريسم، دفاع مقدس و از همه مهمتر مباني فرهنگي و هنري كشورمان را به مخاطبان معرفي كنند.

به گفته او اين كميته‌ها تصويرهاي واقعي ايران را در ذهن‌ها شكل مي‌دهند و تصور نادرست ديگران را نسبت به ايران عوض مي‌كنند. البته براي اين منظور بايد كميته‌هاي مربوط به جامعه مخاطب و علاقه‌مندان مخصوص خود را براي حضور در سالن ايران با خبر كنند.

وزير بازرگاني در سخنان خود در اين نشست بارها تاكيد كرد كه مهمترين دستاورد و يكي از موفقيت‌هاي ما در اكسپو 2010 اين بود كه موضوع اكسپو را در كشورمان نهادينه كرديم.

به گزارش ايسنا در اين نشست همچنين كاظم اكبرپور ـ مديرعامل شركت سهامي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي ايران ـ در پاسخ به انتقادهاي خبرنگاران در زمينه‌ نوع طراحي و چيدمان سالن ايران اظهار كرد: تاكيد بر اين بود كه طراحي غرفه ايران براساس معماري ايراني ـ اسلامي باشد اما اينكه در مكانيسم كار چگونه عمل شده است كارشناسان بايد اظهار نظر كنند.

وي با بيان اينكه انديشمندان و صاحب نظران طراحي اعتقاد داشتند كه طرح حاضر بهترين طرح است، مدعي شد: اينجا هم بارها به ما مراجعه شده است و گفته‌اند كه طراحي شما بهترين طراحي در نمايشگاه است حتي قطري‌ها مي‌خواستند از طرح ما براي غرفه خودشان استفاده كنند كه برگزاركنندگان اكسپو به آنان اين اجازه را ندادند.

وي همچنين در انتقاد به حضور كاركنان چيني با لباس محلي ايران و بدون ارائه اطلاعات به بازديد كنندگان درباره آنچه در غرفه ايران به نمايش درآمده است اظهار كرد: اين چيني‌ها قبلا آموزش ديده‌اند كه نسبت به آنچه به نمايش درآمده است توضيح لازم را بدهند اما شايد در مدت زمان حضور شما در چند روز گذشته ما مشغوليت‌هايي داشتيم كه اجازه نداد برنحوه عملكرد آنان قضاوت كنيم.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۳ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۰:۱۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8903-13803
  • خبرنگار : 71039